Prylbaserade projekt i vardagen

Jag har elgrillen som komplement till gasolgrillen hemma. Jag tror jag har en Weber Genesis också. Jag har inte riktigt lärt mig att hantera finliret med den men annars är den ju bra. Elgrillen var tänkt som komplement men har visat sig oväntat användbar.

En annan pryl som vi använder mycket hemma hela tiden är vår multikokare. Nu är min sambo inte från Sverige och multikokare är en standardgrej i många länder. Det är alltså inget som jag kommit på och “upptäckt” själv utan mer något min sambo ville ha när hon kom till Sverige. Jag brukar mest använda den som riskokare eller slow-cooker men den har en lång rad program för olika ändamål. Min sambo gör soppor och grytor i den till exempel. Äppelmos har vi också haft den till. Precis som elgrillen är den också smidig att ha med på semestern. Det här med slow-cooker, att sätta på middagen på morgonen och så är den klar till kvällen är fint.

Hade en Crock Pot, slow-cookers slow-cooker. Men gjorde typ bara pulled pork i den och det kan jag lika gärna göra i en stor gjutjärnspanna i ugnen kom jag fram till. Plats tog den också :sweat_smile:

När man väl är inne på köksapparater vill jag slå ett slag för riskokare. Jag hade för många år sedan någon snikvariant från typ OBH Nordica eller liknande, där ytbeläggningen nöttes ut på nolltid och den alltid brände ett lager ris i botten. Nu har jag en Bamboo från Yum Asia, och kunde inte vara mer nöjd. 3-4 år senare och den är fortfarande som ny, trots att vi använder den flera gånger i veckan. Funkar även som ångkokare.

Kom på att jag ofta letar efter en penna, sax eller kniv. Nu har jag en liten Victorinox manager i nyckelknippan och använder den jämt. Både till det jag trodde och en massa annat. Köpte direkt en till extraknippan och extra ifall någon kommer bort. Har även satt en S-biner med låsning i varje nyckelknippa för att snabbt kunna ta loss den, eller dela på privata och jobbnycklar vid behov.

Jag är ofta i behov av en liten tång, så jag skaffade en sån här och ha i nyckelknippan.

Ja. Behoven är olika. Det är grymt vad små fickvänliga verktyg kan göra idag. Kommer man på att det är något man väldigt ofta behöver så finns det nästan säkert någon liten nyckelring som löser det åt en.

Kom på ett par saker till.
Jag har länge tyckt att Bluetoothhögtalare i portabelt format haft alldeles för tråkigt ljud för att det ens ska va värt att släpa med någon. Men efter lite YouTube research tog jag hem ett par olika och testade. Slutade med att en Soundcore motion boom åker med mest överallt. Kör ofta igång den hemma för både musik och poddar och lyssnar oftare på båda sakerna efter det köpet.

Blev sen ett par brusreducerande in ear från samma märke.
Soundcore liberty 3 pro som sen verkligen inte lämnar mig någonstans. Förutom att jag kan ta jobbsamtal i bullriga miljöer så lyssnar jag plötsligt på ljudböcker och poddar när jag är ute och går också.

Hah! Jag går omkring med en Classic SD tror jag de heter. Passar perfekt i ur-fickan (aka kondomfickan) och jag känner mig helt naken utan den! Kniv, sax och pincett. Perfekt! Har till och med flugit med den några gånger då de inte märkt den! Inget jag rekommenderar att prova dock! :stuck_out_tongue: Tappat bort ett antal genom åren och alltid köpt en ny på en gång!

Min är med på massa flyg. Aldrig någon som klagat. Då har jag ändå fått en 5.5mm blocknyckel beslagtagen. Haha!

Brott mot knivlagen ?

Knivlagen är lustig. Tekniskt sett kan du åka dit på knivlagen om du har stålhätta eller pepparspray. Likväl som Knogjärn, kaststjärnor för den delen en sönderslagen stol som används som tillhygge. Lagen om förbud gällande knivar och andra farliga föremål
Har du kniv på dig som ämnas att användas till något annat än att sticka någon, är detta helt OK. En kniv är endast en kniv om den kan nyttjas eller kan tänkas nyttjas som sådant.

Exempel på undantag från förbudet:
(när kan innehavet anses befogat)

Militär som bär kniv till uniform
Hantverkare som använder kniv i arbetet
Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
Knivar och andra farliga föremål | Polismyndigheten

Det är alltså förbjudet att bära kniv på allmän plats om god anledning saknas.
Fin lag detta då den kan böjas precis enligt Farbror Blå’s önskan. Var det tänk att användas till detta syfte? Ja då var det en “kniv”.
Denna “tandpetare” är ingen kniv. :stuck_out_tongue:

Eftersom knivbladet är 34mm och troligen viker sig om man försöker sticka det genom en t-shirt tror jag ingen polis skulle räkna det som ämnat för våld.

Men det är effektivt att öppna paket med.

Airfryer - eller liten varmluftsugn som det ju är
Vår går varje dag. Frallor från igår blir frasiga på under 5 minuter. Värmer rester som behåller sin frasighet som ju ofta går lite förlorad i micro. Varma mackor på ett par minuter, speciellt bra på gammalt surdegsbröd
Till helgen händer det att vi på fredagen gör en kalljäst deg som vi tar lite av bakar bullar till frukost. Råsteka potatis och köttbullar kan det bli mycket av, annars lagas det väl oftast bara hel lunch/middag i den när det bara en person äter hemma.

Ja, det är bara en varmluftsugn men eftersom den är liten behöver man inte värma upp den utan kan börja använda den direkt - tror att det är det som vi gillar

1 gillning

Haha nä precis! Men gud va många paket jag öppnat! Å småtrådar från kläder jag klippt bort. Å småsår jag öppnat upp för att rengöra (typ stickor mm), å flisor för en eld! List goes on! Jag klarar mig inte många dagar utan denna! :stuck_out_tongue:

Precis. Lägg till en penna, en kapsylöppnare och en liten stjärnmejsel så förstår du att denna används jämt. Speciellt som jag ofta behöver dessa funktioner i jobbet. Inte kapsylöppnaren kanske, haha. Men resten iaf.