Psykologi impulsivitet

Hur gör ni för att inte investera för mycket?
Har märkt att jag har en tendens att skicka in på tok för mycket pengar på börsen.
Har budget som jag följer och har alltid pengar till mina utgifter, men tar stora delar av min nöjesdel i budgeten till börsen när ja läst en bra rapport eller hittat ett nytt bolag ja får god magkänsla för.
Börjar känna av det själv, efter att familj o vänner påpekat de ett tag. Har saker jag vill göra men har lagt de pengarna på sparande. Vill inte “snylta” från pengar ja sparat.

Tips och idéer sökes

3 gillningar

Kan du inte kontrollera det själv, har du ju alltid möjlighet att begränsa din valbarhet genom att t.ex. ha alla pengar i Lysa.

Du kommer sluta bry dig om bolagsrapporter eftersom du inte kan agera utifrån dem. Och din ekonomi kommer sannolikt bli bättre eftersom de flesta vinner på att följa index.

Sätt en autoöverföring till ditt konto du investerar i med en summa som är rimlig.

Sätt inte över mer pengar.

Jag fetmarkerade en av de viktigaste punkterna i ditt inlägg. Att gå på magkänsla brukar inte alltid spela väl ut.

Sen kan man ha tur också. Problemet är om man misstolkar det som skicklighet och drar slutsatsen att man gjort något riktigt bra tack vare en läst rapport, kanske skriven av någon analytiker.

Det låter som du har fastnat i “greed” delen, om dina nära och kära påpekar saker om ditt sparande, pratar du mycket om det? Jag hade en nära släkting som fastnade i Fingerprint-bubblan för några år sedan och slutade aldrig prata om det. Det är ett sjukt bra varningstecken när man pratar om sådant här vitt och brett med nära och kära. Man är förmodligen i en girighetsbubbla då.

Ja det låter som du har fastnat i girighetsfällan.

Undviker du att göra saker med din familj för att du sparat (för mycket) på börsen?

Om du har svårt att unna dig själv, unna andra i din närhet. Bjud på något roligt, kanske en dag på något vattenland med brorsbarnen eller vad som. Köp en tårta och bjud spontant mamma och pappa på den. Svårslagen gläjde att göra andra människor lyckliga.

Du kommer inte tycka det är kul om börsen går dåligt ett par år eller de bolagen du valt på magkänsla inte går superbra, för att sen inse att du kunde lagt de pengarna på din familj.

Så summa summarum -

Spara en rimlig summa per månad, så att du fortfarande kan göra roliga saker med dig själv och din familj. Ökar din inkomst, ja då är det inte fel att spara mer.

Är du en impulsiv människa (som jag också är ibland), var medveten om det och ha en plan.

Undvik att göra “investeringsbeslut” när börsen är öppen. Välj att sova på dina beslut.

Inse att man kan bli fången i sina egna känslor, girighet, rädsla o.s.v.

Förenkla ditt sparande med indexfonder eller en fondrobot med låg avgift.

1 gillning