“Normalt” påstås vara en styrränta på 1-3% och bolåneränta ungefär en procentenhet högre än det.
Javisst kan räntan ligga kvar på ~5% lika länge som vi hade nollränta, eller längre. Eller kortare
“Normalt” påstås vara en styrränta på 1-3% och bolåneränta ungefär en procentenhet högre än det.
Javisst kan räntan ligga kvar på ~5% lika länge som vi hade nollränta, eller längre. Eller kortare
Hade räntan gått upp till och stannat på 8% år n betydande tid så behöver du oroa dig för mycket mer än din egen närmsta ekonomiska situation.
Sant! Men det är bara mig jag kan planera för så gör det jag kan!
Nej. En bostadsrättsförening har väldigt sällan en belåningsgrad som överstiger 30 procent av ett marknadsvärde. Räntor på 8 procent klarar man utan vidare.
Däremot lär bostadsrättsinnehavarna se värdet på sina brf sjunka som en sten.
Ja framtiden vet vi inget om men 500% i ränta är väll värsta scenariet hitentils.
Hade räknat med att jag skulle klara 20% minst då står jag inte med byxorna nere först i alla fall.
Men mycket handlar om vilka risker man är beredd att ta.
Resten kan vi ju bara gissa.
Snackade med en som jobbar på bank. Hon sa banken räknar med att man måste klara 5år fast ränta plus 3%. Så över 7% alltså. Styrräntan är fortfarande på tok för låg. Eftersom den är klart under inflationen. Alltså vi har negativ realränta.
Intressant att storbankerna erbjuder bäst inlåningsränta på 3 års sikt. Närmare 4%.
Kan man tolka det som att storbankerna tror på högre räntor än nischbankerna? Då bör väl deras utlåningsräntor sen antas ligga 1-2% högre också?
Antar att de ”säkrar upp” sina räntor med andra papper och andra aktörer. Blir det då en slags ”självuppfyllande profetia” eftersom olika ekonomiska instrument/bedömningar genom det så att säga ”säkras upp” över tid.
Jag är enormt förvånad att man släppt upp räntan så här högt. Hade någon påstått för ett par år sen att så skulle ske hade jag sagt att det vore helt orealistiskt och skulle inneburit en massa personliga konkurser och banker i konkurs p g a kreditförluster.
Är inte alls säker på att sådana inte snart kommer som ett brev på posten.
Kan man tolka tabellen som att det vänder i vår?
För att bankerna ska få problem krävs det att ganska många får svårt att betala, att en andel får svårt medan man tjänar pengar som gräs på de som klarar sig gör inte bankerna något.
Sedan är ju själva tanken att företag osv ska gå i konkurs pga. räntehöjningarna. Verksamheter som aldrig varit lönsamma utan nollräntor ska väck.
Det är inget en stat ska syssla med, att locka in en stor mängd människor i ett pyramidspel (minusränta och bostadsbrist vilket medfört enorm prisutveckling) för att sen vända människor ryggen genom att höja räntan till nivåer som många lurade inte klarar.
Ja, precis. Sen är det ju en prognos, men doomers som menar på att räntan ska upp till 10% eller vad de nu pratar om har som vanligt med största sannolikhet helt fel.
Hur långe ska du amortera på lånet? Ska du betala på lånet i 25 år så titta 25 år tillbaka i tiden hur det sett ut genom åren. Det har varierat rätt bra så jag skulle också säga att 10% inte är en helt orimlig högsta nivå. Det är ju en trygghet att veta att ens ekonomi överlever det. Att ha en plan B som du skrev att ni kan sälja bilen är ju bra. Varför inte sälja bilen nu om ni inte behöver den så kan ni amortera mer och bli ännu bättre rustade för en eventuell ränta på 10% i framtiden.
Har alltid gillat att amortera men nu blir det bara sporadiskt pga. att det ändå blir en rejäl boendekostnad med räntorna. Med 35% belåning och mindre än 4,5 gånger årsinkomsten är det valfritt att amortera så det blir en klumpsumma då och då när det är läge. Men vill gärna ha lägre lån på sikt.
Har kvar bilen om vi inte får 10% ränta, den är absolut ett slöseri med pengar men gillar den och den gör mig glad.
Delvis sant, det som de facto sker och de folk förväntar sig ska ske är två helt olika fenomen som skapar skilda händelseförlopp. Ta silicon valley bamc som exempel. Tyckte många klagade förra året när “bara” matpriserna hade höjts. Det brukar gå snabbt nedför tyvärr…
som flera påpekat så bör bostadsräntan ligger ngn/några %-enheter över styrränta som i sin tur bör ligga lite över inflationen så alla som lånar ut blir nöjda. Just nu är systemet i olag som jag ser det, med mycket lägre styrränta än inflation. Skulle inflationen bita sig fast på 6-7% så finner jag inte det osannolikt med bolåneräntor uppemot 10%. För vem vill låna ut till bolånetagarna om man får sämre avkastning än inflationen?
När jag flyttade hemifrån hade jag 16%…
Det var vanligt då i slutet av 80 talet.
Kunde de ta 16% igen så gör de det.
Det är dock just “om inflationen biter sig fast på 6-7%” som är väldigt otroligt. Tittar vi på resten av Europa och framförallt USA ser vi att inflationen redan är nere på 5.5% och 3%, men i Sverige ska den alltså inte bara sluta sjunka nu, men fortsätta hålla sig kvar samtidigt som räntan mer än dubbleras?
Som sagt, väldigt otroligt och vad jag har sett inget som någon förutom doomers tror på.
Har du hört tals om importerad inflation pga av vår svaga växelkurs? Gissar att Du är en av dom som gladeligen lånar ut till bolånetagare till lägre ränta än inflationen Du får gärna förklara för mig, hur länge ngn i längden skulle vilja göra det. Jag är rätt säker på att det är en del av problemet som våra kommersiella fastighetsbolag noterar när det gäller sina nuv utländska långivare. Varför skulle en amerikan vilja låna ut till 5% ränta när inflationen är 10% i Sverige? Negativ avkastning! Har du hört talas om 500% marginalränta? Det trodde ingen på heller på, förrän det hade hänt. Det är inte alltid rätt, bara för att många tror på det. Nästan alla av oss trodde inte för ett år sen att styrräntan skulle vara 3,5% o bolåneräntorna ca 4,5%. Så bara för att många en majoritet tror det behöver de inte ha spått rätt och när det gäller boräntor har jag noterat att många blandar ihop makroekonomiska trender med sin privatekonomi, dvs alla kunde se att inflationen tog fart men ingen vill ha ökade räntekostnader på sitt bolån o därför “trodde” på en måttlig ökning av boräntorna. I efterhand kan vi konstatera att de flesta av oss hade fel, dvs väldigt få av oss ändrade våra rörliga lån till bundna lån.
De flesta har hört det, men vet du vad, de höjde räntan till 500 procent och det funkade ändå inte att försvara kronan utan var tvungna att släppa den fri. Så även en sån extrem höjning fungerade inte. kronkursen kommer stärkas och har redan gjort senaste veckorna.
Det är normalt kronan blir svag i en lågkonjunktur, har du aldrig varit med om en lågkonjunktur?