Räknade ut att jag ligger på 0,5% per månad i sparande vs nettoförmögenhet. Känner mig fortfarande definitivt i ackumulationsfas. Men det känns också ofta som att det är portföljen som gör grovgörat numera vad gäller förmögenhetsutvecklingen. Portföljen svänger ofta upp eller ner mer på en dag än vad man sparar per månad.
Jag ligger på 1 % så jag e också i ackumulationsfasen ![]()
Vårt sparande ligger på ca 0,44 % så visst gör det skillnad ett tag till.
Men jag har faktiskt tänkt lite i liknande banor. Men då kring om det är värt att öka sparandet. Vi har nu ett sparande som vi är bekväma med. Det är ett relativt stort sparande (jättestort utanför RT) men vi har samtidigt svängrum i vår vardagsekonomi och kan resa och “slösa” lite lagom.
Vi HADE så klart kunnat spara mer. Ca 5 000 kr extra per månad hade gått utan att vi behövde leva på havregryn och nudlar. Men när jag då kollar på vilken effekt dessa extra 5 000 kr/månad skulle ge så inser jag att det är ganska liten. Visst vi når vårt FIRE-tal några månader tidigare men det påverkar inte mer än så. Däremot skulle vi leva betydligt fattigare i nuet. Inte värt det alltså.