Tja. Först skall aktiebolaget skatta, sedan skall du skatta på utdelningen. Ligger man under brytpunkten föredrar jag personligen enskild firma. Har man ett hyfsat räntefördelningsunderlag blir ju skatten på denna del “enbart” 30 procent.
Jag har kanske missuppfattat upplägget men jag skulle säkra din/er privata ekonomi i första hand och lägga risken i bolaget. Låta bolaget låna till fastighetsköpet och betala ner det privata lånet så mycket som möjligt med kapitalet du har.
Banken kommer inte att låna ut 100 procent av ett fastighetsköp till ett nystartat aktiebolag. Ägaren måste därför putta in en rejäl insats, så den personliga risken är svår att undvika.
Kan man se det som att bolaget lånar av grundaren och ska betala tillbaka med ränta?
Då borde det bli några år med avskrivningar osv och ett cash flow som man inte behöver skatta utdelningsskatt på?
Lånar aktiebolaget pengar av ägaren och amorterar på lånet är detta ingen avdragsgill kostnad. Jämför med när du amorterar på ditt huslån. Inte sjutton får du dra av amorteringen i deklarationen.
Betslar aktiebolaget ränta till ägaren måste ägaren betala 30 procents skatt på räntan, precis på samma sätt som man måste betala skatt på bankens inlåningsränta.
Antagligen. Aktiekapitalet finns ju och sen får man väl höra med banken. Men målet tycker jag bör vara att utsätta sig privat för så liten risk som möjligt. Banken tycker kanske tvärtom, men de har säkerhet i fastigheten.
Tja, är aktiekapitalet 25 000 kr så är ju detta nästan ingenting i sammanhanget.
För en privatperson gäller lån upp tii maximalt 85 procent av köpeskillingen. Jag kan försäkra dig om att det blir inte lättare att få lån till ett nybildat aktiebolag.
Tvärtom, det personliga ansvaret gör att banken vågar gå så högt. Ett “tunt” aktiebolag är inte lika intressant för banken.
Du har kanske rätt. Enklast är ju att ha en dialog med banken. Och att övertyga dem om att fastigheten faktiskt har ett värde i sig. Det handlar om lån till köpet av fastigheten, inte driften. Om jag fattat rätt. Men det är ju banken som sitter på svaret.
Jag har jobbat 45 år i bank och lämnat ut 1000-tals lån. Tro mig. Det är normalt sett INTE lättare för ett nybildat aktiebolag att få lån än för en privatperson.
De flesta bolag får inte låna mer än 75 procent. Behövs mer, behövs också borgen, och då finns också den personliga risken.