Hej alla,
Jag och min sambo är i processen att köpa våran första bostadsrätt, det har varit mycket att sätta sig in i, och nu har vi några funderingar som jag undrar om ni har några råd eller tankar kring, det hade varit otroligt uppskattat!
Om oss: Det är jag och min sambo, våra tvillingar på 2 månader och en hund 
Våra alternativ:
Vi överväger nu mellan två alternativ, vilket jag tycker är otroligt svårt!
Vi bor i Stockholm och iom tvillingarna vill vi gärna bo nära mina föräldrar för att underlätta med barnvakt, hämta på dagis etc. De kan även hjälp till att vara hundvakt ibland.
Alternativ ett är att vi köper en funkis 3:a en station bort och gångavstånd från mina föräldrar. De ligger på 3,5 - 4 miljoner, och vi kan lägga 1,1 miljon i handpenning så att vi bara behöver amortera 1%. De flesta av de funkis lägenheterna i det området äger marken, vilket är ett stort plus. Vi tänker att vi kommer bo där i 10 år, sedan kommer barnen behöva eget rum, då kan vi sälja och antingen köpa en 4:a eller se om vi kan få något från bostadskön (kommer ha 25 års kötid då).
Med räntan just nu landar det på en total månadskostnad (amortering+ränta+avgift) på 12-13 000 vilket är ca max vad vi har råd med.
Alternativ två är att vi köper tre stationer bort från föräldrarna, då måste man ta tunnelbanan. Där är lägenheterna från 80-talet och mycket billigare, nästan en miljon i prisskillnad. Vi skulle då ha råd med en rymlig 4a redan nu, eller en 3:a för 2,5 - 3 mille. Månadskostnaderna kommer ligga på samma 12-13k för att avgiften är mycket högre. Nackdelen är att där är avgiften väldigt hög, 1000-2000 mer än funkis lägenheterna, 5900 istället för runt 4500. Och ingen av föreningarna i det området äger marken. Det känns lite läskigt med tanke på allt som skrivits om det de senaste åren. Vi kommer också att betala tillbaka mycket mindre till egen ficka, eftersom mer kommer att gå till avgiften, och vem vet hur attraktiv den kommer vara att sälja om markpriserna höjs ordentligt? Eller om det kommer bli mycket dyrare för oss om markpriserna höjs ordentligt? Lägenheterna är luftiga och jättefina, men också längre bort från barnvakt och dagishämtning, alltså lite mindre smidig vardag.
Vad hade ni gjort? Jag lutar nästan mer mot en liten funkis 3:a, även om det känns surt att den är rätt mycket dyrare. Men tänker att det är säkrare att de äger marken, man betalar tillbaka mer till egen ficka, och vi värderar närhet till barnpassning vilket kommer göra våran vardag mycket smidigare. Men samtidigt svider det lite att man kunde köpt något mycket större och billigare (men som känns som ett mer riskabelt köp).
Blir verkligen tokig av att försöka bestämma! Alla råd och tankar uppskattas 
Tack på förhand!
Anna