Råd ang köp av bostadsrätt - står mellan två val

Hej alla,
Jag och min sambo är i processen att köpa våran första bostadsrätt, det har varit mycket att sätta sig in i, och nu har vi några funderingar som jag undrar om ni har några råd eller tankar kring, det hade varit otroligt uppskattat!

Om oss: Det är jag och min sambo, våra tvillingar på 2 månader och en hund :slight_smile:

Våra alternativ:
Vi överväger nu mellan två alternativ, vilket jag tycker är otroligt svårt!
Vi bor i Stockholm och iom tvillingarna vill vi gärna bo nära mina föräldrar för att underlätta med barnvakt, hämta på dagis etc. De kan även hjälp till att vara hundvakt ibland.

Alternativ ett är att vi köper en funkis 3:a en station bort och gångavstånd från mina föräldrar. De ligger på 3,5 - 4 miljoner, och vi kan lägga 1,1 miljon i handpenning så att vi bara behöver amortera 1%. De flesta av de funkis lägenheterna i det området äger marken, vilket är ett stort plus. Vi tänker att vi kommer bo där i 10 år, sedan kommer barnen behöva eget rum, då kan vi sälja och antingen köpa en 4:a eller se om vi kan få något från bostadskön (kommer ha 25 års kötid då).
Med räntan just nu landar det på en total månadskostnad (amortering+ränta+avgift) på 12-13 000 vilket är ca max vad vi har råd med.

Alternativ två är att vi köper tre stationer bort från föräldrarna, då måste man ta tunnelbanan. Där är lägenheterna från 80-talet och mycket billigare, nästan en miljon i prisskillnad. Vi skulle då ha råd med en rymlig 4a redan nu, eller en 3:a för 2,5 - 3 mille. Månadskostnaderna kommer ligga på samma 12-13k för att avgiften är mycket högre. Nackdelen är att där är avgiften väldigt hög, 1000-2000 mer än funkis lägenheterna, 5900 istället för runt 4500. Och ingen av föreningarna i det området äger marken. Det känns lite läskigt med tanke på allt som skrivits om det de senaste åren. Vi kommer också att betala tillbaka mycket mindre till egen ficka, eftersom mer kommer att gå till avgiften, och vem vet hur attraktiv den kommer vara att sälja om markpriserna höjs ordentligt? Eller om det kommer bli mycket dyrare för oss om markpriserna höjs ordentligt? Lägenheterna är luftiga och jättefina, men också längre bort från barnvakt och dagishämtning, alltså lite mindre smidig vardag.

Vad hade ni gjort? Jag lutar nästan mer mot en liten funkis 3:a, även om det känns surt att den är rätt mycket dyrare. Men tänker att det är säkrare att de äger marken, man betalar tillbaka mer till egen ficka, och vi värderar närhet till barnpassning vilket kommer göra våran vardag mycket smidigare. Men samtidigt svider det lite att man kunde köpt något mycket större och billigare (men som känns som ett mer riskabelt köp).

Blir verkligen tokig av att försöka bestämma! Alla råd och tankar uppskattas :slight_smile:
Tack på förhand!
Anna

Kan också tillägga att om vi skulle köpa 4:an skulle vi kunna göra det ena rummet till arbetsrum de första åren, då både jag och min sambo har enskilda firma. Gissar att man kan göra lite avdrag för det?

Var vill du bo?

(Du nämner inte föreningarnas belåning, det är viktigt att kika på för att veta hur avgiften kan förändras. Det andra kan en bara spekulera kring: tomträttsavgift, hur områderna utvecklas, vart räntan tar vägen osv. Jag skulle välja det boende som jag vill bo i)

Avdrag för arbetsrum i egen bostad för enskild firma är 2000 kr per person, så det kan du nästan bortse ifrån.

Jag hade själv valt alternativ 2, men är medveten om att detta val inte passar alla.

Lycka till!

1 gillning

Jag överväger mellan Kärrtorp (dyrare, äger marken, närmare föräldrar) och Skarpnäck (billigare, större, äger inte marken, längre bort från barnpassning/dagishämtning).

Låg månadsavgift bra.
Föreningen äger marken bra.
Gångavstånd till föräldrarna och smidigt i vardagen är bra.
Funkis eller 80-tal? Båda har sina +/-. (80-talet var inte direkt känt för högkvalitativt byggande, åtminstone på villasidan)
Vill du “bara” ha stort finns det ännu billigare längre bort…
Hade valt Funkislägenheten.

MEN du skriver att med dagens räntenivå ligger ni på MAX det ni har råd med??? Gapar ni efter för mycket och tittar på för dyrt boende oavsett? Kan ju mycket väl, till och med högst sannolikt bli dyrare både räntor och föreningsavgifter framöver och hur ställer ni er till det? Hur säkra inkomster har ni från era jobb (Enskild Firma):thinking:

1 gillning

Kärrtorp alla dagar i veckan, av socioekonomiska anledningar.
Fundera över vilka skolor ni vill ha era barn i om några år.

4 gillningar

Hade jag varit du skulle jag valt Kärrtorp. Trygghet, trivsel och närhet till familjen värderar jag högre än ett större boende/ lägre månadskostnad. Det här är dock helt individuellt och något som ni själva behöver bestämma😊

1 gillning

Jag menade iofs inte ”vart” på det sättet, utan var som i var VILL du bo? Dvs välj ett boende där du kommer trivas!

(Och se till att kalkylen går ihop)

Ah, jag vill hellre bo i Kärrtorp, men med Skarpnäcks lägenheten haha. Nej men nog hellre Kärrtorp faktiskt. Det är mest att det är dyrare men kanske värt det med tanke på de andra fördelarna.

Tack! Har du lust att utveckla varför du valt alternativ två? Bara nyfiken :slight_smile:

Tack för svar! Jag lutar åt funkislägenheten också.

Nja det kanske mer är max vad vi vill betala, men då har vi i våran budget att vi också sparar en del tusenlappar per månad, så vi skulle klara oss om det blev lite dyrare… Vi skulle inte inte kunna betala om det blev lite dyrare. Mina inkomster är ganska mycket upp och ned, i snitt kanske 340k per år innan skatt, men min sambo har stabil inkomst på runt 65K i månaden före skatt.

Väldigt svårt att ställa upp en rättvis ekonomisk kalkyl för 2 olika lägenheter.

Räkna ut er andel av föreningens lån och addera till ert eget bostadslån. Kontrollera vad en tänkt framtida ränteavgift blir vid höjd ränta. Även om det blir viss fördröjning så kommer föreningens lån drabba er till slut.

Att fastigheten står på hyrd mark behöver inte alltid vara katastrof. Det är ju inte kapitalister som hyr ut utan politiker som gärna vill bli omvalda. I Göteborg hyr exempelvis staden ut viss mark till subventionerat pris. Det är alltså för närvarande billigare att hyra än att köpa loss och betala ränta till banken, trots den låga räntenivån.

Vi hade väldigt stor hjälp av min svärmor när barnen var små. Barnen uppskattade det också. Min svärmor var också nöjd. Som änka kunde det annars ha blivit ensamt ibland.

Vet inte hur det är i Göteborg men åtminstone i Stockholm har tomträttsavgifterna stigit rejält senaste åren sen man började tillämpa något som liknar marknadspris (men fortfarande är subventionerat). Det har dock inte slagit igenom fullt ut ännu men det närmar sig, dock verkar folk inte riktigt lärt sig ta hänsyn till det i priserna.

Det är inget fel med Skarpnäck. Det har pågått en positiv utveckling där länge nu. Om ni tittar på de statistikblad som Stockholms stads statistikkontor ger ut och jämför dem över tid går det lätt att utläsa hur utvecklingen i ett område ser ut.

Jag tittade på lägenhet i Skarpnäck 2007 och redan då hade mycket förbättrats jämfört med tidigare.

Avstånden som det talas om här är inte stora nog för att vara riktigt signifikanta i min värld. Både jag och mina föräldrar bor i Stockholm och med längre avstånd än de som nämns när. Det har inte haft någon som helst praktisk betydelse. Det är föräldrarnas engagemang som är den centrala parametern och det påverkas inte av 1-2 km extra resväg.

En tydlig nackdel med Skarpnäck är att det enligt min erfarenhet inte finns några riktigt vettiga matbutiker där. Jag menar nu en större matbutik med rejält utbud och lägre priser alternativt en Lidl-butik. I dagens läge är det negativt att vara hänvisad till små ”fullprisbutiker”.

Det mest relevanta vore i min värld att fokusera på bostadsaffären snarare än område. Med fler objekt att välja mellan ökar chansen att få till den där bra affären med 10% lägre slutpris än normalt. Är man låst vid att alltsammans vara på ett visst sätt leder det lätt till att man betalar överpriser.

1 gillning

Är det inte nära Sköndal och den nya Willys-butiken som finns där?

Så kan det vara. Jag har inte full koll på omgivningen. Var i Skarpnäck förra året och letade då efter den stora och rejäla ICA/COOP på torget där blommor ingår i sortimentet. Hittade ingen sådan butik, helt enkelt för att det inte finns någon.