Rolig läsning, flera igenkänningsfaktorer. Precis som du säger, när man börjar tycka det här är kul, jag då ska man välja en sparform som är lika kul som att se Djurgården spela eller färg torka, det är inte kul.
Så här har jag löst det. Mitt grundsparande, vilket är förhållandevis mycket (30% av lönen), går rakt in på indexfonder med låg avgift på Avanza per automatik. Jag behöver inte göra något och det bara tickar på. Twisten här är att jag tävlar med mig själv i att spara utöver det, om det blir 3000 kr kvar på kontot när ny lön trillar in, jag då tar jag de pengarna och köper utdelningsaktier för istället. Då gör jag så att jag tar all utdelning från utdelningsaktierna samt det jag får över varje månad, det köper jag antingen utdelningsaktier för eller förhoppningsbolag.
Så om jag varit lite duktig på att spara samt fått lite utdelningar, ja då får jag sitta och pilla med att se vilka aktier jag ska köpa till min utdelningsportfölj. Jag får läsa och utvärdera och sitta med mina exceldokument och värdera i olika färger och grafer. Sjukt kul. Dessutom plingar det till på kontot ibland när jag får utdelning. Det blir någon slags lekhink.
Sedan kan jag säga att procentuellt sett så får mitt utdelningssparande i aktier storstryk mot indexfonderna. Men, jag får leka av mig och gå och grubbla på vilken aktie jag borde investera i härnäst.