Råd kring fördelning av utgifter/sambo

Vid bodelning vid samboskap kommer lån först att dras av mot husets värde. Är huset belånat till 85% kommer således trådskaparen maximalt att ha rätt till 7.5% av hela husets värde.

Kom ihåg att man endast kan undanta egendom genom samboavtal. Man kan aldrig göra ett hus som aldrit var samboegendom till samboegendom.

Det första att ta reda på är om huset är samboegendom och bodelningsbart. Är det så att sambon skaffade det för ert gemensamma hem bör du få din sambo att skriva under ett papper där han intygar att huset är inskaffat för bådas behov och att det utgör samboegendom. Det låter dock inte som det.

Är huset bodelningsbart hade jag stoppat in kanske 11 000 i månaden. I annat fall hade jag föreslagit att få betala en hyra på ca 5-6000 i månaden vilket hade varit er boendekostnad för en hyresrätt.

Att betala för ränta och andra kapitalkostnsder när du intr får del av dessa vid separation kommer ha varit pengar i sjön.

Huset har ju genererat boende, räntan bör täckas av de som har fått bo där hyresfritt. På amorteringarna håller jag med dig.

Nej, det stämmer inte.

Visst kan det underlätta om ägaren av huset intygar att det är samboegendon, men det kan klassas som samboegendom även utan ett sådant intyg.

Jo det gör det.

Vore ju helt orimligt annars.

Frågan angående räntekostnader, är det inte rimligt att den ska ingå i hyran med, för säg att man har en bostadsrätt då brukar ränta och hyra landa på samma summa om inte mindre än vad en likvärdig hyreslägenhet hade kostat.
Jag själv har en 3a på 80kvm med 10kvm balkong med en hyra på 6000kr, En två med lägre standard i samma ort ligger på runt 7-8k i månaden i jämförelse.

Det blir ju en bevisfråga och en tvistig fråga som brukar sluka mycket tid och pengar om ägaren till huset är av en annan uppfattning när bodelning sker. Har paret inte varit sambor sedan tidigare och en parten äger hela huset samt att paret inte flyttar in tillsammans omedelbart efter tillträde, så är det inte självklart att hon lyckas bevisa att det är samboegendom. Ett intyg med vad avsikten med förvärvet var är i det läget mycket hjälpsamt.

För egen del är det viktigaste känslan av att båda parter respekterar varandra och ingen känner sig utnyttjad. Den viktigaste faktorn för hur ni ska lyckas på sikt har du utelämnat; hur fattades beslutet om att din sambo skulle köpa ett boende långt över dina medel? Var det ett ensidigt beslut? I så fall hade det för mig bådat illa för relationen. Har ni tvärtom bara god kommunikation och vill varandras väl så har ni däremot alla möjligheter. Som många skrivit kan ni fördela lite hur som bara ni båda genuint är med på det. Jag hade fördelat kostnader i % efter inkomst, där han utöver tar alla kostnader knutna till boendets värde, eftersom han tar vinsten vid försäljning.

Ja precis, där ligger knäckefrågan tror jag. Vill flytta ihop men vill inte riktigt anta den stanrd som boendet och livsstilen innebär utifrån min ekonomiska situation just nu.

Sedan är det också en fråga om bil - han har köpt den och använder den i jobb osv. Jag använder den ibland. Han tycker att jag borde vara med och betala på bilen men där känner jag större osäkerhet. Huset delar vi på men inte riktigt bilen. Hade jag fått välja själv hade jag avstått bil men blir ju såklart att jag använder den lite pågrund av att den står där. Svårt. Hur skulle du tänka där?

Tack många kloka svar i tråden! Vi har landat i en procentuell fördelning utifrån inkomst.

Nu är det dock uppe på diskussion kring hans bil som jag använder ibland. Han vill att den också ingår i våra gemensamma utgifter. Där kommer kanske olikheten kring vilken standard vi vill ha utifrån våra olika ekonomiska situationer. Hade valt bort bil om jag valt själv, sparar hellre pengar. Men blir såklart att jag också får ta del av bilen lite då den “finns där”. Hur hade ni resonerat kring det?

Låter klokt! Hur hade du resonerat kring en bil som han använder mest (jag lite då och då)? Ska den också ingå i fördelningen?

Det mest rättvisa kanske är att ni sätter över en viss procent ( samma procentsats) av nettolönen som ni använder till gemensamma utgifter. Amorteringen skulle inte jag vilja betala om du inte äger huset. Bilen kan väl diskuteras, men om du inte vill ha bil och han måste ha bil får ni kompromissa. Det är trots allt det förhållanden handlar om, att kompromissa :slightly_smiling_face:

1 gillning

Svårt för någon annan än er att tycka till om. Jag är inte honom och jag är inte dig.

Hade jag varit honom så hade jag fortsatt betala min egna bil och gärna lånat ut den. För att jag tycker det är charmigt att vara generös.

Hade jag varit dig så hade jag nog gått med på att betala för bilkostnader enligt samma procentuella formel. Och sedan lånat den. Ofta.

1 gillning

Bara driften av bilen bör ingå dvs bensin och annat. Allt som har med underhåll borde ligga på honom eftersom han får pengarna den dagen han säljer den.

Personligen tycker jag att det är för tidigt för er att slå ihop era ekonomier. Ni borde bo ihop ett tag som någon föreslog ovan, sen kan ni börja integrera ihop ekonomin. Att du ska ta på dig hans valda utgifter på köpet känns för mycket. Bättre i så fall just när det gäller bilen att du bidrar med bensinpengar när du åker med. Då har du ett val.

2 gillningar

Betala en lagom jämn summa för din användning av bilen. Att bara ha bil som han tycker är viktigt är ofta den större kostnaden. Generöst vore att dela kostnaderna med totala mil och betala för dom få mil du kör. Att köra några mil till är inte så dyrt. Räknar man så blir det billigare per mil.

Jag och min fru gifte oss snabbt och poolade alla inkomster och utgifter direkt . 40+ år sedan nu. Initialt studerade jag och hon arbetade ett par år. So what om jag tjänade 50-100% mer än henne senare tidvis. Vi jobbade lika mycket.

1 gillning

Vad hade du föreslagit istället, att jag t ex betalade en hyra i proportion till vad hyran idag ligger på i vår stad?

Ja något sådant, åtminstone under en period. Sen kan ni se hur ni vill göra och om ni är intresserade av att du blir delägare i huset. Det blir i mina ögon inte helt rätt att du ska ta ekonomiskt ansvar som om du var delägare när du inte är det. Bättre i så fall att du ekonomiskt blir som en inneboende ett tag.

1 gillning

I mitt och min frus fall så köpte jag en bil för att jag ville ha en bil.
Jag betalar rubbet på bilen undantaget en tank bensin då och då när vi kört långt gemensamt.

Kalkylen är att hon inte tyckte det var skäligt att skaffa bil och jag var sugen att testa ha en bil en stund. Finner det högst skäligt att jag står för kostnaden och inte belastar henne med denna.

I övrigt så har vi rätt jämn ekonomi, ca 55/45 i splitt till min fördel och betalar in till gemensamt konto procentuellt.

Här i vår blir det lite ändrat, t ex ska vi flytta till hus, köpa en bil till mm. Jag har även sett över vårt pensionssparande och det är tydligt att min tjänstepension är fördelaktigare än hennes så jag ska kompensera henne så hon landar på samma levnadsstandard.

Vi har dock varit tillsammans i 15+ år så vi är rätt trygga i “det som är mitt är ditt”. Vi pratar t ex om stora egna inköp och vill hon att jag beställer ett par grejer från någon butik som jag har konto på så gör jag det utan att avkräva henne några pengar.

För att svara på din frågeställning med mina glasögon om hur jag tycker det ska skötas:

Ni har inte varit tillsammans någon enorm längd vilket ska ta i beaktning. Skynda lagom snabbt, dvs inte så snabbt.
Att betala procentuellt för gemensamma utgifter är skäligt, t ex boendekostnad, mat, nöjen etc.

Du kan omöjligen vara ägare på bilen så splittar ni på er så får din partner bilen 100% oavsett hur mycket du har betalat reparationer, skatt, försäkring etc. Däremot kan ni säkert använda gemensamma kortet för att tanka och köpa en korv på macken om ni är ute på längre resa till familj/vänner.
Kör du en bilen lite så kan du gott också tanka lite eller köpa en dunk spolarvätska.
Kör du mycket så kanske man fundera på om man ska budgetera för däck/torkarblad/oljebyten etc, dvs återkommande service och underhåll (ej reparationer på större grejer) på gemensamma kontot (som är procentuellt efter inkomst). Då blir det rätt bra “rabatt” för dig på dessa poster. Nyckeln här är att ni har tydlig kommunikation om förväntningar och vad som ingår/inte ingår och omfattning. Omfattning löser ni lämpligast genom att titta på hur mycket du har nytta av bilen av totala bruk per år.

Långt inlägg, hoppas du får ut något bra av detta. :slight_smile: