Alltså… Sorry om detta låter krasst nu. Men detta låter helt fel. Det ska ju vara helt åt andra hållet och du borde ifrågasätta om du blir ekonomiskt utnyttjad. 27 papp är mer än många tjänar i enkel månadslön. Det är MYCKET i mina ögon.
När man har en relation där man har ungefär samma förutsättningar och inkomster, fungerar ett ekonomiskt upplägg med 50/50. Annars sätter det helt sneda livsförhållanden.
Detta kommer från en person som tjänar ungefär dubbelt mer än min partner och har ungefär 100ggr mer i sparat kapital.
Mitt självklara svar är att: Ja, en procentuell fördelning är det enda rättvisa.
Sätt upp ett gemensamt konto där Ni sätter in delade utgifter såsom lägenhetsavgift, hyra, el och mat. Släng även med en uppskattad summa för underhåll i lägenheten.
Beräkna fördelningen och Separera vad som är ditt, hans och erat.
(jag slänger in Mitt Levnadskalkyl-ark ändå tänkt dela med TF förr eller senare).
Där kan Ni skriva in alla inkomster och utgifter, gemensamma likväl delade. Finns bil kan man även slänga in uppskattning av fördelningen där. Jag har tex bilen för pendling, men vi gör fortfarande resor tillsammans. Är vettigt att jag står för mer av bilen då.
Finns även funktion för att subtrahera obligatoriska kostnader från lön, tex bensin eller bussbiljett.
Fördela kostnader efter livsförhållande är enda rätta som jag ser det. Men VÄLJER du tex att jobba mindre, ska detta också tas i beaktande. Man ska inte få åka snålskjuts på någon bara för att man inte vill jobba så mycket, om man bara kan glida med på en räkmacka såatt säga. Men det är en annan 5a.