Råd kring total reset i fondportföljen

Hej!

För ca 1,5 år sedan fick jag upp ögonen för aktie- och fondinvestering och satte igång med ett fondsparande helt baserat på råd och tips från en liten skara ekonomiintresserade kollegor. Det har slutat med en (tror jag) ganska dålig, odiversifierad och obalanserad portfölj inser jag nu efter jag på senare veckor upptäckt rikatillsammans och tagit in så mycket info jag kunnat kring sunt sparande och investerande via forumet och podden här.

Jag är nu sugen på att helt likvidera min portfölj och allokera om alla mina tillgångar på ett vettigare sätt (mer enligt 4 hinkar principen) men tyvärr så ligger flera av mina fonder i dagsläget på minus sedan ca 3 månader. Det känns så tråkigt och kanske som en fälla att sälja nu när fonderna dippar, men samtidigt är jag sugen på att sätta igång med min nya portfölj.

Hur hade ni resonerat i min situation?

Mina fonder:
Avanza Global
Avanza Småbolag by Skoglund
Avanza World Tech by TIN
Avanza Zero
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Enter Småbolagsfond
Swedbank Robur Ny Teknik
TIN Ny Teknik

Edit:

Det ska också sägas att jag om ca 4 år planerar att tillsammans med sambo köpa en ny bostad och kommer sannolikt då behöva använda ca 70% av mina tillgångar som ligger i fonderna idag.

Hade satt upp en portfölj med det jag vill ha och köpt den.

Detta betraktar jag som irrelevant information och inget jag tagit hänsyn till alls:

Hade inte köpt några nischade fonder i den portföljen jag satt upp heller.

1 gillning

Hej och välkommen!

Först och främst - vad har du för fördelning i dessa fonder? I procent tänker jag då.

Som det ser ut nu så är det väldigt många fonder med fokus på Sverige och det är en del dyra och aktivt förvaltade fonder. Ser även tre stycken teknikfonder (dessa har ju gått bra på senaste tiden och förmodligen därför som de har rekommenderats). Dock ingen garanti att de fortsätter gå bra.

Jag skulle kolla in Basportföljen.
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Billig och bred portfölj som är väldigt diversifierad :slight_smile:

2 gillningar

Tack för svar!

Fördelningen är, avrundat till första decimal:

Avanza Global: 16,4%
Avanza Småbolag by Skoglund: 2,3%
Avanza World Tech by TIN: 13,4%
Avanza Zero: 14,3%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 20,1%
Enter Småbolagsfond: 17%
Swedbank Robur Ny Teknik: 8,7%
TIN Ny Teknik: 7,9%

Säljer allt och behåller 100% Avanza Global :+1:. Enkelt och bra. Eller behåller ävan 15% Avanza Zero. 85% Avanza Global.

1 gillning

Behåll Avanza Global (eller byt till LF Global Indexnära alternativt SPP Aktiefond Global). Kasta all annan skit :slight_smile:

Men är du mentalt redo att ha en tråkig portfölj? Jag skulle rekommendera:

Eller en liknande billig och bred portfölj.

Då hade jag inte investerat alla pengarna. Flytta över en del till sparkonto (vi använder t.ex. Klarna 0.85% obundet).

3 gillningar

Tack igen för alla svar hittills. Jag känner att det mer och mer lutar åt att sälja av och börja om med ny portfölj oavsett om det lyser rött på flera fonder i min nuvarande portfölj.

Jag har idag redan ca 30% av mina tillgångar utanför på ett sparkonto med 1% ränta, dock är detta låst till 2023. Så har inte riktigt alla tillgångar investerade!

Edit:

Angående om jag är mentalt redo för en tråkig portfölj. En jättebra fråga faktiskt! En som jag inte helt har kommit fram till svar på än. Jag gillar ju att titta in i portföljen och följa förändringarna. Kanske skulle man ha en mindre andel (kanske 10-20%) av mina tillgångar i en riskfylld portfölj som är lite spännande att följa men som jag samtidigt inte riskerar att bli pank på om det skulle gå riktigt dåligt.

RikaTillsammans använder begreppet “lekhink”, och brukar oftast prata om ~10% :+1:
Är ju självklart upp till var och en, men jag tycker också 10% är lagom.

Men det viktiga är att du kommer mycket närmare en “modellportfölj” än vad du har nu med dina ynka 16% globalfond och resten mestadels volatila branchfonder :slight_smile: Detaljer kan du modifiera själv så du blir nöjd.

Jo men precis! Får kolla upp någon mer spännande portfölj att ha en liten del av tillgångarna i för att inte tappa spänningen med att logga in på fondplattformen helt :wink:

Uppdatering!

Har nu sålt alla mina fonder till en nettoförlust på ca 3% av investerat värde. Det var tråkigt med förlusten men det kändes samtidigt skönt att bli av med flera av dessa volatila fonder som jag gick och oroade mig för ofta. Nu blir det till att bygga upp tre nya portföljer (hög, mellan och lågrisk) med en fördelning som motsvarar dess risker bättre än min gamla portfölj gjorde.

Tack igen för er tid och era svar!

5 gillningar

Precis, eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Precis som du gillar jag enkelhet.

1 gillning

Jag har också varit i det där läget vid något tillfälle, eftersom jag testat mig fram lite under några år. Och jag har märkt att även om det känns jobbigt med tanken på att rensa och sälja av med förlust så är det alltid befriande efteråt. Det finns en anledning till att man vill göra den där ändringen. Sen är det förstås surt om det sen visar sig att man hade fått en större uppgång om man låtit bli att ändra, men det är ändå värt rätt mycket att känna sig trygg i sin strategi och på sikt blir det oftast bättre.

1 gillning