Råd om aktiefondfördelning

Hej!
Jag är 31, får ut ca 35 000 efter skatt, köpte bostadsrätt förra året och nu är det dags att börja spara till annat än bara kontantinsats! Har läst och lyssnat här och försökt lära mig.

Som det ser ut nu har jag 150 000 i buffert och sparar 15% av lönen konsekvent (sätter av en del till resor och annan uppskjuten konsumtion på ett annat sparkonto än buffertkontot, och blir det för mycket pengar amorterar jag lite extra, gjorde precis en engångsamortering på 100 000 tex). Häften av mina besparingar går till amortering (drygt 2%/år, behöver egentligen bara amortera 1%), eftersom det kommer bli aktuellt med hus/barn inom närmsta åren och jag därför inte vill investera för mycket med för hög risk, så tänker att amortering är en slags medelriskhink för mig, och att jag vill ha en del på sparkonto också.

Andra hälften investerar jag nu. Jag sparar 1500 kr i månaden på lysa och investerar 1200 kr själv. På lysa har jag ett 50/50 konto som har lite mer pengar på eftersom jag haft det längre, plus två 97/3 konton (hållbart vs bred inriktning, jag är nyfiken på att se skillnaden), månadssparar 500 kr/konto i nuläget.

Ska jag öka mitt sparande framöver tänker jag att det kommer vara lysa-sparandet, men sen har jag också ett eget sparande, till stor del pga nyfikenhet. Eftersom jag har räntefonder hos lysa, samt amorterar mycket, så har jag valt en nästan 100%ig aktieportfölj (lite räntor i proethos i och för sig). Mitt eget månadssparande ser då ut så här:
Swedbank robur access global (har bolån etc hos Swedbank), 60%
Plus allabolag Sverige 10%
Swedbank robur access Asien 10%
Handelsbanken globala småbolag 10%
Spiltan investmentbolag 5%
Proethos 5%

Funderar på om de 2 sista (som jag precis lagt till) ska ha lika stor andel som de andra 3 mindre parterna, eller om det här är en rimlig fördelning? Blir visserligen lite kaka på kaka med 2 Sverige-fonder (plus och spiltan) men ändå lite olika fokus. Har inte de redan investerade pengarna enligt min önskade målfördelning än pga ogenomtänkta engångsinsättningar (som jag ska sluta med!) men tänker ombalansera om ett par månader tror jag istället för att fortsätta pilla för mycket nu.

Hur låter det här?

Hej,

Väldigt olika fokus så är absolut ett komplement till varandra :slight_smile:

Vad är din egna åsikt kring portföljen, varför har du valt som du har gjort? :slight_smile:
Hur stor exponering mot Sverige respektive tillväxtmarknader vill du ha? Brukar vara väldigt individuellt :slight_smile:

Hur kommer det sig att du har både Lysa och ett eget fondsparande? Är det för att du måste ha det då du har någon överenskommelse med Swedbank och bolånet?
Tänker mig annars att det brukar vara en tanke att man antingen kör Lysa eller en egen portfölj, att välja Lysa om man inte alls vill hålla på med portföljen alls och en egen portfölj om man vill ombalansera och ha koll på fonder löpande varje år :slight_smile:

1 gillning

Hej!
Tack för ditt svar! Jag tänker att jag borde ha mer fokus på lysa eftersom jag aldrig varit så intresserad av ekonomi och inser att jag inte kan bättre själv. När ju nu börjat läsa på och lyssnat på poddavsnitt så tycker jag ju dock att det är rätt kul ändå, och vill gärna lära mig mer, och då är det ju lite kul att ha ett ”eget” fondsparande också. Att starta ett fondsparande hos banken hjälpte mig att förhandla ner min ränta lite nu under våren, men det är nog inget måste egentligen. Sen känner en del av mig att det är en slags riskspridning att ha två olika sorters sparande, men det är ju investeringar i samma slags bolag egentligen så det är nog mer psykologiskt tror jag.

Jag försökte göra en slags global barnportfölj fast utan räntor/kontanter eftersom jag har det annorstädes. Den har 10% exponering mot Sverige men jag vet att lysa har 20% och landade då att kring 15% kanske känns bra. Sen har jag lite mer av den globala småbolagsfonden och tillväxtmarknader (10% istället för 5%), har lagt till en lite mer nischad fond med proethos (nu ska man ju inte försöka tajma marknaden eller blanda in känslor men just hållbarhet känns ju viktigt ändå), tänker att det blir en bred exponering men förhoppningsvis inte på bekostnad av för lite global indexfond?

Ahh okej, så länge du kan hålla nere fondavgifterna via den banken så är de väl okej. Annars så kan det vara värt att ha lägre fondavgifter men en lite högre bolåneränta, beror på hur mycket pengar det handlar om i bolånet respektive fondsparandet :slight_smile:

Exakt, skulle nog säga att det mer är psykologiskt än fakta :slight_smile:

Nä men absolut, inget riktigt jag hänger upp mig på, kanske hade kört 7.5% vardera i Plus Allabolag Sverige och Spiltan. Sedan är jag väl inget fan av 5% placeringar, personligen hade jag skippat Proethos och lagt 10% vardera i PLUS och Spiltan för att få 20% Sverige :slight_smile:

Allmänt brukar rådet på forumet vara att amortera så lite som möjligt på sitt bolån. Man kan se amorteringar som ett alternativ till räntefonder eller sparkonto, men där det kan vara svårt att få ut pengarna om/när man behöver dom. Eftersom du ändå funderar på större boende inom ett par år låter det ändå som en vettig lösning.

1 gillning

Globalfonden och Asien-fonden har båda 0,2% i avgift, så jag tänkte att det kanske inte var nån jättestor skillnad mot att köpa länsförsäkringars globalfond eller avanza emerging markets (fast kanske egentligen bra med exponering utanför Asien med), men det kanske blir stor skillnad? Däremot har jag en gammal aktivt förvaltad fond med avgift på 1,25% i depåkonto som mina föräldrar sparade i åt mig för länge sen – den ska säljas!

Ja, det är sant! Men jag vet inte om det är något jag nödvändigtvis förlorar på, sköter jag inte ombalanseringarna ordentligt så får det bli lysa för hela slanten dock men jag ger det lite tid och ser om det fortsätter vara kul!

Ska klämma på det – proethos känns kanske lite mer som ”lekhinksmaterial”… vad är anledningen att du skulle välja en större andel Sverige?

Ja, jag har också läst det, vilket gjorde mig osäker på hur jag borde lägga upp det, tack för feedbacken att det låter rätt vettigt ändå! Som du säger blir det ju ett alternativ till räntefonder/sparkonto och eftersom det jag lär behöva pengar till inom närmsta åren är en större bostad och jag då faktiskt får loss pengarna ur lägenheten så finns det ju en poäng då.

Den enda anledning egentligen är väl Home Bias, jag bor, konsumerar och äger tillgångar i Sverige/SEK. Därför vill jag då ha även ha en större del Sverige och SEK i mitt sparande för att utvecklingen i mina pengar även ska följa min resterande exponering🙂

Sedan om det är rätt eller fel är en annan fråga, finns otroligt mycket om just Home Bias här i forumet, t.ex denna tråden.

Tack för tipset, intressant läsning!

1 gillning