Råd om finansiering av renovering inom samfäldighetsföreningen

Hej alla kloka medlemmar,

Jag står inför ett beslut gällande finansiering av en större renovering inom vår samfäldighetsförening och behöver era insikter och råd.

Kort bakgrund: Föreningen där mitt radhus ligger ska renovera en gemensamhetsanläggning. Vi har nu två alternativ att välja emellan:

1. Föreningen lånar pengar, med ränta och amortering som läggs till medlemsavgiften över en 20-årsperiod.
  2. Medlemmen finansierar själv sin andel, betalar in detta direkt till föreningen och slipper då ränta och amortering.

Om man väljer alternativ 1, kan man inte betala av sin andel i efterhand. Vi pratar om ca 100 000 kr per hushåll och antagen ränta runt 5-6%.

Ekonomiskt sett kan jag hantera en engångssumma av 100 tkr nu. Däremot funderar jag över vilket alternativ som är mest fördelaktigt på längre sikt. Just nu har vi inga planer på att flytta, men med en växande familj kan det bli aktuellt inom ett par år. Om jag var säker på att vi skulle bo kvar på lång sikt skulle alternativ 2 vara mest lockande.

Men, och detta är min huvudfråga: Om vi bestämmer oss för att flytta inom kort, tror ni att det skulle reflekteras i husets värde att vi inte har en delad skuld som grannarna? Alltså, kan jag förvänta mig att mitt hus blir mer attraktivt (och potentiellt värt mer) eftersom det inte har en pågående skuld på 100 tkr?

Tacksam för alla tankar och erfarenheter ni kan dela med er av.

Bra tankar som kokar ner till:

Nej, jag tror tyvärr inte det. Folk är mer intresserade av kakelfärgen i köket, ytorna, ljusinsläppet och kranarna i badrummet än ekonomin och fastighetens skick när det kommer till stommen och det som räknas.