Jag hade valt att inte löneväxla alls. Hellre privat på ett ISK. Man vet aldrig vad som händer i livet. Med tanke på din lön kommer ju den statliga pensionen ändå maxas. Ja jag vet de som inte tycker som jag vill ha ännu mer i pension, dvs öka tjänstepensionen. Men behöver du så mycket inkomst som pensionär. Är det inte mindre risk att själv skatta och investera på ett ISK och sedan bestämmer du själv om när, var hur?
Den vanliga tjp minskar inte. Man kompenseras för det oftast genom att pengarna som man ”går miste om” i vanlig tjp läggs in i löneväxlingsavtalet. Om det inte skulle vara så skulle ingen löneväxla. Så det behöver du inte oroa dig över. Däremot behöver man kanske inte ta så man spricker gällande lvx eftersom likt andra påpekat inte vet vilken pension man får och således heller inte vilken skatt man får betala. Man kan ju också löneväxla hårt under ett par år för att sedan upphöra och leta pengarna ligga kvar och förränta sig. Men allt handlar ju om hur du vill leva ditt liv och sedan som pensionär!
Grattis i övrigt till goda förutsättningar 

Jisses. Mycket bra lön för att jobba inom kommun (KAP-KL) och “bara” vara 31 år.
Jag har själv bra lön men jag är mer än 10 år äldre än vad du är.
Jag tycker inte att du behöver spara aggresivt.
Du har en riktigt bra lön, och arbetsgivaren avsätter en stor portion varje månad.
Enbart faktumet att du har en hög lön kommer ge dig ett försprång mot alla andra.
Om du planerar att pensionera dig run 65, då har du 34 år till med hög och ännu högre lön framför dig. Ränta-på-ränta (compounding) utveckling kommer att göra att du får ett väldigt bra belopp när du pensionerar dig. Att du har 34 år till gör att du inte behöver spara aggresivt.
En anledningen till att spara aggresivt skulle vara om du skulle vilja pensionera dig vid t.ex. vid 55 års ålder.
Det finns många sätt att spara. Hade jag fått välja mellan 2 miljoner på banken eller 3 miljoner i pensionskapital, så hade jag valt att ha tillgång till pengarna.
Även om boende inte är en “investering” så vågar jag mig väl personligen på att säga att det är inflationsskyddat, och att det finns möjlghet att köpa med hävstång.
Kanske du har möjlighet att köpa ett större hus än du behöver och hyra ut endel av huset. Janne gjorde till och med ett avsnitt om det. Inflationen kommer med tiden gröpa ur värdet på lånet du har på huset. Om pengarna inte är låsta har du så mycket fler valmöjligheter. Man skall veta att inte alla blir 90 år gamla. Endel stryker med vid 80, en del t.o.m. innan de hinner pensionera sig. Jag skulle inte rekommedera att aggresivt spara 20% av lönen som blir bundet tills du är 65. Om du ursäktar mig. Det är inte säkert du blir 65. Så klart talar statistiken på att du blir 84.7 år.
Med din lön kommer du inte bli någon fattigpensionär ändå.
Gör det bästa av ditt liv idag. Bo lite bättre, ta fina semestrar med din familj, ta kurser, spendera tid med dina vänner. Mina investeringar byggs på år efter år, och jag har ett större mål, men jag kan ta av avkastningen för att få guldkant på vardagen varje dag. Nyligen bytte vi fönster på huset. Jag tänker ta familjen till USA någon gång snart, måste se Louisiana, New Orleans, och kanske L.A. Kommer kosta som fan, men det är en dröm.
Tack Petter!
Målet är att kunna gå vid 56 och ha 10-15 år med ekonomiskt utrymme att kunna resa och leva gott, men inte extravagant. Att ta ut motsvarande 30 000 efter skatt skulle vara fullt tillräckligt. Efter 70 tänker jag mig att man lever mer stillsamt och klarar sig på mindre. Men du har en poäng i att det är bättre att ha pengarna på ISK i så fall, så att man själv kan fördela precis som man vill. Gör man en resa ett år kanske man behöver lite mer just då, och lite mindre året efter.
Så himla bra att få olika vinklar.
En annan aspekt är också att i vissa fall låses ju din tjänstepension in i ett visst bolag och där kan avgifterna vara betydande och utbudet begränsat…Om du ska gå vid 56 och använda pengarna “oregelbundet” hade jag definitivt inte satt dem i en tjänstepension.
Jag tror att du kommer jobba delvis efter 56 och då slås ju pensionen på din lön vad gäller inkomstskatten. Så då kan du få skatta mer, beror ju givetvis på brytpunkt/skatteregler då men på ett ISK är det ju “skattat och klart…:”
Tack för alla kloka svar! Jag har diskuterat med min arbetsgivare, och av schematekniska skäl stannar jag på 80% tills vidare. Då hamnar jag under 45 000 i lön, vilket gör beslutet enklare eftersom att det inte kommer att löna sig att löneväxla. Jag kommer att spara undan pengar på ISK, och kommer att ha större valmöjligheter att välja breda fonder med låg avgift. Tänker nog att, som någon nämnde, att det är bra att ha tillgång till pengarna om livet händer. 
Therese - jag har en liknande situation som du och har valt att INTE löneväxla.
Livet kan tyvärr ändras från en dag till en annan och jag har hellre pengar som ung och frisk.
Min pension kommer vara tillräcklig för tårta till kaffet på 100-års-dagen i alla fall
Nu väcker jag liv i en gammal tråd 
Jag fick ett trevligt samtal från chefen igår med besked om en ganska rejäl löneökning. Tidigare har jag landat bara strax över gränsen för statlig skatt, och det har framförallt varit beredskapsersättning som gjort att jag hamnat där då min grundlön varit knappt 40’ - Jag har ansett att beredskapsersättningen inte är “garanterad” lön utan något som kan försvinna om företaget väljer att inte ha beredskap. Därför har jag inte övervägt löneväxling tidigare.
Nu hamnar jag på 48000 i lön och kommer ha beredskap var 5:e vecka. Det innebär att jag de flesta månader kommer få ca 54000 brutto. Snittet kommer nog hamna lite över det på grund av utryckningar och lite övertid då och då.
Är 37 år, jobbar inom IT och det är därför ITP1 som gäller i min tjänstepension, men min arbetsgivare har avtal med Skandia för löneväxling.
Det som gäller är:
- Företaget ger 6% extra, d.v.s jag får nytta av den summan de slipper betala som arbetsgivaravgift.
- Inbetalningen till tjänstepensionen påverkas inte.
- Kan börja ta ut från 55 års ålder (men staten kan väl ändra detta?)
- Inbetalningarna kan börja när som helst, och sägas upp tidigast efter ett år.
I informationsmaterialet står att inkomsten efter löneväxling bör uppgå till 8.07 inkomstbasbelopp (för 2022: 572970 kr, eller 47748/månad) för att jag skall få fulla förmåner från Försäkringskassan. Jag antar att det egentligen är den allmäna pensionen man menar, för försäkringskassans tak verkar vara lägre.
Med tanke på den allmäna pensionen är det alltså fortfarande på gränsen. Jag kommer klart över gränsen med beredskapen i åtanke, men utan den så kommer jag tappa allmän pension om jag väljer att löneväxla.
Jag är inne på att inte löneväxla trots löneökningen, utan istället öka mitt sparande på ISK. Sparar idag 5500:- per månad på ISK och har gjort så i några år (önskar att jag hade börjat tidigare!), och har drygt 500’ i investerat kapital.
Vad säger ni på forumet om mina tankar? Är det någon som har erfarenhet av Skandia? Jag får kontakta dem med en intresseanmälan om jag vill ha mer info.
Gränsen för 2021 är 47 748kr.
Jag själv är 27, höjde lönen till 47 700kr för nästa år och startade en extra pensionsinsättning på 2500kr utöver ITP1 som jag redan har. Det viktiga är ju att kontrollera om det verkligen är löneväxling eller bara extra pension precis som du är inne på.
Så man behöver ju inte gå all in! Bara 1000kr extra in gör ju stor skillnad! 
Ja, det är PGI som åsyftas med 8,07 inkomstbasbelopp.
Löneväxling är en spekulation i framtida lägre skatt.
Hur mycket dyrare blir sparandet hos Skandia jämfört med vad du kan få på din nuvarande ISK?
Om du tror att skatten är lägre på din pension minst 20 år i framtiden och om Skandias avgifter inte äter upp skattevinsten kan det vara värt att löneväxla ovanför gränsen för maximal PGI.
Byt jobb och kräv 65/mån bara om du vill spara på riktigt? Ingångslönen är idag 40k och de flesta ökar drygt 10% per år fram till de når 60/mån i Stockholm. Något avtagande sista delen.
Jag är väldigt nöjd med min lön efter gårdagens besked om löneökning. Jag bor inte i Stockholm utan i Småland, har endast gymnasieutbildning och började på “golvet” på detta företaget, som är en tillverkningsindustri, för 14 år sedan och hamnade på IT-avdelningen för snart 7 år sedan.
Området jag arbetar inom är väldigt smalt, så den kompetens jag fått under dessa år är inte värd så mycket på andra företag. Dessutom trivs jag väldigt bra. Roliga arbetsuppgifter, bra kollegor, alla möjligheter i världen att jobba hemifrån hur mycket jag vill och behöver jag vara ledig med kort varsel så är det aldrig några bekymmer så länge jag sköter mina åtaganden.
Med mina förutsättningar tror jag inte att jag kan få det så mycket bättre, då skulle jag pluggat efter gymnasiet och flyttat till Stockholm/Gbg/Malmö. Jag är inte intresserad av att jobba som konsult. Har dessutom två barn, 4.5år och 5 månader så fokuset just nu är familjen och inte att klättra i karriären.
Jag får helt enkelt jobba med det jag har 
Skatten vet man ju inte hur den ser ut i framtiden - varken på ISK eller på pensionen som jag i så fall skulle spara hos Skandia.
Hur mycket dyrare det blir vet jag faktiskt inte, jag förmodar att jag får skicka in en intresseanmälan för att se vilka fonder de kan erbjuda, vilka förvaltningsavgifter och om det finns någon skalavgift.
Det är såklart förmånligt att löneväxla - du får lite mer för pengarna så att säga. Men pengar nu är ändå litet mer värda än pengar from 55 års ålder och det är ändå nästan 20 år dit. Även om du bara sparar dem inom ISK i stället. Löneväxlingen är en bra deal men lön är pengar du får i handen och som du kan använda till annat än att leva på när du är gråhårig.
Jag är 1 år äldre än dig och tjänar litet mer men jag drog precis ned min löneväxling till 3 tusen just för att jag ville öka mitt “nu”-sparande. Så eftersom du är på gränsen skulle jag inte bekymra mig överdrivet mycket. Din tjänstepension inom ITP1 kommer sannolikt bli fläskig ändå vartåt det liter 
`
Oj då var det imponerande! Antog bara att det var universitetsutbildade som hängde här… ![]()
Ingångslönen för vadå?
Vilka är dessa ”de flesta”?
Nu får du ge dig. Vi vet att du är superduper utvecklare och din tjej gått på HHS men verkligheten ser annorlunda ut för nästan alla andra.
God jul på det.
![]()
Om man pluggat civilingenjör data och jobbar i Stockholm så är det vardagen för en utecklare
är jag så hård? Det är verkligen så i stockholm för utvecklare, är hysteriskt just nu. var mest orolig att han var underbetald
Så kloka tankar och väl grundat i en verklighet där man inte behöver få höra att flytta på dig, du är inte är ett träd.
För många är inte alternativet att byta jobb eller starta AB. Jag skulle t.ex. aldrig få göra det för min arbetsgivare….
Den du citerar är inte civ ing.
Oavsett så är det klart att alla kan byta jobb, men du får det att låta som att en höjning med 20’ bara är två telefonsamtal bort.
Jag är själv lyckligt högavlönad men har respekt för att alla inte kan tjäna samma.