Råd om samma bank som som sin partner

Hej,

Jag och min sambo har olika banker och undrar vilka för- och nackdelar ni ser med det? Är det en nackdel om man behöver låna pengar? Tänker om det är något jag missat i mina funderingar.

Vi är just nu sambo och har två barn tillsammans. Vi har även planer på att gifta oss någon gång i framtiden.

Tack på förhand!

Har egentligen inga egna erfarenheter men skulle se det som en fördel så länge var och en av er är nöjda med det ni har. Genom att ha dubbla banker inom familjen får ni en ökad möjlighet att få (förhoppningsvis) bra erbjudanden, men även en ökad handlingsfrihet genom att det förhållandevis kan vara lätt att öka engagemanget i den ena banken om den andra känns mindre fördelaktig. Dessutom en form av riskspridning när ni har tillgång till dubbla betalkanaler, etc.

1 gillning

Borde inte vara något problem för att ta bolån.

Nackdel: behöver ni kunna föra över pengar till varandra omedelbart utan swish? Då bör ni ha samma bank.

Hej,

Ser mer fördelar än nackdelar med att ha två olika banker när man skall görhsndla nytt bolån. Resultatet av förhandlingen kan dock leda till att ni skall samla era konton på en och samma bank.

Min fru och jag har inte samma (stor) bank, och det finns några mindre skillnader i basutbudet av tjänster, så det kan finnas fördelar i vissa lägen.

Vi har dock samlat våra investeringar hos samma nätmäklare (nordnet)så min fru får del av mina private banking förmåner som jag kan dela till min fru. Dessutom baseras bolåne-rabatten som man får på nätmäklares bolån på vårt gemensamma investerade kapital. Så samma nätmäklare har sina fördelar ibland.

1 gillning

Tack för svar!

Den nackdelen har vi märkt av. Men vi får det ändå att funka.