Råd om Underhållsstöd/Bidrag

Jag ger mig på en gissning; Jag gissar att detta ”skav” dvs uteblivet underhåll från fadern, bara är ett av flera ”skav”. Att du tar upp det nu tror jag mer handlar om annat än om pengar. Alla vuxna vet väl att föräldrar har ett gemensamt försörjningsansvar för sina barn. Sen har man inte delad vårdnad utan antingen gemensam etter enskild. I detta fallet utgår jag ifrån att de har gemensam. Om du varit en del av detta barns liv i mer än halva barnets liv, ta då inte upp ekonomin nu. Låt det bero. En 14-åring kan vara extremt påfrestande, absolut, men det är också en väldigt känslig ålder. Utsätt inte barnet för vetskapen om vad du tänker. Tar du upp det så kommer det nå barnets öron förr eller senare. Då kommer det påverka er relation för resten av livet (även om du ju har rätt i sak).

Hantera det som skaver i övrigt - gränssättning, kommunikation (vanligt, o jag vet förstås inte hur det ser ut hos er) tonåringar behöver vägledning.
Var en större människa.

2 gillningar

Jag fattar din sits, hennes sits och er sits. Jag ifrågasätter inte det heller. Men eftersom frågan dyker upp så måste du, hon och ni enas om hur ni ska göra och sedan hålla det.

Pallar man inte ta diskussionen så pallar man inte. Är den andra parten avogt inställd så kan man ta vägen via FK för medling och i förlängningen tvång, men då har ju det sitt pris.

Ja, du fattar. :+1: