Hallå,
(Förlåt för min dåliga svenska - Google Translate hjälper)
Jag har kontrakterat för ett USA-baserat företag de senaste två åren som senior mjukvaruingenjör och kommer att ha kapacitet att ta på mig nytt arbete 2024. Funderade på att titta på avtalsvillkor inom Sverige, men har ingen aning om vilken realistisk timtidning kursen skulle vara. Mitt tidigare kontrakt var heltidstimmar på 240 000 USD per år, vilket är knappt 1 400 SEK per timme. Det verkar orealistiskt för Sverige… Men jag undrar hur mycket andra ingenjörer tar här för timkontraktsarbete? Inte ens säker på var jag ska börja leta eftersom det mesta av mitt nätverk de senaste åren har varit baserat i USA! Jag kommer givetvis att leta efter kontrakt i USA också, men ville hålla lokala alternativ öppna. Jag har potentiella kunder här och inte har något emot lönesänkningar för ett intressant kontrakt.
Tack för alla råd eller tankar om var man ska börja.
(Insåg att detta kommer att bero på erfarenhet och specialitet också, så: >10 års erfarenhet, backend- och verktygsspecialitet med viss front-end-erfarenhet också. Arbetade mest med Go, Python, C#, lite Rust, JavaScript/TypeScript. Kanske lite av en generalist vid det här laget)