Jag äger en Skoda Octavia som drar cirka 7 liter bensin per 100 km. Jag pendlar cirka 4 mil totalt till jobbet per dag och tanka 1000 kr räcker cirka 2 veckor om jag inte kör privat ärende runt staden. Ska man ta bil till läkare, hämta barnen på skolan, handla i matbutiken och en sväng runt på räcker inte längre än 10 dagar. Har precis köpt en ny bil till frugan som drar 5 liter/100 km och Skoda är inte värd mer än 30.000 trots att den är felfritt och endast har kört 15 000 mil.
Jag resonerar att köpa en laddhybrid som billigaste hamna på cirka 300 000 kr och inte en elbil. Jag har möjlighet att ladda bilen från min solcellspaneler och men kommer från oktober jobba från gångavstånd ( 5 minuter) plus få ersättning från mitt andra nuvarande jobb ( har 2 jobb) cirka 25 kr per mil som jag kör oftast ( torsdag-söndag)
Frågan är .
Om jag köper en elbil eller laddhybrid, hur lång tid för att känna ihop den som jag skulle lägga på bilen? Det handlar om cirka 270 000k kr. Jag kommer inte pendlar längre 5 dagar i vecka men kanske 3 ungefär 4-5 mil per bilresa( total)
Känner jag lägga pengar på en ny bil med tanken på hög bensinkostnad från Skoda ( jag använder också bilen för att handla mycket bygg och trädgård material då behöver jag en kombi.
Man brukar säga att för att en laddhybrid skall löna sig behöver man köra mycket. Det gör du inte framöver. Att på något sätt slå din gamla Skoda ekonomiskt kan du nog glömma till dess den börjar strula ordentligt och frekvent. Det gjorde min Skoda när den blev ca 17 år. Då kom felen ofta och jag sålde den till en ung person som ville ha bil billigt.
Du kan köra runt 18400 mil på bensin med 270k SEK. (Räknat på 21kr/liter och 0,7l/mil)
Så om du antar att alla andra kostnader skulle vara lika och att du får elen helt gratis behöver du köra 18400 mil på el för att det ska gå jämnt ut.
Om du lägger till finansieringskostnad, dyrare försäkring, dyrare däck och att elen inte är gratis (då du kan sälja den och tjäna pengar) och att du inte kör 100% på el, blir kalkylen ännu värre.
Räkna med 20000-25000 mil innan du sparar in den.
Dock är detta inte helt rätt då du antagligen inte kan behålla nuvarande bil i 20000 mil till utan kommer behöva köpa annan bil innan du kört så långt.
Så rådet borde bli att du kör Skodan till den kostar för mycket i reparationer och då köpa annan bil.
Hej!
Tack för klok resonemang! Jag tycker att det stämmer mycket rent och jag ska. Jag ska försöka ta den kostnaden mot milersätning men samt betalning som jag få från mitt utförda jobb.