Jag hade i princip kunnat skriva samma sak, mycket hög igenkänningsfaktor, är (tyvärr) bara lite äldre än dig.
Jag vet ju egentligen vad jag borde göra,men mina beslut har tyvärr till större del varit känslomässiga än rationella. Jag har nu landat i att jag behåller en större summa på ett vanligt sparkonto med ränta som min snuttefilt, de ger tillräcklig trygghet, resten/framtida sparande går in i lysa eftersom jag inte är särskilt intresserad av ekonomi och det sköter sig av sig självt. Sen när lysakontot börjar se bättre ut kanske jag börjar snegla på annat… tänker att allt sparande är bättre än inget alls…
Du har fått många bra råd, ville ändå bara skriva för att vi är fler som känner likadant.
Förresten, grattis till så stort spar i så ung ålder! Kommer garanterat gå hur bra som helst för dig
Vi är många som känner igen oss i dina känslor. Och jag tänker som andra redan har skrivit, att det är fullt naturligt. Samtidigt finns ju en alternativkostnad.
När jag började investera i aktier i 18-års ålder kunde jag sätta i halsen av hur det kunde gå upp/ner 50kr under en dag. Successivt har portföljstorleken växt med åren och i takt med detta även erfarenheten, börsvanan, förhållningssättet till pengar och börsportföljens syfte.
Det händer fortfarande (33år idag) att jag kan få en klump i magen. I efterhand har det ofta visat sig vara en signal om att se över min riskspridning (ha fler/stabilare innehav) och långsiktighet (att på riktigt vara beredd att låta pengarna vara investerade i flera år om så, och inte ha någon kortsiktig dröm med idé om ett närliggande uttag o s v).
Då är jag imponerad av att du lyckats spara så mycket, det är ju otroligt bra.
Att månadsspara är ju bra men du ska ju investera de pengarna du redan har “månadssparat” också
Att komma över rädslan att förlora pengar kommer nog först när du insett att det också går att “tjäna” pengar på börsen, med aktier och fonder.
Om du en dag skulle förlora, säg 50.000 skulle det kännas väldigt tungt, men om du, vid ett par tillfällen tjänat kanske 25.000 på en dag, över ett par dagars eller månaders tid så lär mig sig att börsen är som att åka berg och dalbana, och att det kan vara bra att ha bälte på sig
Den här veckan var min bästa börsvecka någon, jag borde åka till stureplan och äta en brakmiddag för 50.000 eller något. Jag vet dock att nästa vecka kanske det vänder och ingen idé att göra något förhastat…
Det är verkligen en berg- och dalbana. Förra året backade börsen med flera års avkastning… Som sen kom tillbaka på slutet! Avanzas app visar en sammanställning i början av varje månad hur det gick månaden innan. Månadens sämsta dag och månadens bästa dag är ofta ungefär lika stora, med många tusenlappar minus respektive plus på bara någon dag.
Jag hade lite samma problem, men jag lyckades att utveckla en tillräckligt stark ångest över hur mycket jag förlorar i alternativkostnad varje månad, varefter jag övervann min rädsla
Så det kanske är dags att känna mer ångest? Tänk på inflationen! Den äter dina pengar! Buuuh!
Jag läser det som att du ”vet vad som är rätt sak att göra” men har svårt att genomföra det. Du har tillochmed vetskap om att pengarna minskar i värde av att ligga utanför börsen. Till en början kanske du kan lägga dem på konto med ok ränta (3% eller mer för närvarande), om de inte redan sitter på ett sådant. Du har insättningsgaranti upp till drygt 1 mkr hos de flesta.
Sen tror jag det är bra att du är snäll mot dig själv, det är väldigt mänskligt att inte vilja förlora nåt (även om du vet att det hindrar dig från att tjäna mer i långa loppet).
Därefter är väl frågan om du vill nysta lite vidare i hur du skulle kunna göra för att vara bekväm med att göra förändringen (och investera). Kanske med hjälp av nån coach eller liknande.
Hej!
Ett tips är att du läser Daniel Kahnemans bok “Tänka, snabbt och långsamt”. Bra läsning om hur man låter känslor styra för mycket. Kahneman fick ekonomipriset i Alfred Nobels minne och det kanske låter avskräckande. Men han ger exempel om hur människor resonerar runt risk på märkliga sätt - och hur det är rimligt att resonera. Inte bara runt ekonomi för övrigt. En bok man kan läsa fler gånger.
Ett annat tips är att du åtminstone sätter in pengarna på ett konto som ger högre ränta. Inte mer än en miljon per bank. Men det kanske inte är ett problem ännu. Bankgarantin täcker ungefär en miljon kronor. Numera får man mer än 3% i alla fall på flera banker.
Tack för tipset. Har även kollat igenom flera poddar av rikatillsammans som gett mig lite nya perspektiv. Pengarna har varit inne på sparkonto med ränta sedan start i stort sett. Har nu tagit steget att börja månadsspara i indexfonder, tänker även sätta in kanske 10% av kapitalet direkt och sen fortsätta spara till en början. Känns bra
Hej, många kloka råd i tråden. Jag har varit i samma sits som dig, dvs rädd för att förlora. Jag inledde med att investera mindre summor och idag har jag ca 70% av mitt kapital på börsen. Det går upp och ner men på sikt blir det bra. Trots turbulensen som varit med kraftiga uppgångar och en hel del ras har jag ändå fått en fin avkastning. Använd dig av 4-hinkars principen, den är bra. Lycka till.
Den konkreta lösningen är att ställa in jämförelsen av utvecklingen i bankappen på 1 år (eller möjligen 3 månader) bakåt och inte titta på det som är kortare än 1 månad.
Men det är klart man måste ju ha kommit igång så det har passerat 3 månader och 1 år innan det funkar. Åtminstone min basportfölj visar alltid plus på 1 års basis och nästan alltid på 3 månaders basis (om inte så stänger man appen fort och väntar på bättre tider).
Känslomässigt är nog ändå det bästa att träna på små summor så att önskan att de ska öka med tiden blir större än rädslan för att de ska minska.
Jag känner igen mig själv i din tankevärld. Som du ser på mitt efternamn är jag mamma till Jan. Vi har väldigt ofta diskussioner kring mitt sätt att tänka när det handlar om ekonomin,rättare sagt om mitt sparande . Jag är 70 år gammal, har hyfsad pension och en ,enligt mig, en bra summa pengar som Jan hjälpt mig att investera. Men jag sparar fortfarande en del och är ” livrädd ” för att ta ut några pengar från sparandet . Jan brukar avsluta våra diskussioner med att säga att
Han blir bara argare och argare ju mer han lyssnar på mina argument.
Det som nästan fick honom att gå i taket var när jag berättade - utanför våra diskussioner - att jag var häromdagen sugen på sushi, men att jag tyckte att det var dyrt, att jag inte ville lägga ut 150 kr för 10 st…
Först vill jag berömma dig för att du varit så ekonomiskt skicklig att du hamnat i detta lyxiga problem. Du är helt rätt ute att du ska investera dina pengar i stället för att ha dem på hög på ett bankkonto med låg eller ingen ränta.
Som Erik påtalar så kan det handla om du offrat för mycket vilket skapar en rädsla för att förlora. Hur lycklig är du när du har en väldigt hög sparkvot?
Här är en tanke som kanske hjälper. Du är ju jätteung, bara 27 år! Du har säkert 50-60 år av investeringar kvar i livet. På en horisont på 10-15 år så är det ju en ganska trygg investering att bara dunka in en stor summa på en gång och låta pengarna jobba åt dig, istället för att du ska jobba åt pengarna.
Vidare, en tanke som hjälpt flera som jag förmått att börja spara. Du har inget val. Inflationen kommer att äta upp dina surt förvärvade pengar om du inte investerar dem.
Ytterligare en tanke kanske berör alternativa investeringar. Hur ser din bostadssituation ut? Kan du köpa en bostadsrätt som investering i stället för indexfonder? Om det vill sig väl kanske du kan se en tydlig ekonomisk förbättring i utgifter där en bostadsrätt kan ha mycket lägre hyra. Då “betalar” sig investeringen direkt.
Jag önskar väl att jag unnade mig lite mer men samtidigt offrar jag dem sakerna för min ekonomiska framtid, så det är väl lite blandade känslor. Enda jag spenderat lite större pengar på är resor.
Jag har satt upp ett automatiskt månadssparande för två dagar sen, mycket tack vare denna tråd samt efter att ha kollat på flera poddar av rikatillsammans som inspirerade mig. Tänkte även investera en mindre engångssumma till att börja med.
Bostadsköp är nog inget jag tänkt på då jag är i ett långdistansförhållande vilket innebär att jag kanske flyttar till ett annat land, om det går som tänkt.
Jag tycker att kostnaden du har betalat för att spara ihop kapitalet är hög genom att leva snålt. Detta gör att du inte kan tänka dig förlåta dig själv om du råkar förlora endel av kapitalet.
Jag brukar räkna månadssparande som en utgift. Detta hjälper mig att se den som en plus om det går upp annars har redan bokförd detta som en del av mina utgifter.
Min åsikt är att leva ett normalt liv och lägga undan månadssparande som en del av månadens utgifter och glömma tills årsskiftet. Tänk på din spar horizon.
Nu kommer detta låta som om pengar växer på träd så är det såklart inte. Inte för mig iallafall. MEN man måste måste komma in lite i den den mentaliteten när man investerar på börsen för om du investerar på börsen så kommer in din investering gå upp och den kommer gå ner. Jag måste tänka att det är “bara” pengar, hade jag gått och tänkt på att nu sjönk min portfölj med 300 000 kr på en vecka, som gjorde nu i våras. Hade jag inte haft det tänket så hade jag inte sovit bra på nätterna. Sedan vet jag min investering kommer att återhämta sig, gäller att ha lite is i magen!! Lita på att återhämtningen kommer.
Kika på ränta på ränta kalkylatorn här på RT så kan du se lite hur din investering kommer att utvecklas. Kan du leka lite med hur stor grundinvestering du vill göra, månadsspara samt hur lång tid du tänkte spara. Då ser du skillnaden på hur din investering kommer se ut om 20 år om du satsar 0 kr, 50 000kr, 250 000 kr eller till och med 500 000kr. Kanske du kan se positiva med att investera istället för att ha pengarna på ett bankkonto.
En ide är att gå in och kolla historiska diagram på olika fonder, där kan du se på svart och vitt vad hur det gått historiskt. Nu är det såklart ingen garanti att fonden kommer gå lika bra/dåligt som den gjort men den kommer förhoppningsvis följa den trenden. Min tanke är att du läser på lite mer för att bli av lite av din rädsla för att förlora alla din pengar.
Att du ser det positiva med att investera.