Jag registrerade mitt AB i novmber 2022, och enda bokföringsposten under 2022 är aktiekapitalet som sattes in i december 2022.
När jag loggar in och tittar hos Skatteverket så står det att räkenskapsåret är “2022-11-26 till 2023-12-31”. När jag loggar in på Verksamt.se och kollar Bolagsverkets uppgifter så står där “0101-1231”.
Innebär det att Bolagsverket inte fått information om att första året har förlängt räkenskapsår?? Eller gäller Skatteverkets förlängda räkenskapsår även för Bolagsverket, och att “0101-1231” bara gäller “normalår”, och inte detta första året?
Om det är så att Bolagsverket har fått för sig att räkenskapsåret för 2022 är 2022-01-01 till 2022-12-31 så är jag väl verkligen ute i elfte timmen, det innebär väl att jag måste skicka in en årsredovisning senast 31 Juli??
Skulle behöva akut hjälp att reda ut om jag måste skicka in något till Bolagsverket nu med detsamma eller om det behövs först efter slutet av 2023.
Nej, exakt, det är därför jag blir fundersam om vad som egentligen är inlagt som det första räkenskapsårets slut hos Bolagsverket. Var det 2022-12-31, eller är det 2023-12-31?
Efter mycket letande kors och tvärs hittade jag dock följande text hos Bolagsverket, som verkar antyda att de har samma uppgift som Skatteverket:
Det första räkenskapsåret börjar när vi registrerar företaget
Vid registreringen får du välja vilken räkenskapsperiod företaget ska ha. Men eftersom räkenskapsåret börjar samma dag som företaget registreras kommer startdatumet inte att stämma det första året. Det första räkenskapsåret får därför vara upp till 18 månader eller hur kort som helst. Det gäller även om verksamheten börjar bedrivas senare.
Uppgift om räkenskapsåret går med automatik till Skatteverket när vi har registrerat företaget hos oss.
Anledningen till att jag fick lite smått panik var för att mitt bokföringsprogram gav mig en påminnelse om att inte glömma att skicka in årsredovisningen senast på måndag! Men det ser ut som att det har blivit fel inlagt där, 2022 har blivit ett eget räkenskapsår.
Det låter som att bolagets första räkenskapsår är förlängt. Eftersom det första räkenskapsåret slutar den 31 december 2023 behöver du inte upprätta en årsredovisning och skicka in inkomstdeklaration 2 förrän våren 2024. Bolagsverket brukar dessutom skicka en påminnelse om att årsredovisningen ska in när det är ungefär en månad kvar, om den inte redan har lämnats in.
Hej första räkenskaps året brukar bli förlängt fr ån när du registrerade e sedan blir det kalenderår vid AB kan du välja typ april till mars men första brukar ändå bli förlängt
“Problemet” är löst. Hos Skatteverket och Bolagsverket var det inlagt ett förlängt räkenskapsår, so mdet skulle vara. Det visade sig dock att det var fel inlagt i mitt bokföringsprogram (Bokio), så att 2022 och 2023 var separata räkenskapsår (det enda som var bokfört 2022 var insättning av aktiekapitalet).
Därför fick jag en påminnelse om att skicka in årsredovisningen senast 31/7, men det var alltså fel. Efter kontakt med supporten så kunde de slå ihop November 2022 - December 2023 till ett förlängt räkenskapsår.