Räkna med barnsparet i eget "Net Worth"

Inte en viktig fråga egentligen mest för oss som gillar att nörda oss in i siffror.

Vi sparar på börsen åt våra barn som många andra. I vårt eget namn då. Jag har länge hoppat lite fram och tillbaka kring om man bör räkna med pengarna man har öronmärkt åt barnen i sin egna förmögenhetsberäkning. Det kanske låter lite udda men jag tycker att det kanske är rimligt. Det beror självklart på hur man tänker kring framtiden och barnens pengar, ifall de bara ska ges som en klumpsumma utan villkor kanske det inte är lika relevant.

Men för oss är pengarna inte öronmärkta för en specifik sak åt dem, utan det är helt enkelt pengar som ska hjälpa dem i livet - på vilket sätt återstår att se. De kanske behöver hjälp med lägenhetsköp, studier, löpande kostnader, bil, en blandning. De kommer alltså inte bara plötsligt få massa pengar vid en viss ålder och that’s it. Så min syn på det är att om vi inte sparade åt barnen hade samma pengar spenderats från “våra” pengar. Att man öronmärker spar som barnspar är helt enkelt nästan likställt med att budgetera.

Så min spontana känsla är att även barnspar ska räknas med i ens egna net worth, för barnen kostar oavsett om man har öronmärkt pengarna eller inte.

Hur tänker ni?

Jag räknar inte in det, även om jag resonerar på samma sätt som du - pengarna är inte öronmärkta till en speciell sak och ungarna kostar ändå.

Jag funderar på vilken nytta det gör om jag räknar in/inte räknar in barnsparet, men om det är en stor andel av ens “Net Worth” kanske det känns bättre? Mental bokföring 2.0 liksom. Inget fel i det förstås, men inget för mig.

1 gillning

Jag räknar in det ibland och ibland inte. Det är lite komplicerat som du säger. I mitt månatliga Excelblad räknar jag inte in det men när jag kollar börssaldot på mobilen ingår det.

1 gillning

Jag tänker att vi inte är DINKs. Röda tråden i våra liv är att vi är en familj med barn. Det finns alltid i baktanken kring alla beslut. Så om vi då tänker att vår finansiella situation är X, så inkluderar ju det medvetet eller omedvetet kostnader som rör barnen. Men det blir då inte rättvist tänker jag då vi egentligen har mer som täcker en del av den delen. Förstår du vad jag menar?

Ja det låter exakt som hur jag gör.

Sparar inte separat, pengar är pengar oavsett vilket konto de ligger på. Min förhoppning är att jag har tillräckligt över när barnet är vuxen att kunna hjälpa till med en rejäl slant, men det beror ju helt på utveckligen. I slutändan är alla mina pengar deras, det är bara fråga om när jag kan ge bort dem.

Jag räknar inte in pengarna men jag skulle använda dem om det uppstod ett behov.

Jag har separerat pengarna i ett eget konto som heter “Barnspar” (kreativ är jag också) och sparar vi sparar där åt båda barnen. De kunde lika gärna legat i ett annat konto och då hade nog majoriteten räknat med pengarna. Av den anledningen räknar jag med.

Sen resonerar jag precis som TS. Tanken är att pengarna ska hjälpa de i livet - de kommer inte få pengarna i en klumpsumma.

I slutändan är det ditt/ert sparande och jag anser de ska räknas med. Barnen kan lika gärna slå till stort på Triss och då är hjälpen troligen inte ens aktuellt.