Jag har idag en tjänst med förmånsbil där allt runt bilen, inklusive bränsle, ingår. Ingen kostnad dras från min lön, utan förmånsvärdet för bilen och bränslet (för privat körning) läggs på min lön och beskattas.
Jag har möjlighet att byta bil vart tredje år och kan välja en bil med ett nypris runt 700 000 kr. Förmånsvärdet ligger vanligtvis mellan 5 000–8 000 kr per månad beroende på bil och drivmedelstyp.
Nu har jag blivit erbjuden en tjänst utan förmånsbil och behöver hjälp att räkna ut vad bilen faktiskt är värd om jag skulle få motsvarande ersättning i lön istället. Jag kommer att behöva köpa en bil privat och stå för alla kostnader själv, men behöver inte använda bilen i tjänsten.
Hur kan jag tänka och räkna för att få en rättvis jämförelse? Alla tips, beräkningar eller tankar kring detta uppskattas!
Slarvigt räknat kan du väl utgå från 6% på 700k för finansiering, värdeminskning med ca 45%, försäkring ca 10-15k per år. Service/underhåll ca 20k för en 3 årsperiod.
Totalt får du räkna med ca 10-12k per månad exkl drivmedel.
Tänk också på att du faktiskt inte behöver bilen i tjänsten längre när du räknar på det. För det kommer arbetsgivaren ha som motargument till din uträkning.
@Svanis: Tack för din uträkning! Att räkna med 10–12k per månad exklusive drivmedel ger en bra bas för att förstå de faktiska kostnaderna. Det hjälper verkligen när jag försöker sätta detta i relation till den ökade lönen.
@Kimarite: Bra poäng! Jag behöver visserligen inte bilen för tjänstekörning längre, men så har det varit en längre tid, det är mest bekvämligheten med ny bil och att arbetsgivaren står för bränslet som jag uppskattar. Det fungerar lite som en “rabatt” på privatkörningen.
För att ge lite mer kontext: valet står mellan min nuvarande tjänst med 50 000 kr i lön + förmånsbil och en ny tjänst med 65 000 kr i lön utan bil. Jag kör mycket privat och uppskattar förmånsbilen, men försöker räkna ut vad bilen är värd i pengar om jag istället får löneökningen.
Det känns lite som att jag går plus minus noll om jag byter jobb, med skillnaden att jag själv står för riskerna kopplade till att äga en bil (som värdeminskning och oväntade kostnader). Samtidigt vinner jag möjligheten att själv styra hur min ”bilbudget” används och planeras. Är det en korrekt tanke, eller är det något jag missar i resonemanget?
Står det något i er tjänstebilspolicy om ersättning om man avstår förmånsbils men har rätt till det? Den summan skulle kunna visa dig hur ditt företag värderar förmånen. Hos oss är summan 6500kr i nuläget, som du då får i lönepåslag istället.