Har en tråkig situation där min arbetsgivare inte har betalat min pensionsavsättning som vi har avtalat, under flera års tid…
Jag behöver hjälp med att räkna ut vad det kan handla om för pengar som ska sättas in då jag ska lämna arbetsplatsen och har sagt att det ska göras klart innan jag slutar.
Maj 2020 - September 2020 skulle det sättas in 2000kr i månaden.
April 2022- September 2025 skull det sättas in 1000kr i månaden.
Kan någon hjälpa med att räkna på vad som är en rimlig summa att sätta in med tanke på att det har gått några år..
Anledning till glappet är att jag bytte arbetsgivaren men kom tillbaka igen april 2022.
Det beror på vad ni kan komma fram till är en rimlig kompensation för förmodad avkastning på kapitalet under dessa år. Problem om du påstår att du skulle ha placerat kapitalet i en försvarsteknikfond, och arbetsgivaren vill räkna på en korträntefond eller helt bortse från avkastning.
Säg 5% avkastning dvs 0.407% månatlig avkastning. Då är 1 insatt krona maj 2020 värd (1+ 0.00407)^{64} kronor dvs 1.3 kr, och sen liknande med 63 till 60 för övriga månader 2020, och för 2022 till idag blir det 41 månader ner till 0. Summerar man allt blir det 58573 kr med avkastning (52000 utan avkastning)
Alternativ om ni inte kan enas är standardprognosen som pensionsmyndigheten och pensionbolag använder, och den är på 3.6% nominell avkastning vilket leder till 56649.
Då känns det som att jag kan vara nöjd med hans uträkning på 75tkr. Jag kom fram till 58tkr (med hjälp av AI) så kände att jag ville ha en extra koll mot det svaret.
Hur har du räknat för att komma fram till den summan? Jag försökte i excel men minns inte hur man skapar en ny regel så man kan få en automatisk uppräkning.
Jag ska granska ordentligt för jag blir misstänkt mot vad han erbjuder för han brukar inte vara generös när det gäller pengar. Som ni kanske förstår eftersom han har ”glömt bort” min pension och har haft ”mycket att göra”…