Räkna på totalkostnad bmw

Hej på er!
Jag är i färd med att byta bil och letar efter en hyfsat rymlig kombi, som kostar under 200 000kr.
Kollar lite olika märken och modeller, och är medveten om att det ekonomiskt kloka valet är att köpa japanskt/sydkoreanskt. Men ibland vill hjärtat ha mer…
Har span på två bmw 520, 5-6 år gamla och kring 10 000 mil.
Men sen “vet en ju” att service och reservdelar är abnormt dyrt på en, bmw… Men oavsett hur mycket jag googlar, så kan jag inte hitta någon pålitliga källa som visar HUR mycket det tänkas kosta att äga en 520, jämfört med tex en octavia, passat, a6 eller i40…
Är det någon här som har erfarenhet av att äga en bmw med mil kring 10-12k och/eller en 5-8år gammal bmw?

Bottom line: nån som har en tco på bmw 520/530 som är inköpt när den är 6 år gammal?

Idag finns massor av billiga och bra piratdelar som du enklast handlar på nätet, typ Autodoc etc.

När bilen gått 10 000 mil kan man lika gärna reparera billigt på icke märkesverkstad. Har själv en gammal MB som jag servat billigt tack vare internet. Mina två cent i ämnet.

1 gillning

För mig blir en nyare/dyrare bil utan maskinskadeförsäkring ett för stort risktagande. Man får pröjsa själv om det händer nåt helt enkelt.

På de lite dyrare försäkringarna hos Folksam eller If (kallas stor) kan de sträcka sig upp till 10 år/15 000 mil. Detta varierar mellan olika bolag/försäkringar så kolla noggrant.

Jag hade därför, lite beroende på körsträcka och hur länge du tänkt ha bilen, försökt att hitta en bil som ger mig så många år som möjligt med den försäkringen. Du verkar kunna få lägre mil om du utökar budgeten till lite mer än 200 tkr.

Kör själv en A4 allroad från 2017 som jag räknar med att sälja när maskinskadeförsäkringen är över. Såg just nu att Tre Kronor erbjöd det till 15 000 mil/12 år så det kan ev ge bilen 2 ytterligare år hos mig. :slight_smile:

2 gillningar

Här är en bra länk för att jämföra förresten:

1 gillning

Ska även sägas att Audi börjat erbjuda serviceavtal även på begagnade bilar (329:- per månad för de flesta modeller). Det gör iaf den posten mer lätträknad om inga slitdelar behöver bytas.

Kan det bli ett större hopp i värdeminskning kring upphörandet av maskinskadeförsäkringen, som kan göra det ovärt att äga med maskinskadeförsäkring och sälja i samband med att den upphör? Nån som har insikter kring detta?

Själv alltid haft bilar bortom maskinskadeförsäkring. Och eftersom de då haft några år extra på nacken har det funnits gott om läsning kring huruvida den modellen och det motorvalet är bra, vilket är värt mycket. Jag har lyckats välja bort många dyra typfel så.

1 gillning

Försök att hitta en modell som inte är första i “serien” för att slippa en del barnsjukdomar. Vi har en 520 från 2015 och det vi fått byta är luftbälgar, kompressorn och slitagegrejer som skivor och belägg.
Service vartannat år eller 2000 mil och varannan liten service och varannan stor. Serva på märkesverkstad är det ca 3-4k för lilla och uppåt 7000 för den större. Bmw har dock börjat med rabatt på service för bilar som är ett par år gamla. Vi är då nöjda med bilen överlag och är en dröm att köra landsväg med

3 gillningar

Känns ju ändå inte orimligt dyrt med den servicen…

Hur långt har er gått?

1 gillning

Verkar inte den här vettig, om än lite över budget :slight_smile:

Jo, absolut!

1 gillning

På de bilmodeller jag kollar tycker jag inte se nåt jättedropp i pris när bilarna har gått 10-15 tusen mil. De blir billigare såklart än motsvarande bil med 5000 mil på mätaren men inget stort ”hack” i kurvan (utan att ha gjort en sådan sammanställning). Kanske @Skogstomten har nån sån statistik på lager?

Jag tror att dels kanske inte alla köpare är lika måna om den tryggheten eller medvetna om maskinskadeförsäkring. Dels att man kanske tvärtom som du är påläst och villig att ta risken, som kan vara minimal för just den modellen/bilen.

Men jag vill om möjligt inte stå med en bil värd 200 tkr som kostar mig 100 tkr att laga. Återstår att se om jag omvärderar det hela när ”gamla Bettan” närmar sig milen/årtalen :slight_smile:

1 gillning

Köp en Toyota C-HR istället BMW 520 dyra reservdelar samt service och försäkring. Jag har en 520, 2021 auto, bensin men vill gärna byta med en C-HR.

Sök på nätet efter motorhaveri för den motorn som sitter på bilen. Gärna på tyska eftersom det är ett tyskt märke.

Finns det inte många rapporter på forum etc om motorhaveri kan du vara lugn. Ofta är det kamkedja eller liknande som orsakar haverier.

Isåfall kan du nog strunta helt i maskinskadeförsäkringen.

Den har gått ca 11k mil

1 gillning

Jag tänker så här…Är man intresserad å gillar bilar med körglädje eller ser man bil som ett praktiskt transportmedel??
Valet av en Bmw lutar mer åt bil intresse å viljan till kör glädje, men varför då kolllar man på en 520 då???
Jag skulle då kollat på 540 eller 550 istället… Annars för bara transport å billigt ägande så finns de japaner å andra modeller å välja istället…

Otroligt nöjd 520d ägare. Har avverkat 16.000 problemfria mil. Stabil och bekväm de dagar man ibland kör 20-50 mil/dag. Inte dyrare i service än andra motsvarande familjekombis.

1 gillning

Jag har en BMW 520d F10 och jag räknar på att den kostar oss 4 758 kr i månaden eller 38 kr milen (räknat 1 500 mil per år)

Bränsle: 16 575 kr (räknat på en förbrukning om 0,65 liter milen och 17 kr för dieseln.)
Försäkring: 8 640 kr
Service och rep: 10 000 kr
Däckbyte å hotell: 1 500 kr
Värdeminskning: 12 000 kr
Däck: 4 800 kr
Skatt: 1 582 kr
Övrigt: 2 000 kr

Servicen är ganska billig eftersom det är långa serviceintervall (2 år eller 3 000 mil, varannan liten varannan stor). Förutsatt att du inte servar på auktoriserad verkstad förstås. Försäkringen är några hundralappar dyrare än motsvarande Volvo (byt bolag varje år). Jag skulle uppskatta merkostnaden jämfört med en vanlig golf kombi till kanske 1 500 kr i månaden. Om du vill ha ner kostnaden så sikta på en Bmw 520D med bakhjulsdrift (lägre förbrukning och skatt, färre prylar som kan strula och inget tvång på att byta alla fyra däck när något går sönder) med lagom stora fälgar (lågprofildäck är snygga men dyra).