Hej! Första inlägget här efter att ha lurkat runt i flera år… Jag vet inte om jag är lat, okunnig, eller kanske en kombination. Går det relativt enkelt att räkna ut sin pension om jag nu tänker trappa ner till 80% om några år och kanske ner till 50-60% efter ytterligare några år? Jag är nyss fyllda 54 och har således tillgång till uttagsplaneraren på min pension, men där går det inte att få till det om jag har förstått rätt. Tar tacksamt emot tips på uträkningar eller om det finns någon annan ”kalkylator” som fixar mitt problem.
Enkel höftning är att uttag på en pension med kapital X blir X/d där d är delningstalet, vilket är något mindre än antal återstående levnadsår. Vid 65 är d t.ex runt 17 för inkomstpension, och liknande för premiepension och fonderade tjänstepensioner med livslångt uttag
Baserat på detta och dina avsättningar kan du göra uppskattningar. Tex, om du idag har 2 miiljoner på inkomstpensioen och du tjänar 30000 i månaden, så blir din avsättning 4800 i månaden (16% upp till taket), dvs på 11 år hamnar du på 2633600, och får således en prognos på 15492. För premiepension kan man göra samma (2.5% av lönen) men lägga på lite avkastning också (1.9% är minpensions prognosstandard, och den är alltså reallönejusterad vilket man lämpligen använder för annars jämför man äpplen och päron). Samma med premiebaserade tjänstepensioner, men för mer komplexa förmånsbaserade upplägg måste man gå in specifikt i avtalet och se vad som sägs.
Jag är nog inte mattesmart nog för att hänga med är jag rädd. Med lite trix går det naturligtvis att komma ganska nära verkligheten. 80% av lönen (eller 50, 60%) och sedan bara ta 16% till allmänna, 2,5 till premie, 6% till tjänstepension går ju att få till, men det borde kunna finnas en kalkylator för detta tycker jag? Uttagsplaneraren verkar ju vettig i övrigt, men dumt att det bara går att välja ett datum när man slutar jobba (helt) och sedan tar ut pensionen.
Du behöver inte vara särskilt mattesmart, det är miniräknarmatte.
Men men, 2025 väntar man inte på att någon gör sidan åt en. Förljande prompt i claude.ai gav en klockren simulator https://claude.ai/public/artifacts/2eaf3c34-4f30-48f6-96ed-f89b113b35b1 (har inte verifierat beräkningarna men vid snabbt test så såg det rätt ut)
Jag vill skapa en pensionskalkylator för att uppskatta pensionsutbetalning.
Det finns 3 pensioner, inkomstpension, premiepension, och tjänstepension.
Alla pensioner har ett initialt kapital vid nuvarande ålder
Utbetalningen som görs per år är kapitalet som finns vid pensionsålder delat med delningstalet. Delningstalet är 17 vid 65 år, och kan approximeras som att det minskar respektive ökar med 1 om man senarelägger eller tidigarelägger pensionen.
För att räkna ut hur mycket kapital man har vid pensionering så måste man räkna ut initialt kapital + alla insättningar på de tre pensionerna
På inkomstpension avsätts varje år 16% av årslönen (upp till maximalt 650000 i årslön). Kapitalet har ingen avkastning.
På premiepension avsätts varje år 2.5% av årslönen (upp till maximalt 650000 i årslån). Kapitalet har avkastning
På premiepension avsätts varje år 2.5% av årslönen (upp till maximalt 650000 i årslån). Kapitalet har avkastning
På premiepension avsätts varje år 4.5% av årslönen, samt 30% extra på lårslön över 650000.
Jag vill kunna ange
- Min nuvarande ålder
- Planerad pensionsålder
- Månadslön vid heltid
- Deltidsarbete (dvs att jag t.ex bara jobbar 80% och således reducerar lön)
- Nuvarande kapital på de tre pensionerna
- Antagen avkastning på tjänstepension respektive premiepension (default 1.9%)
Skapa en webbsida som implementerar detta, med ett trevligt ui för att kunna göra inställningar för att kunna experimentera och se vad som händer med utbetalningar av pensioner (både enskilda och sammanlagt)
det är enkelt att räkna alla pensionavsättningar och estimera hur mycker kapital kommer du ha vid 67år. Endast du behöver veta är din nuvarande lön och vart är din TJP placerat.
Endast som bestämmer din pension är hur mycket kapital du har samlat vid 67 (eller när du börjar ta ut pensionen).
Fantastiskt! Tänk om min pension kunde implementera det där så man kan lattja med olika uttag för pensionerna. En nåd att stilla bedja om.