Det var ett krångligt ord, kollektiv slutbetalning. Betyder det att man får tjänstepension som har ett slutdatum och när man fått sina pengar så har man samma status som innan man tog ut tjänstepension?
Se inlägget en bit ovan för förklaring:
Det som jag inte tycker är oklart är ifall man kan åberopa kollektiv slutbetalning som tjänstledig.
Hej,
Du menat att man plockat ut data från Minpension.se, allt utom Alecta.baserade pensioner och sedan peta in dom på alectas hemsida och sedan räkna där hos Alecta (inklusive ITP2 och ITP2)?
Eller fattar jag dig fel?
Du menat att man plockat ut data från Minpension.se, allt utom Alecta.baserade pensioner och sedan peta in dom på alectas hemsida och sedan räkna där hos Alecta (inklusive ITP2 och ITP2)?
Jag har en egen uttagsplaneringsmall där jag plottar in försäkringarna. Då tar jag alla värden utom de för ITP2 från minPension. Värdena som rör ITP2 hämtar jag istället från Alecta.
Vill man göra allt på minPension kan du ju lägga in en egeninmatad pension på mellanskillnaden så att minPension visar hela din pension inkl. den kollektiva slutbetalningen
Jag ska testa detta, men först måste alecta fixa så kollektiv slutbetalning tas med i deras uttagsplanerare, Kollektov slutbetalning funkade inte förra veckan för mig (men för alecta-medarbetaren var det OK som sagt).
Vad för slags kurs tillhandahåller du?
Vad för slags kurs tillhandahåller du?
Åh, ledsen för sent svar. Jag håller kurser inom pension, fonder och pensionsplanering för företagare. Den mest populära är “Ta kontroll över din pension” där kursdeltagarna får jobba med sina pensioner under fyra veckor för att optimera dem, lägga en pensionsplan samt en uttagsplan. Det brukar alltid vara lite RT-folk med.
Skickar med en RikaTillsammans specifik länk så kan du läsa mer: Kurser och event inom pension | Pensionsguiden