Jag hade gjort en liten korrigering av din totala kostnad för att få med utbyte av elektroniken efter typ halva tiden på din avskrivning.
Resulterar även i en högre avskrivning per månad.
Jag vet. Men jag brukar skölja bort smutsen med en lång varm fjärrvärmedusch som ökar effektiviteten i värmeverkets elproduktion, och vips känns det bra igen!
Får man en sån deal så behöver man ju knappast göra några kalkyler alls… Det är något väsentligt som gör att våra förutsättningar skiljer sig åt, exempelvis att du bor i ett annat land med mer sol, eller köpte paneler i ett prisläge som inte längre finns.
Grattis till en fin affär!!
Hur funkar det med nätavgifter om man inte använder sin egenproducerade el direkt? Måste man betala nätavgift för att få tillbaka den senare eller betalar man bara nätavgift på sin nettoförbrukning?
Du betalar bara nätavgift på elen du köper, åtminstone där jag bor. Kanske kan skilja beroende på nätägare (?).
Tack!
Jo, prisläget har ändrats mycket, och jag ska inte påstå att jag har stenkoll på dagspriserna. Vi betalade ca 8200 kr/kWp. Många offerter och en hel del prutande, grannen fick till och med 7900 kr/kWp någon månad tidigare (vilket hjälpte en hel del vid prutandet). Bor även jag i SE3.
Man får oftast vad man betalar för. Med det sagt så kan det vara ett misstag att bara gå på priset.
I stora drag så har väl prisläget dubblats, givet att du köpte nyckelfärdigt.
Ibland hör man att folk som köpt teslaaktier rekommenderar aktien för att det hittills har gått väldigt bra. För den som vill köpa in sig därefter är det inte säkert att rekommendationen är till hjälp eftersom att värderingen är förändrad sedan sist.
Någonstans går gränsen för vid viken värdering en affär inte längre är lönsam. På samma sätt är det med solceller.
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Man måste titta på varje specifikt fall och fundera över vilka förutsättningar som är gällande vid tidpunkten och vilka antaganden som görs. Ibland blir debatten tyvärr lite väl förenklad: solceller, ja eller nej.
Edit: @7NT jag menade inte ovan som kritik eller riktat mot dig, utan mer som en allmän spaning. Insåg att det kunde uppfattas lite surt, vilket inte var min avsikt.
Men Du har ju uppenbarligen tagit helt rätt beslut vid den tidpunkt du agerade.
De senaste dagarna har jag fått runt 300kr dag från en anläggning på max 8,7kw.
Såvida inte Potin öppnar kranarna lär de bli värre!
Nej för tusan, ingen fara. Du har helt rätt. Snarare känner jag att jag nog tyvärr spårat ur diskussionen något.
Åter till ämnet .
För oss ligger direktförbrukningen på knappt 20%.
Intressant siffra! Hur stor är din produktion i förhållande till förbrukning?
För oss är direktförbrukningen 30%…
I de fall där likvida medel till en anläggning inte är ett “problem”, dvs att man tar av sin buffert, tänker jag att det är av värde att beakta värdeökningen på huset.
Enligt en studie från SBAB/Booli ökar värdet på huset ungefär lika mycket som investeringskostnaden för anläggningen, så det är inte helt orimligt med resonemanget att återbetalningstiden är 0. https://cornucopia.se/2022/08/sbab-och-booli-solceller-hojer-vardet-pa-huset-med-isntallationskostnaden-noll-aterbetalningstid/
Gött att du tar upp detta!!
Jag har sett folk som tycker att en anläggning är värd sin utgift för investeringen och summan av framtida vinster. Det är ju att både äta och ha kvar kakan.
Man får ändå komma ihåg att värdet av en anläggning på taket vid husköp inte överstiger värdet av en nyare anläggning med samma spec. En viss förslitning finns trots allt. Behöver växelriktare snart bytas? Takets skick? Ovanpå det har potentiella köpare en risk i om anläggningen är fackmannamässigt byggd eller av sämre kvalitet.
Återbetalningstiden är noll. Nja. Vi kanske snarare borde säga att tillgången i viss mån är likvid? Likvid i den mån man flyttar.
Möjligen kan anläggningen på taket utöver detta uppvärdera villan och därmed generera ytterligare säkerhet för eventuella lån. Det är ju inte så dumt
1760 kwh direktförbrukning förra året.
Men då har vi fjärrvärme också.
Jag svarar lite på min egen fråga här efter att kontaktat Ellevio
Man betalar nätavgift på all el som tas från nätet. Alltså om man överproducerat och matat till elnätet så är den elen såld och borta och man får köpa tillbaka den på vanliga villkor med nätavgift. Kanske man ska tänka på när man räknar, om man tänker sälja på dagen när solcellerna levererar bra och använda el på kvällen när man är hemma.