Hej forumet! Kan ni hjälpa mig att skjuta hål i en räknesnurra för tjänstecykel?
Scenariot är enmans-AB med tillgängligt 3:12 utdelningsutrymme, gott om kapital, maxade periodiseringsfonder och lön en bit över PGI. Målet är att få ut en ny cykel utan att påverka nettoinkomsten i övrigt.
Med sex års avskrivning och kontantköp av cykeln, landar jag i att förmånscykeln är:
Som mest prisvärd vid en kostnad på strax under 15.000kr, där den vinner över 3:12 utdelning med 8500kr
Når jämvikt strax innan 29.000kr (0kr skillnad mot 3:12 utdelning)
Det är kapitalkostnadsschablonen som förstör vid högre cykelpriser (och längre avskrivningsperioder), då den räknas på ursprungligt inköpspris hela tiden istället för att justeras ned med avskrivningarna, om jag förstått det hela rätt.
Nedan länkar jag en web-version av snurran. Skickar gärna en Excel-version om någon vågar ta emot sådana över internet.
Jag tyckte inte att värdena i den uträkningen stämde riktigt, men jag ser att @Alphaminor har en uträkning längre ner i den tråden som linjerar väl med vad jag landade i.
Hoppas det kan vara till nytta för någon att se lite fler steg i beräkningen, även om formlerna för varje cell inte verkar vara med i web-versionen.