Förstår inte varför man tjatar om hög ränta när den är mycket låga 5% när den i verkligheten är 3,5% efter avdrag om man har lån på max två miljoner. Och banker tjänar ju mer på låg ränta eftersom dom lånar ut till fler då och marginalen på in och utlåningen är densamma. Därför vill alla banker att riksbanken ska sänka räntan. Låg ränta= värdet på pengar är lågt. Man kan ju inte pruta på sparräntan det har jag testat hos Nordea. Flyttade istället fem miljoner till Saldo bank där jag får 5% i sparränta.
1 gillning
För att en del har betydligt mer och vande sig vid låg ränta och rejält med avdrag, nu steg räntan till mer normala nivåer, men de passerade också gränsen för 30% avdrag och fick ställa in semesterplanerna. Därför gnälleer de… ![]()
Fast just nu verkar de ha 4,3% som högsta ränta. Alla anpassar sina nivåer, även Litauiska banker.
Saldo Bank hsr litauisk insättargaranti. Låter lite bökigt vid en eventuell konkurs. Jag håller mig till Sverige, vad gäller inlåning i bank.
1 gillning
Resonemanget stämmer inte helt. Sjunker räntan så sjunker ju också bankens lönsamhet på det Egna kapitalet. Av de pengar som banken lånar ut, kommer inte allt från den internationella kapitalmarknaden.
1 gillning
För folk har så låga marginaler.
Sen är ränteavdraget 100.000 per person*
1 gillning