Ränta på ränta! | Med hävstång

Hej!

Jag skall stoppa in 30k till min två åriga son för hans pension.

Fonden jag tänker är Nordnet Global 125 med 25% hävstång.

För skojskull tänkte jag räkna ut vad detta kan resultera i på 70 år med 7% per år, plus 25% hävstång och det blir lite för bra för att vara sant, 8 266 019 759 944:- för att vara exakt :smiley:

Jag bad chatgpt lägga ihop 7% plus 25% vilket blir 32%. Frågan blir då, de 25% i hävstång, blir det endast på slutsumman eller blir det årligen? Eller har jag missat något annat?

Tack för hjälpen och ha det gött!

1 gillning

Glöm inte att räkna in avgiften i ränta på räntan.

2 gillningar

Nej, du räknar fel :blush:

Med 1,25 hävstång på 7% avkastning blir 8,75%. Sen så blir det inte riktigt 1,25 hävstång eftersom jag antar att den justeras tillbaka mot 1,25 när den sticker iväg upp/ned. Men kanske lite överkurs att ta hänsyn till det vid en grov beräkning. Och sen har du avgiften att dra av för som inlägget ovan tar upp.

5 gillningar

25% hävstång på 7% blir snarare 7*1,25 = 8.75%. På sjuttio år blir det 30000*1,0875^70 = 10 645 593 kr. Helt OK det också! :slight_smile:

9 gillningar

Och skatter. Funkar på ett sätt med ISK. Och på ett annat med AF-konto, om vinsten ska realiseras efter 70 år.

Som påpekats är beräkningen lite (…) fel och din son kommer tyvärr inte ha ett kapital som ungefär matchar de samlade pensionstillgångarna i Sverige idag (runt 10 000 miljarder), men det kan ju vara bra att veta vad det blir ungefär för att din son ska kunna påbörja sin pensionplanering. Med 7% nominell avkastning efter skatter etc och full utväxling på hävstång, och 2% inflation, så kan din son om 70 år hoppas på i runda slängar 30000 (1 + 0.07\times 1.25 - 0.02)^{70} i dagens penningvärde vilket är 2.9 miljoner. Guldkant på tillvaron men inte nog för att köpa upp länder och liknande.

5 gillningar

Inte ens om man skippar att köpa kaffe på stan i 70 år?

3 gillningar

Snyggt! Tack alla!

Hmm, är inte hävstången att de lånar upp 25% på insatt kapital? Det borde väl motsvara att man har 30000x1,25 i kapital som man ska räkna på?

1 gillning

Det är väl en hävstångsprodukt det pratas om, inte ett konstant lån som är en andel av initialt kapital.

1 gillning

Lånet borde ju ombalanseras ofta, typ dagligen.

1 gillning

Jag har inte satt mig in i det, därav frågorna.

Tack för förtydligandet

Nordnet 125 ombalanserar månadsvis. Förhoppningsvis minskar det urholkningseffekten som annars gör att fonden tappar till följd av volatilitet även i en sidgående marknad.

3 gillningar

Ja precis. Har inte verifierat siffrorna men tycker att det här exemplet verkar stämma:

Vanlig aktiefond med 15% årlig volatilitet vilket ger 0.945% daglig volatiltet. Så +0.945% ena dagen följt av -0.945% andra dagen osv..

Efter ett år

• utan hävstång: -1.12%

• 1.25x hävstång med daglig reset: -1.74%

• 1.25x hävstång med månatlig reset: -1.41%

Obs, nollränta på hävstången

1 gillning