Jag skall stoppa in 30k till min två åriga son för hans pension.
Fonden jag tänker är Nordnet Global 125 med 25% hävstång.
För skojskull tänkte jag räkna ut vad detta kan resultera i på 70 år med 7% per år, plus 25% hävstång och det blir lite för bra för att vara sant, 8 266 019 759 944:- för att vara exakt
Jag bad chatgpt lägga ihop 7% plus 25% vilket blir 32%. Frågan blir då, de 25% i hävstång, blir det endast på slutsumman eller blir det årligen? Eller har jag missat något annat?
Med 1,25 hävstång på 7% avkastning blir 8,75%. Sen så blir det inte riktigt 1,25 hävstång eftersom jag antar att den justeras tillbaka mot 1,25 när den sticker iväg upp/ned. Men kanske lite överkurs att ta hänsyn till det vid en grov beräkning. Och sen har du avgiften att dra av för som inlägget ovan tar upp.
Som påpekats är beräkningen lite (…) fel och din son kommer tyvärr inte ha ett kapital som ungefär matchar de samlade pensionstillgångarna i Sverige idag (runt 10 000 miljarder), men det kan ju vara bra att veta vad det blir ungefär för att din son ska kunna påbörja sin pensionplanering. Med 7% nominell avkastning efter skatter etc och full utväxling på hävstång, och 2% inflation, så kan din son om 70 år hoppas på i runda slängar 30000 (1 + 0.07\times 1.25 - 0.02)^{70} i dagens penningvärde vilket är 2.9 miljoner. Guldkant på tillvaron men inte nog för att köpa upp länder och liknande.
Nordnet 125 ombalanserar månadsvis. Förhoppningsvis minskar det urholkningseffekten som annars gör att fonden tappar till följd av volatilitet även i en sidgående marknad.