Ränteavdrag för kontantinsatsen

Hej,

Det här med unga som får hjälp av sina föräldrar med kontantinsatsen för bålon… Föreställ dig ett scenario där föräldrar lånar ut en halv million kronor till barnet och har i princip råd att göra det som ett räntefritt lån. Men!

1. Om föräldrarna introducerar ränta på lånet (som är konstantinsatsen) har barnet möjlighet att använda ränteavdrag. Efteråt kan föräldrarna skänka tillbaka den summan, till exempel efter varje år. Det skulle gynna barnet mer än ett räntefritt lån. Sant?

2. Vad skulle banken som förskaffar bolånet säga om detta? Vanligtvis skulle man inte få låna lika mycket för att räntan på konstantinsatsens ger högre månadskostnader för barnet. Fast man kan tydliggöra att netto kostnader blir noll pga punkt 1.

3. Om det lyckliga barnet har en vanlig ISK med indexfonder, har det nån effekt på ränteavdraget?

Används den här konstruktion som känns som en typ av skatteflykt? Jag säger inte att man bör tänka så men det här är en så enkel konstruktion att jag inte kan föreställa mig att folk missar detta. Har jag missat något eller förekommer det här? Vad tycker ni?

Föräldrarna ska ta upp räntan som kapitalinkomst och får därför inget ränteavdrag för sin egen del. Så det blir bara ett sätt att flytta avdraget från föräldrarna till barnet.

1 gillning

Då måste ju rimligen föräldrarna skatta 30% på ränteinkomsten också. Alltså plus minus noll i skatt för föräldrar och barn.

3 gillningar

Ja, självklart är det så.