Rätt eller fel att regeringen planerar att ta bort ränteavdrag för Blancolån?
Samt höja bolånetaket till 90%?
Rätt eller fel att regeringen planerar att ta bort ränteavdrag för Blancolån?
Samt höja bolånetaket till 90%?
Nja är väl min syn. Om man tar bort ränteavdrag för blancolån men behåller skatt på ränteintäkt på dessa, så betyder det att den som tjänar mest på blancolån är staten, vilket känns lite skevt. Förvisso i linje med att beskatta saker man inte tycker om såsom alkohol, drivmedel, farliga kemikalier och arbete, så jag ser morallogiken i det hela men det gnager.
Jag tycker att det vore bättre om politiker någon gång kunde förenkla skattesystemet i stället för att som nu införa det ena undantaget efter det andra. Storleken på bolån borde vara en fråga för marknaden.
Jag ser problem med att man fasar ut på gungorna och höjer på karusellerna. Jag tror detta riskerar att driva på bostadskarusellen istället. Just ränteavdraget i sig tycker jag är knasigt, men framförallt på blancolån.
Medelsvensson är inte som vi här inne som räknar på avdrag, skatteeffekter och principer kring beskattning och avdrag. De undrar bara hur mycket de kan bränna utan att hamna hos kronefogden… tyvärr.
Kan väll känna att ta bort ränteavdraget på blancolån kan sätta familjer som redan sitter i skiten i mer skit.
Samtidigt är inte blancolån något någon som sitter i skiten borde ha ändå och avskräcka till ett sådant lån är bra.
Ränteavdraget tycker jag är ett märkligt fenomen från början.
Men det där med bolånet kommer ju bara sluta med att det blir den nya standarden och priserna på bostäder höjs då fler kan låna mer.
Att blancolånekunder löser sina lån för att låna upp till 90 procent på bostaden med 2 eller 3 procents amortering känns “så där”. Att amortera på en bil eller tv i 50 år känns inte helt lyckat.
Förslaget är tveksamt.
Att ta bort ränteavdraget borde gjorts för alla lån inkl bolån när räntorna var historiskt låga under en lång tid. Man sumpade den chansen.
Men visst, väck med avdragen för blancolån, vi behöver inte incitamentsätta osunda konsumtionsmönster.
Jag förstår inte det här symmetriargumentet som dyker upp, eller ja, rent logiskt förstår jag det såklart.
Om man inte har inställningen att all skatt är stöld och det enda staten gör är att roffa åt sig själv, så borde ju en minskning av utgifter någonstans öppna för en lucka för minskning av inkomster någon annanstans.
Då tycker jag det är en vettigt att prioritera bort ränteavdrag på konsumtionslån.
Vilket du iofs på sätt och vis går in på här:
Något som skulle gnaga mig vore dock mer att blancolån likställs med konsumtionslån.
Nu är det säkert så i de flesta fall, men det behöver ju inte vara det.
Precis, det är också en problematik, har själv använt blancolån både för bilköp och investering. Er finska variant är kanske en bra väg
Tycker det borde vara tvärtom - bort med ränteavdraget för just bostäder. Ger absolut ingenting förutom tillgångsinflation. Andra slags lån kan åtminstone stimulera ekonomisk aktivitet.
Så det är ok med avdrag för att kunna finansiera sin alldeles för dyra bil som är ren lyxkonsumtion i de flesta fall, men inte värdepapper. Undrar om marknaden för att belåna sina bilar då blir en större nisch i Sverige (vanligare i utlandet). Avanza får ta min V70 som säkerhet då min förmögenhet i globalfonder är för osäker.
Skatteberäkningen blir knöligare…lappa och laga är aldrig bra. Sänk avdraget med någon procent rätt av istället på alla lån (hrm…men då borde även skatt på ränteintäkter sänkas lika mycket…).
Det kändes som mycket fluff och lite vett. Hur är det bra att sätta folk i ännu mer skuld med att man kan låna mer pengar? “Skuldsättningen har ökat men folk ska inte ta blancolån, folk ska ta mer bostadslån” Ingen blir ju mindre skuldsatt?
Och de som sitter med blancolån nu kommer alltså få ännu mindre pengar då ränteavdraget tas bort, samt om de har ISK eller något annat sparande på sidan av så kommer de kanske få betala tillbaka på skatten istället för att dra av en del? Känns inte super genomtänkt.
Jo, över tid lär ”folk” bli betydligt mindre skuldsatta av att köpa tillgångar som ökar i värde (bostäder) istället för senaste platt-tvn med elgigantens avbetalning…
Antar att en stor del av målgruppen (de som lånar dyrt) knappt är medvetna om avdraget.
De får lite pengar tillbaka på vårkanten vanligtvis som nu kommer att minska.
En ”lågt hängande frukt” mån tro?
Skulle nån föra motsvarande på tal vad gäller bolånen hade det sannolikt varit reaktioner (även om det såklart hade varit klokt, i synnerhet under nollränteåren)
Ah, förstår!
Jag tror ju dock att dom som redan köper en platt-tv med blancolån kommer fortsätta med det, är nog inte lånet som det är fel på där ![]()
Det tråkiga är ju att möjligheten att lånefinansiera investeringar försämras och nu pratar jag inte bara värdepapper utan alla investeringar som inte kan tas på bolån eller fordonslån.
Nu kanske marknaden löser det med prissättning men rent intuitivt känns det fel att straffa lån för investeringar, värdepapper eller annan form.
Det kan man fundera över vad de moderata kärnväljarna tycker om det.
Tycker egentligen att man ska fasa ut det på bolån också och absolut inte höja hur mycket bolån man får ta. Förstår inte varför lån ska premieras!
Bort med avdragen, ge pengarna till vård, skola och billigare kollektivtrafik