Det börjar bli jättedyr.
Tänk ifall man hade haft 0 ränteavdrag. Då hade krisen varit värre. För min del får de gärna ta bort ränteavdraget och säkert för @angaudlinn också. Hellre lägre skatt i ett bräde.
Men det borde väl gå ner en del för 2025.
Men tycker nog att man kan minska lite på avdraget. Men långsamt såklart så folk hinner anpassa sig.
Detta borde regering och riksdag ha börjat med under perioden av NIRP/ZIRP.
Det är aldrig för sent. Nästa gången som styrränta går till 1-1.5% är bra tid att börja avtrappa ränteavdraget.
Skönt att se att fler än jag får stöd från staten. ![]()
Även om det är ett väldigt konstigt stöd. ![]()
Tycker det är intressant att så många köper narrativet att det är 30 % ränteavdrag som är det konstiga snarare än att huvudregeln är att man bara får dra av 70 % av förlust på kapital.
Hoppas vi kan tillåta periodiseringsfonder för fysiska personer snart istället så kan vi krångla till deklarationen rejält.
Jag såg den där artikeln också och övervägde att länka den här, men tänkte att det har nog någon annan redan gjort så får de tar skiten från forummedlemmarna i diverse dyrkommuner runt riket. ![]()
Det som är intressantast för mig (för siffrorna är ju ingen överraskning) är att jag upplever att frågan lyfts oftare och oftare och det brukar innebära att den är på väg upp på åtminstone något bord i riksdagen.
Att man väljer att nämna hur mycket “man” i snitt får i avdrag och ställer 40-årige mannen i Djursholm mot ensamstående änkan i glesbygd tyder också på en ökad polarisering i frågan.
Men ja, det bästa Birger Schlaug gjort under sin karriär var att han tidigt väckte frågan om utfasning när det ändå var goda tider. Synd att ingen nappade. Men att knapra två procentenheter om året över en femtonårsperiod vore fortfarande fullt rimligt, anser jag.
Eller 1% om året över en 30årsperiod. Gör det lättare för de som är motstand.
Absolut, och det var ju det Schlaug f ö tyckte. Att jag sa “två på femton” är att jag gissar att de som “drabbas” mest är de som har råd att drabbas mest, även vid en snabbare utfasning. Men ja, “en på trettio” funkar också. ![]()
De jag känner i Djursholm har cashat sitt boende.
De jag känner i förorten har 85% belåning.
Förstår ärligt talat inte varför man ska ”kasta vita män under bussen”. Varför ska allt handla om hudfärg? Varför inte bara säga t.ex. Stockholmare? Där kostar bostäder generellt mer, så de har generellt högre lån.
Men iaf. Även om jag vimlar över SVTs artikel, men det gör jag ofta mot SVT, så vore det ändå bra för ekonomin långsiktigt om ränteavdraget trappades ner.
Ta gärna bort räteavdraget om man samtidigt tar bort kapitalskatten. Det är två sidor av samma mynt. Betalar man skatt för ränteinkomster så ska man även få dra av för ränteutgifter.
Djursholm är förorten ![]()
Men jag håller med, det känns som en väldigt onödig polarisering, som dessutom är resultatet av att personen i fråga först drabbats negativt pga höga bostadspriser.
Det börjar bli problematiskt att ha hus i Sverige när man inte kan veta vilka kostnader som gäller.
Man slopar 60-öringen för solceller
Pratar om att ta bort ränteavdrag
Pratar om att ta tillbaka fastighetsskatten
Effektdebitering
Om/när allt detta införs så ökar månadskostnaden för en genomsnittsvills (4mnkr, 50% belåning) med:
Ränteavdrag 3% ränta: 20k
60-öringen: 8k
Fastighetsskatt (1,5% på 3mnkr) 45k (35k mer än idag).
Effektdebitering: oklart, men låt säga 3k (om jag lever på som idag)
Dvs totalt 66k eller drygt 5k per månad.
Det är val 2026, så det lär inte hända i närtid då majoriteten av hushållen äger sin bostad.
Sossarna har förlorat ett val på fastighetsskatten (enligt deras egen analys) och är väldigt snabba med att förneka att det skulle höja den.
Du inser att ifall skattesystemet vore uppbyggt så som du föreslår hade det inte blivit någon skatt in eller? att alla skatter skall ha något motsvarande avdrag är inte alls så som det funkar.
Finns massor av skatter (och avdrag) som inte är utformade så.
“Trappa av”? Det tar år att genomföra en lagändring. Riksbankens direktion möts fem gånger om året och de flesta bolånen är bundna på tre månader. Blir räntekostnaden “för hög” av slopat ränteavdrag så kan Riksbanken justera räntan samma kvartal. Ingen mening med att dra ut på såna lagändringar.
Tycker det är intressant att biståndet som är på ungefär samma belopp ses som en obetydlig del av statsbudgeten av de vänsterpersoner jag pratat med, men samma summa till de största skattebetalarna, det är något fel.
Jag tycker att vi ska fasa ut ränteavdraget 1% per år i 30 år och dra ner biståndet, och lägg pengar på utbildning, äldrevård, sjukvård, militär och polis, i Sverige.
Problemet med politikerna är att de lyssnar inte
De lyssnar på väljarna. Demokrati är ett effektivt sätt att få en miljon olika stöd till de olika intressegrupper som är bäst på att lobba eller klaga. Sen skickas kostnaden vidare till så många som möjligt så att kostnaden blir utspridd och det inte lönar sig att klaga på kostnaden.