Ränteavdrag ska inte gälla för blancolån och värdepapperslån | Vad tänker vi?

De är inte konsumtion, samt har en säkerhet. Sen om någon tycker att det är lyxbeteende att använda sina värdepapper som säkerhet för sina värdespappersköp istället för sitt hus lägger jag ingen värdering i.

1 gillning

[quote=“Denkmal, post:41, topic:72826, full:true”

Men du menar att det är rättvist att skattebetalarna subventionerar deras blancolån?
[/quote]

Mycket mer rättvist än att “subventionera” räntan på ex svindyrt hus i Ålsten (Nära Stockholm city) om du frågar mig. Billån är inte heller behjärtansvärt att “subventionera”.

Inget av det har något med rättvisa att göra. Och jag är en varm förespråkare av slopat ränteavdrag…

1 gillning

Ränteavdraget borde ha trappats ut under lågränteeran. Att selektivt ta bort det från blancolån känns inte genomtänkt eller vettigt överhuvudtaget.

Ett höjt bolånetak ökar ju risken på bomarknaden och driver teoretiskt priserna uppåt (fler kan buda på samma mängd bostäder).

Jag skrev inte bankerna utan STORbankerna.
Tänker mig att bolånemarknaden främst engagerar storbankerna medan mindre banker/ kreditinstitut främst har utlåning med blancolån och krediter.
Om det blir dyrare med blancolån hos mindre banker p.g.a slopat ränteavdrag just för blancolån får väl folk utöka sina bostadslån hos storbankerna istället alternativt låna mindre pengar.
Själv tycker jag att storbankerna gör tillräckligt bra vinster i nuläget och det går väl därmed inte någon nöd på dem.
Har alltid haft svårt för hyckleri och dubbelmoral.
Varför inte använda sin politiska makt för att gynna de svagare i samhället?

8dtgik

6 gillningar

Jag vet inte vilken verklighet som du lever i, men jag har en helt annan uppfattning.

Jag vet helt säkert att både i Swedbank och Länsförsäkringar uppmanas privatrådgivare att rekommendera sina kunder att skaffa kreditkort på i storleksordningen 50 000 kr. Räntan ligger väl idag, om kreditkortet utnyttjas över ett månadsskifte, på runt 15 procent. Efter ett tag kommer en i det närmaste aggressiv marknadsföring via nätet och ibland via brev att utöka krediten.

Jag kan inte tänka mig att andra större banker beter sig annorlunda.

Swedbank har dessutom väldigt stora volymer medlemslån. Är du medlem i ett fackförbund kan du få ett blacolån till något lägre ränta än normalt. Åtminstone tidigare förekom det annonser precis varje vecka i LO s fackförbundstidningar om medlemslån.

Även andra banker erbjuder förstås blancolån.

Den här typen av kunder har i princip inga möjligheter att få bolån om belåningsgraden är vare sig 85 eller 90 procent. Ett blancolån hos Resurs Bank på en dator kan inte, upprepar inte med automatik göras om till ett bolån.

Varken stora eller små banker är därför intresserade av att ränteavdraget försvinner, tro mig!

Intressantast med förslaget är att man vågar röra ränteavdraget även om det bara rör blancolån. Kan vara ett testskott för att så småningom trappa ner ränteavdragen.

Kanske börjar man sedan med att ta bort ränteavdrag för lånedelen över x:kr eller minskar totalsumman man får dra av per år?

1 gillning

Ränteavdrag för bolån kommer aldrig röras. Det är en säker garanti att partiet åker rätt ur riksdagen nästa val.

Tyvärr har du nog rätt.
väljarnas oförmåga att förstå basal ekonomi gör det omöjligt för politiker att göra rätt.

3 gillningar

Men det handlar ju inte bara om blancolån, utan även om värdepappersbelåning.

Så är det såklart. Man hade chansen med minusräntor men tog den inte. Nu spås ju minusräntor aldrig komma tillbaka igen så då tror jag borttagning av ränteavdrag aldrig kommer hända under vår livstid.

Svensken tål mycket men när det gäller bostäder och ränteavdrag lär det bli upplopp och något enfrågeparti som vinner alla röster :grinning:

Sen lär väl bankerna köra lobbying på ny nivå för att aldrig låta ränteavdragen fasas ut

Man kan se det som ett steg på vägen. Slopat ränteavdrag på blanco- och värdepapperslån är något folk kan svälja just nu, att slopa ränteavdrag på bolån är politiskt omöjligt. Om 5-10 år så kommer argumentet att slopa ränteavdraget helt vara starkare när det endast existerar för fordons- och bolån.

5 gillningar

Jag är inte lika säker på att villaägarna kommer släppa sina privilegier efter att de fått sina fastigheter uppumpade till nya rekordnivåer på andras bekostnad.

Att inte undanta lån med värdepapper som säkerhet är märkligt!

Man vill minska överavkastningen för forumets medlemmar?

"
Enligt förslaget, som nu går på remissrunda fram till den 18 april 2024, ska bara lån mot säkerhet i bostad, fordon eller båt behålla rätten till ränteavdrag.
"

Kommer lånegivarna fortfarande att betala skatt på räntan de får in för de lån som inte längre är avdragsgilla för låntagaren, eller räntan blir i motsvarande mån en skattefri intäkt för dem?

Ja, kapitalvinst beskattas som vanligt. Detta handlar om avdrag dvs typiskt att man har underskott i inkomstslaget kapital pga räntekostnader och får göra avdrag på skatt med detta

Känns som att det är nån i Regeringen som sitter på fetaste båtlånet efter att ha impulshandlat en lyxyacht eller liknande :thinking:

“Nej men förfan Uffe du måste undanta båtlånet… fattar du hur mycket avdrag jag blir av med annars eller?”

3 gillningar

Jag menar ränteintäkterna instituten gör som isåfall inte längre kommer att motsvaras av avdrag hos låntagarna.