Räntefonder på ISK eller AF 2025?

Hej,

Jag ska köpa bostad i slutet av 2025 och vill komma åt Avanza Private Banking bolånet-erbjudande. Därför behöver jag föra över 3m till Avanza från sparkonto. För att hålla risken låg tänkte jag att jag köper räntefonder, osäker på vilken än så länge dock.

Men frågan är jag ska köra räntefonden på AF eller ISK 2025?

Mvh

Skillnaden blir nog liten, men ska du ha lågrisk-räntefonder skulle jag nog välja AF, bland annat för flexibiliteten nu när du behöver pengarna så snart.

Schablonintäkten för 2025 blir 2,96%, så vid avkastning över det lönar sig ISK jämfört med AF. En 5-årig svensk bostasobligation ligger på ca 2,87% ränta just nu och en 5-årig statsobligation på ca 2,19%. En 6-månadersväxel ligger på ca 2,31%.

Sedan är ju första 150k skattefria på en ISK i år också, så det beror ju på om du redan har andra pengar på ISK som gör att du redan nyttjar den skattefria delen.

En annan sak som också komplicerar lite är att skatten baseras på hur många kvartalsskiften du har pengarna på ISK. Om du exempelvis tar ut pengarna 3 oktober, så kommer du fortfarande betala skatt för ett helt kvartal baserat på vad du hade på kontot 1 oktober.¨Det slipper du tänka på med en AF och det är det jag menar ger dig flexibilitet nu när pengarna snart behövs.

Tack! Jag har redan över 150k på ISK. Några tips på räntefonder jag skulle kunna kika på för mitt AF?

Har du kollat denna?

Ja nu har jag men inga konkreta svar där faktiskt. Det jag vill är att parkera pengar på Avanza i max 1 år inför bostadsköp. Jag vill parkera 3M så att jag kan bli private banking kund och ta del av deras PB-bolån. Jag behöver inte ombalansera utan låta kapitalet ligga där tills de ska plockas ut till bostadsköp. Så frågan är helt enkelt ska jag parkera 2.5-3M i korträntefond på ISK eller AF?