Kör också 100/0 på Lysa, bankkonto för liten buffert och ser bostaden som mellanrisk. När jag samlar på mig lite mer pengar så funderar jag på 10-20% i guld för lång sikt (för garantier för förändrad livssituation samtidigt som en kris slår till). Jag förstår inte räntefondernas storhet. Dels verkar de inte vara så negativt korrelerade med aktier i en kris dels känner jag att räntesättning är så artificiell i vår nuvarande ekonomi där det egentligen finns en dold inflation i tillgångar och när det smäller nästa gång kan det lika gärna vara så att räntorna är nertryckta samtidigt som panik sprider sig på aktiemarknaden.
Jag läste asienfond ![]()
Jag är med inne på att ändra fördelningen på min 60/40 till 30-40% sparkonto och resten 90/10 eller 100/0 efter fått lite tips i forumet.
Jag kommer stå med ca 60-70k till förfogande till passiva men vet inte när jag ska pytsa in dom. Allt på en gång, månadsspara in dom eller vänta till en krasch? Guldläge med andra ord men kan ju inte vänta 3-4 år på kraschen och inte låta de jobba under tiden. Hur hade ni gjort?
Kommer nog månadsspara 1500:- till sparkonto och 4500:- till passiva.
Så de 60-70k är utöver månadssparandet.