Håller med! Tror det var på Financialsense.com som jag läste (eller om det var på deras youtube) att det inte är helt ovanligt med sådant rally som vi har nu. Visst, det är för få gånger för att få statistisk signifikans men jag tyckte ändå det var intressant.
Typ principen är att i fasen där räntan höjs för att knäcka ekonomin så tar det helt enkelt tid. Räntehöjningar tar 1-2 år för att slå igenom. Alltså går ekonomin helt OK (trots högre ränta) så börsen kan tugga på uppåt. Samtidigt straffas räntefonder både av höjda räntor men kanske också av minskad efterfrågan (risk on, folk går in på börsen)
Sen kommer räntan tillslut att knäcka ekonomin och då droppar börsen för att företagsvinsterna går ner i den inducerade lågkonjunkturen. Räntefonder börjar öka avkastningen pga höjd ränta och kanske också för att folk hoppar ur börsen, risk off, och köper räntor.
Ju starkare ekonomin varit, ju högre inflation, desto högre ränta krävs för att knäcka ekonomin men det tar också längre tid före det syns (ffa pga en stark ekonomi). Alltså kan börsen köra upp en hel del före lågkonjunkturen kommer.
Financialsense nämnde också i någon artikel/avsnitt att börsen i snitt gått ner 25% efter att FED slutat höja räntan, alltså då de knäckt ekonomin för att få fram en lågkonjunktur.
Så jag tänker att pengar som går in på börsen just nu ska man nog vara extra säker på är tillräckligt långsiktiga. Det känns som risken är hög.
Det är väl därför jag också mer funderat på räntefonder för att få en balanserad risk på den delen, inte enbart korträntefonder för att få lite högre avkastning.
Jag började en tråd som handlar om allokering och ffa räntedelen inför Pension/FIRE då räntedelen ska vara betydligt högre. De som har 0-10% räntor i ”ger rich” kan ju strunta i det. Se länk nedan om du tycker det kan vara intressant ![]()