Ränteportfölj för 2023

Japp, finns ingen mig veterligen som är SEK hedgad tillgänglig för oss småsparare, då får man nog nöja sig med AMF.
Detta kan vara ett alternativ också: EUNU samt SPFE

1 gillning

Som jag förstår det så är det under dessa förhållanden som ECB ofta går in och stödköper obligationer i sitt QE program för att “rädda” Italien. Vet dock inte om ECB får köpa direkt från den italienska “riksgälden” eller om de endast tillåts att köpa på andrahandsmarknaden från kommersiella banker.

Statsobligationer i Euro är ju lite speciella eftersom man måste välja vilket land som ställer ut dem och göra bedömningen av räntesatsen utifrån det.

Ska bli intressant att följa både räntor och obligationsmarknader under 2023. Vi kommer nog att få uppleva mer än en överraskning.

2 gillningar

Så om jag tänker rätt här, så har jag lärt mig detta:

Vid en 100% ränteportfölj:

• Äg hela obligationsmarknaden marknadsviktad d.v.s. köp hela höstacken.

• Samma investeringsstrategi som indexfonder.

• USD är att föredra, dels för att de har högre räntor och för att de har en stark valuta.

Vid en mixad portfölj t.ex. 60/40 eller 90/10:

• Det viktigaste är att räntefonderna är okorrolerade med aktiefonderna. Leder till lägre risk och till en mycket effektiv ombalansering.

• Det innebär NEJ till företagsobligationer och High Yield.

• Statsobligationer och obligationer med hög kreditvärdighet (AA+) såsom bostadsinstutioner.

• Lång duration (2-10 år)

• Eftersom räntefonder i detta fall inte har som huvuduppgift att skapa avkastning, så räcker svenska räntefonder. Då slipper man valutarisken och kostnaden för eventuella valutaderivat.

9 gillningar

Vanligtvis är det så att ECB (också FED) köper på andrahandsmarknaden (dvs från storinvesterarna). Detta är ju ett stort skäl för bond bull market som vi hade efter finanskrisen.

Jepp, EUR-räntefonder är lite som en företagsobligationsfonder… :smiley: Det går ju inte att välja vilket land man investerar i och de innehåller allt från Tyskland till Grekland.

Tomas - det var en bra syntes, tycker jag! :+1:

2 gillningar

Tackar! :blush: :blush:

1 gillning

Har en fråga:
Vad händer med denna portfölj om FED plötsligen gör en 180 gradare och börjar sänka räntan?

Om FED sänker räntan så gynnas de räntefonder som hunnit teckna nya obligationer med dagens “höga” ränta. Men så småningom så gynnas inte räntefonder av ett lågränte-klimat.

En sådan portfölj borde gynnas av höga kontinuerliga räntor, t.ex. USD.

Om räntorna är låga så är aktiemarknaden en bättre plats att ha sina pengar :slight_smile:

Så tänker jag.

1 gillning

Även räntefonder som inte hunnit teckna nya obligationer gynnas då innehavet värderas hela tiden beroende på hur andra obligationer ser ut. Du har exakt samma förväntade avkastning med en räntefond på -10% med gamla obligationer och en nystartad med +0% om det är samma typ av obligationer. Därför att du köper den förstnämnda med 10% rabatt så att det är samma exponering i slutändan. Köper en räntefond en ränta på 5 år betyder inte att den är låst i 5 år, den kan säljas när som helst till marknadspriset.

1 gillning

Ok tack för förtydligandet.

Jag tänkte rent generellt om en räntefond tecknat långa obligationer på 0% (då styrräntan var noll). Och att de fortfarande är giltiga. Dessa obligationer påverkas ju inte positivt om styrräntan nu sjunker från 2% till 1%. Så om räntefondens totala innehav består av 0% obligation så kan ju inte de påverkas postivit, i det fallet. Eller gör jag en tankevurpa?

Jepp. nollräntalånet prissättas som 2% alltså dess värde sjunker tex från 100 till 90. Om du köper den när “nya räntan” är 2% så får du uppgången med den också när räntan sjunker igen.

2 gillningar

Det borde de göra eftersom de föll i värde då räntan gick från 0% till 2%. Om räntan sedan sjunker från 2% till 1% så ökar de i värde, ju längre löptid desto mer ökar de i värde.

3 gillningar

Ah nu fattar jag. Prissättningen sker ju kontinuerligt och är inte konstant från då obligation tecknades. Tack!

2 gillningar

Jag tänker att jag vill ha in valuta risken. ”SEK skitvaluta” typ. Åtminstone i någon portfölj :slight_smile:

Tack! Även SPFE är EUR hedgefonder … men däremot inte EUNU som är i USD istället. Hellre USD än EUR tänker jag, USD som världens reserv valuta.

Ser rätt intressant ut. Global (40% USA). Runt 7 års duration. 0.1% avgift. 55% statspapper. 80% AAA-A rated.

Borde väl vara ett fint ETF alternativ till AMF Mix om man vill ha globala obligationer med valuta risk/möjlighet.

Eller vad säger du @Alec ?

Och ping @AllSeasonsPortfolio och @Marknadstajmarn jämfört med IS04 ?

Ja kan nog vara ett alternativ, lite trist med att den är utdelande dock. Verkar vara ganska hög korrelation med Mix men med högre volatilitet pga längre löptider:

Hade nog i så fall hellre valt att köra om jag ville få upp volatiliteten och få lite valutadiversifiering, normalt brukar man vilja ha dom lågavkastande tillgångarna i portföljen i SEK:
50% AMF räntefond mix
30% IS04
20% IBCL

Har själv valt att köra i min 60/40:
50% AMF räntefond mix
50% Captor Iris
Främst pga enklare att månadsspara i och möjlighet till rebalansering utan massa kostnader, men även få bort valutarisken (har ändå typ 50% av portföljen globala aktiefonder. Är dyrare dock.
Upplever att många blivit lite recency biased senaste året gällande den svagare kronan.

1 gillning

Ja det tror jag absolut, kanske t.o.m. att USD toppat ut lite. Inga träd växer till himmelen typ. Sen behöver man ju inte som Peter Shiff tro på USD kollaps.

Å andra sidan har SEK tappar mot USD i 50 år. Volatilt men över lång tid historiskt så hade det varit bra att ha USD exponering.

Så jag lutar på sikt mot att fortsatt USD exponering kan vara lämpligt. Se inlägg nedan

Så kan det kanske bli, svårt att veta, IS04 borde då i teorin vara den ultimata hedgen mot fallande aktiemarknad och oroliga tider precis som @Daniel_Nilsson påtalat sedan länge på detta forumet. Men finns såklart inga garantier för någonting i framtiden behöver vara som det varit historiskt, 2022 är ett praktexempel på det, kraftigt stigande inflation och marknadsräntor blev en oskön cocktail för dom flesta tillgångsslagen.
Har dock bara hänt 4 gånger sedan 1929 att bägge tillgångsslagen backat ett och samma år:

6 gillningar

Med SEK försvagning så känns det som att så länge Sverige (regering, riksbank) inte ändrar på något kommer försvagningen över tid att fortsätta. Svag SEK upplevs nog som bra då det ökar konkurrenskraften om än artificiellt. Risken är att den 50 års trenden fortsätter annat än vi ändrar på något ur ett strategiskt perspektiv. Samtidigt känns det som att senaste årets USD rally är lite över. Den som lever får se :slight_smile:

Långräntor har jag varnat för här länge. Tyckte det var rätt uppenbart att räntor någon gång skulle gå upp och då drabba långräntor rätt tufft. Det hände väl snabbare än jag trodde.

Jag lämnade långa räntor helt under 2021 med ett undantag som är RT portföljen under devisen ”who am I to challenge Harry”.

IS04 har ju inte rosat marknaden. Totalt ligger den just nu på -24% i min RT portfölj, trots viss återhämtning senaste dagarna, trots USD stärkning mot SEK, och trots att jag fortfarande månadssparar i den.

Dock känns det väl nu som att det är dax för en ombalansering då långräntorna är bara runt 20% upp till vad det ska vara 25%.

Långräntor framöver känns betydligt bättre än för 1-2 år sedan, speciellt i USD mht resonemanget ovan, efter att de haft en av eller kanske t.o.m. den tuffaste perioden på ett sekel. IS04 är åtminstone inget jag förlorar sömn över - längre :slight_smile:

Det är väl just därför jag är så intresserad av allas syn på hur man ska sätta upp räntedelen av portföljen med både långa/korta, mht valuta, och mht olika typer av papper, mm mm. Men det känns fortfarande rätt svårt och med väldigt olika syn på vad som ska ingå.

Önskar att räntor var lika enkelt som aktier :joy:

2 gillningar

Tror/tycker många krånglar till lite det i onödan med räntor och att dom egentligen är rätt likt aktier. Tänker typ såhär som tumregel om man ska göra en parallell:

Vill du få exponering mot marknadsrisken Globalt
Aktier: Globalfond indexfond
Räntor: AMF räntefond mix

Vill du få exponering mot marknadsrisken i Sverige
Aktier: Svensk indexfond
Räntor: Storebrand obligationer eller AMF räntefond lång

Vill du försöka bygga en portfölj med bättre riskjusterad avkastning än marknadsportföljen, eller slå marknaden långsiktigt genom att ta mer risk
Aktier: Faktor ETFer, tilta mot småbolag/tillväxtmarknader mm.
Räntor: Extra långa statsobligationer, realräntor, HY, mm.

(Här börjar det bli rejält knepigt oavsett aktier eller räntor, mycket mentalt på grund av tracking error mot marknaden, men även rent tekniskt då man bör titta på historiska korrelationer och göra regressionsanalyser, samt kanske även göra egna marknadsprognoser)

6 gillningar

Eller bara fondrobot eller en billig blandfond.

Gillar din fördeling, går bra hand i hand med mitt tidigare inlägg som kikar mera på syftet / helheten (total return vs bucket vs asset garden approach). :+1:

5 gillningar