Vi leker med tanken att vi har en summa allokerad för räntor. På räntekonto, långa räntor, korta räntor. Om räntan stiger då bör jag flytta kapital från långa o korta till räntekontot. Och tvärtom. Även om effekten för kort ränta inte verkar spela någon roll.
Jag letar efter samma svar som du, tror jag hittade det här, det låter åtminstone enkelt.
Har du en 60/40 portfölj, vilket jag själv siktar mot, så är den interna fördelningen eller vad man ska kalla det för räntornas 40% även den då 60/40.
Länk nedan där jag hittade infon:
Innan ni investerar i AMF Räntefond Mix borde ni säkerställa att ni förstår innehållet i fonden.
Fonden är en räntefond med en genomsnittlig räntebindningstid på mellan 2 och 12 år, som investerar i räntebärande värdepapper, penningmarknadsinstrument,
derivatinstrument, fondandelar och på konto hos kreditinstitut på de globala räntemarknaderna. Tillgångarna ska vara denominerade i amerikanska dollar,
brittiska pund, svenska kronor och euro. Fonden ska använda valutaderivat i syfte att helt valutasäkra fondens innehav till svenska kronor.
Vad tänker du dig att många missar ovan? Valutasäkringen och dess förväntade kostnad?
Jag tror att många inte förstår det exakta innehållet i just denna fond, jag gör det i alla fall inte.
Valutasäkringen kostar nog alldeles för mycket upp emot 1% vad jag hört.
Är det värt avgiften på ~1,13%?
Precis. Jag med.
Sen har jag förstått det som att diversifieringen i olika länders räntor väger tyngre än avkastningen. Om den ska användas som motvikt i en blandportfölj. Vanguard skrev en sån artikel.
Att nedsidan pga av valutasäkringen inte är så viktig. Men det beror såklart på ändamålet med ditt val av räntefond.
Lite dumma frågor som säkert besvaras i genomgången av räntefonder men iaf.
När jag kollar på de räntefonder som diskuteras här så verkar alla ha gått väldigt dåligt de senaste 5 åren?
oavsett om de är långa eller korta, har de flesta har gett negativ avkastning.
Borde inte en räntefond vara ganska trygg?
Missar jag något, ger de även utdelning? Ser ingen info om utdelning när jag kollar på dom på typ avanza.
Detta förklaras till stor del att marknadsräntorna har antingen legat helt still kring nollan eller lägre, eller som nu på sistone stigit kraftigt. Det har negativ effekt på räntefonder som trivs bäst i sjunkande räntemiljö.
Räntefonder får en ju slags hävstångseffekt mot marknadsräntan. Om du har en räntefond med 3år i snittduration och räntan minskar med t.ex 2% så får du 6% avkastning (3x2=6). Ju längre duration desto större avkastning/värdeminskning vid varje procent som räntorna minskar/ökar.
Räntefonder är inte helt riskfria. De kommer med volatilitet och kan få kraftiga och snabba rörelser beroende på marknadsräntorna, durationen och kreditrisken. Det går inte att jämföra med sparkonto som har noll volatilitet. Därför bör man hålla en räntefond åtminstone så länge som dess snittduration. Räntefonder med dess volatilitet kan vara ett lämpligt komplement till aktier genom att de kan stabilisera portföljen.
Stänger denna tråden då jag tänker att vi fortsätter diskussionen i denna tråd inför 2024. Förhoppningsvis lyckas vi komma till en samsyn där - eftersom vi inte lyckades inför 2023. Dock tror jag att det beror på bristande kunskapnivå, i alla fall hos mig. ![]()