Tråden kring ränteportfölj för 2023 triggade mig att undersöka vad som erbjuds hos min bank i fondväg. Efter att ha spanat in utbudet som inloggad gick jag över till deras portal för marknadsinformation och blev fullständigt överraskad av deras utbud. De har nu ikväll 1064 valbara fonder!
Grejen med deras fonder är man bara kan handla med deras egna fonder på ett ISK-konto. Alla externa fonder måste handlas på separata fondkonton där man skall redovisa alla transaktioner och sedan betala 30% av den vinst man gör. Det är som skapat för just räntefonder.
Nästa steg för mig var att se hur Lysa och Opti gör det, då de har olika strategier. Det jag kom fram till kan enklast sammanfattas med nedan tabell.
Version 1
Version 1
Version 3
Typ | LYSA | OPTI | AETHER |
---|---|---|---|
Globala räntor från stater och företag | 34 % | 52 % | 20 % |
Svenska Långa Obligationer | 51 % | 40 % | |
Gröna företagsräntor | 12 % | 20 % | |
Räntor från Tillväxtmarknader | 6 % | 0 % | |
Globala Högavkastande räntor | 5 % | 6 % | 0 % |
Svenska Realräntor | 10 % | 20 % | |
Globala realräntor | 24 % | 0 % |
Efter att ha funderat, tänkt, kollat på avgifter och jämfört likvärdiga fonder med varandra för att välja den bästa i varje kategori landade jag i ett eget förslag till ränteportfölj. Det är den jag vill ha feedback kring. Först en länk till fondtorget, så ni kan se vilka 197 fonder jag valde från. Välj fliken “Fondtorget” och välj att visa bara räntefonder.
Version 1
Mitt förslag till ränteportfölj landar på en avgift om 0,45%. Då det saknas bra och billiga globala räntefonder i utbudet, valde jag att gå från enbart Sverige till att väva in Euro-området åtminstone. Kryddan kommer från globala högavkastande företagsräntor och globala inflationsskyddade räntor.
Typ | Andel | Avgift |
---|---|---|
XACT Obligation | 30 % | 0,10 % |
Handelsbanken Euro Ränta | 10 % | 0,20 % |
Handelsbanken Realränta | 10 % | 0,40 % |
UBAM Global High Yield Solution IHC SEK | 10 % | 0,55 % |
Handelsbanken Euro Obligation | 10 % | 0,60 % |
Öhman Grön Obligationsfond A | 10 % | 0,65 % |
Fidelity Global Infl-Link Bd A-Acc-EUR H | 10 % | 0,70 % |
Handelsbanken Tillväxtmarknad Obligation | 10 % | 1,10 % |
Jag valde XACT Obligation istället för de andra svenska fonderna med långa räntor. Dels på priset men också för att den inte plockar in räntepapper från företag. Fördelningen ser ni i den översta tabellen. Nu över till dig och vad du tänker när du ser min skapelse.
Version 2
Efter att ha läst svaret nedan och kollat igenom alla fonderna i Morningstar för att se alla detaljer har jag valt att modifiera kombinationen för att bättre passa syftet beskrivet nedan. Bytte ut XACT Obligation till Handelsbanken Långränta för att få en längre duration och mer statsobligationer. Renodlade genom att plocka bort utländska fonder som hade alldeles för mycket frihet i vad de kunde placera kapitalet inom. Tog också bort gröna obligationer, då de till störst del är företagsutgivna räntepapper vilka nu täcks av Handelsbanken Euro Ränta. Lite dyrare och lite längre duration, med bättre fördelning mellan innehav utgivna av stater och företag. Nu är det 71% statspapper, 15% företagspapper och 5% bostadspapper.
Typ | Andel | Avgift | Duration (år) |
---|---|---|---|
Handelsbanken Euro Ränta | 20 % | 0,20 % | 0,67 |
Handelsbanken Euro Obligation | 20 % | 0,60 % | 6,51 |
Handelsbanken Långränta | 20 % | 0,75 % | 4,32 |
Handelsbanken Realränta | 20 % | 0,40 % | 5,33 |
Handelsbanken Tillväxtmarknad Obligation | 20 % | 1,10 % | 4,58 |
100 % | 0,61 % | 4,28 |
Version 3
Ännu mer sökande i själen och dessa forum, har gjort att jag gjort en tredje version jag nu kör i skarpt läge. Detta då Euro Ränta har utvecklats till 95% i paritet med växelkursen EUR/SEK. Det är helt enkelt en investering i Euro och det vill jag inte ha. Tråden kring generell ränteportfölj för 2023 hade många läsvärda inlägg i sig. Det jag tog med mig från den var att min ränteportfölj är ett komplement till min aktieportfölj. Det betyder att man bör ha något som inte korrelerar med aktier och ju längre duration det finns, desto högre blir den riskjusterade avkastningen över tid. För att få ned kostnaden och lite mer spridning samt innehav av företagsobligationer, valde jag att behålla fonden med globala obligationer. Detta då den dessutom är valutasäkrad till SEK.
Typ | Andel | Avgift | Duration (år) |
---|---|---|---|
Handelsbanken Hållbar Global Obligation | 20 % | 0,50 % | 3,09 |
Handelsbanken Långränta | 40 % | 0,75 % | 4,32 |
Handelsbanken Realränta | 20 % | 0,40 % | 5,33 |
Öhman FRN A | 20 % | 0,60 % | 0,20 |
100 % | 0,60 % | 3,45 |
Frågor till dig som läst allt ovan:
- Är det något som sticker ut?
- Någonting du absolut inte kan förstå?
- Förslag till förbättringar?
Ping till @JFB och @Zino som jag engagerat tidigare vad gäller räntefonder.
Lägger till en historisk analys från Inveztor.