Ränteportfölj hos Handelsbanken

Jag tycker att tråden om ränteportfölj 2023 saknade en viktig pusselbit, men jag skrev aldrig något inlägg för jag ville inte röra till det ännu mer.

Är syftet med ränteallokeringen säker avkastning (sparhorisont <10 år) eller att öka portföljens riskjusterade avkastning?

Vid det förstnämnda är det också viktigt att beakta räntefondernas genomsnittliga löptid. Se detta inlägg jag skrev i en annan tråd:

Vid det sistnämnda är det viktigaste att minimera korrelation och försöka matcha volatiliteten hos aktier, varför långa statsobligationer är att föredra. Helst bör man även blanda in andra tillgångsslag.

Jag tycker därför att det är omöjligt att besvara frågan “bästa ränteportfölj”, för det finns ingen “one-size-fits-all” på samma sätt som för aktier med globala indexfonder.

Tillägg: Jag kom på ett tredje tänkbart syfte – att se ränteportföljen som fristående och försöka maximera långsiktig avkastning för den portföljen. Om detta är syftet tycker jag att din portfölj ser fin ut med bra riskspridning. Personligen tycker jag dock att detta syftet är motsägelsefullt, eftersom aktier har högre långsiktig förväntad avkastning. Eftersträvar man bara hög absolut långsiktig avkastning (utan att bry sig om riskjusterad) borde man därför inte äga räntor alls?

4 gillningar