Räntesänkning som försvann (Avanza)

Ngn här som har frågat Avanza?

Allt får man göra själv… :sweat_smile:

Jag frågade Avanza och de svarade med att det är möjligt att de sänker framöver om Riksbanken fortsätter att sänka.

De nämnde också att de inte höjde pss som Riksbanken har höjt.

3 gillningar

Nu sänker Avanza lite till:

Screenshot 2025-02-05 at 10.11.58

2 gillningar

Fast de ”missade” nivå 1 än en gång🙃

1 gillning

Det är ju nivå 1 man vill ha sänkt främst :cry:

1 gillning

Ja, exakt. Men Ava verkar ha missat detta :crazy_face: antar de vill ha oss över på en mer riskabel nivå.

1 gillning

Bara att hoppas att SAVR går vidare och erbjuder kredit med bättre villkor än Avanza. Liten konkurrens på denna marknad.

2 gillningar

ja, eller varför inte Montrose som borde ha potential att lyfta detta ekonomiskt.

Men nivå 1 är fortfarande under riksbankens styrränta, så det är fortfarande en förlustaffär för avanza i isolation.

4 gillningar

Och fortfarande ett riskfritt räntenetto för kund eftersom det fortfarande finns rörliga och bundna sparkonton med högre ränta än 1,99%.

Dvs. fortfarande orimligt att Avanza ens erbjuder det.

När kommer Avanza sänka räntan på värdepapperskredit?

Varför frågar du inte Avanza? De är alltid snabba att svara på Twitter

1 gillning

Har frågat, inget svar än.
Jag förstår inte varför Avanza är så sent med sänkningar.

Kanke är bättre att ringa?

2 gillningar

Fick detta svar, avanza börjar likna trött gammelbank

Hej,

Vi har inte tagit något beslut än men det kommer information så snart vi tagit beslutet!

Allt gott,

3 gillningar

Herregud, dags att lämna Avanza. Så dålig bank.

Pratar du om bolån nu? För Avanzas bolån är nämligen bundet till styrräntan, så den sänks per automatik direkt.

Värdepappersbelåningen är något annat, och där sänks den långsammare och sämre än bolåneräntan. Delvis för att den oavsett var väldigt bra, och delvis för att den är mycket mindre konkurrensutsatt. I praktiken beror Nordnet och Avanzas räntor på vad den andra gör, snarare än på riksbanken (Montrose har också bra VP-lån, men är för små för att påverka än tror jag).

ja, men de andra aktörer har sänkt redan

Nu visar min hävstångsränta på Avanza på 1.49 % mot 1.99 % för en timme sedan.

:partying_face:

7 gillningar

Samma här, nånting har hänt :smile:

2 gillningar