Rapport, rekommenderar barnsparande för kontantinsats när barn flyttar hemifrån 2041

Små intressant rapport från Länsförsäkringar kring hur mycket behöver man spara för att ha råd med kontantinsatsen när ett barn flyttar hemifrån om 20 år.

De har räknat med 4% per år värdeökning på bostäder samt 6% värdeökning per år på aktiemarknaden.

Bild som sammanfattar det hela,

1 gillning

Ett väldigt djärvt antagande :slight_smile:

Men även om så vore fallet har jag på känn att diverse statliga interventioner skulle blivit verklighet tills dess. Till exempel topplån med statslåneränta och amorteringsfrihet för unga vuxna.

Jo, borde nog varit lite högre men förstår iaf deras motivering,

4 procent baserat på 2 % inflation och 2 % real ökning av inkomster och det historiska snittet för prisökning på bostäder sen 80-talet som är 7,4 %.

Haha, djärvt på uppsidan tänkte jag. Men så är ju mitt glas alltid halvtomt kring bostadsmarknaden trots att jag är relativt nybliven ägare på den :wink:

Till och med inflationsjusterade uppgångar i 20 års tid känns orimliga (på gott och ont) med de priser vi redan har.

Jag skulle tro att prisutvecklingen på bostäder under de kommande 20 åren nästan helt beror på vad som händer med bolåneräntorna.