Håll oss uppdaterade ![]()
Tack för dina specifika kommentarer för de olika delarna!
Kul med politiska förslag, oavsett avsändare. En del rätt vettiga förslag och en del som nog kommer få effekten att skatteintäkter istället minskar.
Men vad sägs om att politikerna istället fokuserar på att effektivisera offentlig verksamhet och fokusera på kärnverksamhet istället för att suga ut mer pengar från pöbeln?
Det här kan vara ett av de dummaste förslagen jag läst när vi har en relativt hög arbetslöshet. Mitt förslag: Plocka bort alla statliga bidrag som går till företag och sänk istället arbetsgivaravgiften till 30%. Ta också bort undantaget med låg arbetsgivaravgift för ungdomar.
= Ökat incitament till att anställa, minskat slöseri med skattepengar plus några kronor över till statskassan.
Ändå rimligt. Avdragen har främst lett till mer admin samt höjda kostnader på byggtjänster.. På detta en riktad och orättvis subventionering. Skulle dock behålla visst stöd för smarta batterier uppkopplade för att stabilisera elnätet eftersom det har en samhällsnytta.
Jag skulle rösta för ovan om det gjordes under en längre tid. Typ överenskommelse över partiblocken att avdraget sänks med 1-2 procentenheter per år.
Svårt och administrativt tungt. Skulle, tillsammans med borttag av ISK/KF skapa kapitalflykt från landet vilket på längre sikt tar bort investerare från småbolag, vilket minskar antalet jobb/nya företag och skapar en negativ spiral.