Rättvis fördelning av renoveringskostnader när bara ena partnern äger villan

Vi är sambos sedan 20 år med gemensamt barn. Vi bor i villa. Villan ärvde jag för 25 år sedan så den var min när vi blev sambo. Som ni vet behöver en fastighet underhåll, och det är här vi skulle behöva lite råd. Villan är min, men det är vår gemensamma bostad. Hur fördelar man kostnader för renovering av bostaden? Under åren så har vi fördelat lite olika. Byte av fönster delade vi på, alla små renoveringar delar vi på. Fjärrvärmeinstallation betalade jag dock själv. Nu står vi inför den största kostnaden hittills, tilläggsisolering och ny fasad. Det kommer rimligtvis att höja värdet på villan, men är också en nödvändighet för att den inte ska förfalla. En lösning vore väl att min sambo köper in sig på huset och så delar vi kostnader rakt av, men det känns märkligt för mig om hon ska behöva ta lån för att finansiera hälften av ett hus som idag inte är belånat. Min sambo betalar ingen hyra till mig, vi delar på löpande kostnader som el, VA och fjärrvärme. Vi har båda heltidsjobb med ungefär lika lön.

Dela lika på kostnaden, varför ska du sponsra din sambo? Det är huset ni båda bor i och det är löpande underhåll som du själv säger är nödvändigt för att undvika förfall.

“Men det höjer värdet på huset”-argumentet; ja, det höjer värdet och du äger huset. Men din sambo har sluppit betala hyra i 20 år och kunnat investera de pengarna i något annat. Du är låst i huset. Skulle din sambo behöva ställa upp och köpa in sig så att sambon äger lika mycket av det låsta kapitalet som du, så blir det ju precis som du säger besvärligt för denne som behöver låna en hel del.

Som jag ser det finns det två rimliga alternativ:

1. Sambon köper in sig till 50%, och ni delar på kostnaden
  2. Du fortsätter äga 100%, och ni delar på kostnaden
Alternativ 1 är ju betydligt dyrare för sambon, så denne borde föredra alternativ 2. Sambon får se kostnaden som en uppskjuten hyra för att täcka kostnaderna för boendet som denne faktiskt bott i i 20 år. Alternativ 3 som inte nämndes ovan, är att sambon slipper både betala in sig och betala underhåll. Hur rättvist är det?

Håller helt med ErikA ovan. Så har även vi resonerat där jag äger fastigheten till 80%. Vi betalar lika på fasta boendekostnader, drift, löpande smårenoveringar, men större investeringar som höjer värdet betalar jag 80% av. Det har vi känt är rättvist.

Gör könsbytasrtestet!

Kvinna äger, mannen betalar ingen avgift. Delar lika annars. Stor underhållskostnad. Vad skulle hennes kvinnliga släktingar säga om det?

En annan lösning är att sambon får betalar hyra, där renoveringar, stora som små, ingår.

Jag kan tycka det är orimligt att sambon ska stå för renoveringar direkt, finns ju alltid en risk att ni går skilda vägar imorgon och då har du hela nyttan av renoveringen. Känner ni att ni är stabila bör ni överväga att dela ägandet genom inköp eller tom gåva.

Fast nu har ju sambon bott där i 20 år utan att betala hyra. Då ser jag detta som retroaktiv hyra som borde betalts. Antag att Sambon skulle ha betalat 1000kr i månaden i hyra (inte alls en orimlig siffra om man bor i hus) under dessa 20 år som skulle gått till en inre reparationsfond. Då skulle det finnas 20 * 12 * 1000 = 240 000kr på det kontot idag. Sambon har slunkit undan under 20 år, och istället kunna investera dessa 1000kr/månad i något som gett avkastning. Att idag då behöva gå in med 240 000 till ett underhållsprojekt är inte alls konstigt för mig. Inte ens om de går skilda vägar imorgon, då sambon varit med och slitit på huset i 20 år utan att behöva betala för det i så fall.

Missade den detaljen (att det var så lång tid). Då håller jag fullständigt med.

Fasadbyte är ju underhåll av huset, och underhåll av huset är något som brukar ingå i hyran när man hyr. Visst blir det en stor klumpsumma men hon har ju “använt” den gamla fasaden i 20 år gratis, och kommer troligen “använda” den nya också?

Jag tänker att det är mer korrekt att säga att byta fasad höjer inte värdet, men att inte göra det sänker värdet eftersom huset förfaller.

Din sambo har bott i huset utan att betala hyra i 20 år. Hyra brukar ju vara både drift och underhåll av huset. Driftkomponenten har hon betalat men det rätta vore att hon är med på underhåll också.

Men, har ni varit tillsammans i 20år och planerar att fortsätta vara det så börjar man ju kanske röra sig utanför millimeterrättvisa inom ekonomin. Du har ju redan gett sambon mycket pengar genom att inte ta någon hyra, så kanske kan du fundera på att ge henne halva huset? Med brasklapp för att vi inte vet någonting om er övriga ekonomi, hur stor del av era pengar som finns i huset etc.