Rättvis lön eller blir jag lurad?

Hej alla!

Jag tänkte att jag kanske skulle få lite fakta av er kunniga om hur det ligger till med min lön.

Det är såhär att jag jobbar via ett bemanningsföretag åt en stor kund. Det är lite av ett specialupplägg dock då kunden betalat en utbildning före jobbet började för att säkerställa att rätt kompetens finns. Utbildningen var på cirka 4 månader.

När jag började tjänsten sa min arbetsgivare. alltså bemanningsföretaget, att jag skulle ha en snittlön av dom jag jobbar med inom samma områden och arbetsuppgifter. Kan berätta att jag arbetar som tungmekaniker.

Nu har jag varit på arbetsplatsen i snart ett år och har utvecklats väldigt mycket och kan göra i princip alla jobb vi får in, egentligen precis som alla andra kollegor gör som ingår i mitt skiftlag. Vi har en stor verkstad så vi har tre olika avdelningar och även skiftgående mekaniker.

Har under året frågat mina kollegors löner och dom har varit öppna med att visa vad dom har. Alla är relativt nya inom företaget, den som varit längst har bara varit fem år.

Min lön ligger, efter beräkning av snittlön, på 30.000 i månaden. Dom jag jobbar med ligger mellan 32500-41000 i grundlön.

Jag har till och med under årets gång fått lära upp fast anställda som varit på plats längre än vad jag varit. Vilket blir lite lustig känsla då dom är fast anställda och tjänar bra mycket mer än jag gör. Kan tillägga att när chefen har frågat om någon kan jobba extra har jag alltid ställt upp. Har bara varit borta från jobbet en vecka på ett helt år pga sjukdagar.

Har pratat med facket och dom säger att dom kan inte göra något. Haft samtal med chefen också och han menar att han kan inte bara lyfta lönen sådär när det gäller en snittlön.

Vad kan jag göra i detta läge? Känns som att det är något som inte står rätt till. Ska jag verkligen tjäna mellan 2-10000 mindre än mina kollegor som gör samma jobb?

Mvh

1 gillning