Rättvis lön eller blir jag lurad?

Hej alla!

Jag tänkte att jag kanske skulle få lite fakta av er kunniga om hur det ligger till med min lön.

Det är såhär att jag jobbar via ett bemanningsföretag åt en stor kund. Det är lite av ett specialupplägg dock då kunden betalat en utbildning före jobbet började för att säkerställa att rätt kompetens finns. Utbildningen var på cirka 4 månader.

När jag började tjänsten sa min arbetsgivare. alltså bemanningsföretaget, att jag skulle ha en snittlön av dom jag jobbar med inom samma områden och arbetsuppgifter. Kan berätta att jag arbetar som tungmekaniker.

Nu har jag varit på arbetsplatsen i snart ett år och har utvecklats väldigt mycket och kan göra i princip alla jobb vi får in, egentligen precis som alla andra kollegor gör som ingår i mitt skiftlag. Vi har en stor verkstad så vi har tre olika avdelningar och även skiftgående mekaniker.

Har under året frågat mina kollegors löner och dom har varit öppna med att visa vad dom har. Alla är relativt nya inom företaget, den som varit längst har bara varit fem år.

Min lön ligger, efter beräkning av snittlön, på 30.000 i månaden. Dom jag jobbar med ligger mellan 32500-41000 i grundlön.

Jag har till och med under årets gång fått lära upp fast anställda som varit på plats längre än vad jag varit. Vilket blir lite lustig känsla då dom är fast anställda och tjänar bra mycket mer än jag gör. Kan tillägga att när chefen har frågat om någon kan jobba extra har jag alltid ställt upp. Har bara varit borta från jobbet en vecka på ett helt år pga sjukdagar.

Har pratat med facket och dom säger att dom kan inte göra något. Haft samtal med chefen också och han menar att han kan inte bara lyfta lönen sådär när det gäller en snittlön.

Vad kan jag göra i detta läge? Känns som att det är något som inte står rätt till. Ska jag verkligen tjäna mellan 2-10000 mindre än mina kollegor som gör samma jobb?

Mvh

1 gillning

Det finns säkert pengar, men man tänker nog att du inte har så bra förhandlingsläge eftersom du utbildades i 4 månader för att kunna utföra arbetet, och nu har viss, men inte så lång, erfarenhet.

Jag antar att den lägre lönen var en del av kalkylen. Ta in någon ny, utbilda, hyr ut till bra pris. Det kanske känns orättvist men utan det upplägget hade du kanske inte fått jobbet överhuvudtaget.

Sök andra liknande jobb.

PS.
När man är ny inom ett yrke ökar ens marknadsvärde ganska snabbt så det bör inte vara svårt att få upp din lön på nästa jobb, om inte nuvarande arbetsplats är proaktiva och höjer din lön rejält efter hand.

6 gillningar

Om jag har förstått dig rätt är du fortfarande anställd via ett bemanningsföretag. Utifrån det ser jag två möjliga alternativ.

Det första alternativet är att undersöka om kundföretaget har möjlighet att ta över din anställning, så att du blir fastanställd direkt hos dem. I samband med en sådan övergång kan du passa på att förhandla om en bättre lön. Om det inte är möjligt, hade jag frågat varför och vad som krävs för att det ska kunna bli aktuellt. Om svaren är vaga eller avvisande, återstår egentligen bara ett alternativ.

Eftersom du nu har mer erfarenhet, hade jag i så fall börjat se mig om efter en ny arbetsgivare där du både kan få högre lön.

8 gillningar

Precis jag är fortfarande anställd via bemanningsföretaget i ett halvår till, sen är tanken att jag ska bli fast anställd åt själva kundföretaget.

Har försökt förklara att jag får inte snittlönen gentemot mina kollegor. Chefens svar då är “man kan inte lära sig hela verksamheten på ett år”. Oavsett hur jag lägger fram att jag gör samma jobb som dom andra på min avdelning så får jag inget gehör.

Kanske är så att det är något annat som ligger till grund som chefen inte vågar säga? Eller så är det så att jag får vänta tills jag blir anställd åt företaget jag är uthyrd till. Jobbar ju 100% tjänst dagtid och gjort det sen start så dom räknar mig redan som en anställd säger dom. Tycker bara det är lite förnedrande att jobba i 18 månader med så mycket sämre lön.

Vill helst inte byta jobb då jag trivs, men självklart som ni säger kanske det krävs för att få upp lönen.

Det är inte konstigt att tjäna mindre när man är anställd via bemanningsföretag för de ska också tjäna något. Så din lön kanske justeras när du blir direkt anställd av kunden. MEN, om du känner dig underskattad på det nuvarande jobbet så kan det bästa vara att söka nytt. (Om det inte står i ditt kontrakt att du är bunden till denna arbetsgivare en viss period pga utbildningen du fick gå). Då är du i en helt annan förhandlingsposition. Också, av erfarenhet vet jag att ställa upp när det behövs inte är någon garanti att man uppskttas mer. Snarare tvärtom, att du blir utnyttjad eftersom du ställer upp trots den låga lönen. Ska adderas att jag inte har koll på just din bransch utan pratar mer generellt.

I byggbranchen tar det iallafall sex år från utbildningens början innan man får yrkesbevis och blir fullbetald. Tre år skola och tre år praktik. Innan dess jobbar man med lägre lön (lärlingslön.) kanske samma i din branch också?

Chefer är vana vid att folk klagar. De vet att de flesta stannar ändå.

Enda sättet jag känner till att få upp lönen är tyvärr att söka annat.

3 gillningar

Detta är din bedömning, håller chefen med?

Dina kollegor, hur många års erfarenhet har de? Hur ser utvecklingen inom yrket ut, brukar de med 10 års erfarenhet tjäna lika mycket som de med 1 års erfarenhet? Gör man ett bättre jobb med mer erfarenhet?

Men jag hade nog sett till att bli fastställd först, och om jag sen inte var nöjd med lönen inom 1-2 år bytt arbetsgivare.

5 gillningar

Jag hade stått ut med den lägre lönen i sex månader till och sett vad företaget erbjuder dig som fast anställd. Eftersom du vet vad övriga tjänar ger det dig en fingervisning om hur du värderas. Hade jag inte fått det jag hoppades på hade jag börjat se mig om efter nya jobb, men i min bok ser det bättre ut att man gått från bemanningsföretag till att bli fastanställd (bevisat sin kompetens) och inte från bemanning till att söka nytt. Men jag kanske har helt fel. Det är ju fortfarande ett spann mellan 32-41 k. Kan du utläsa varför någon fått 32 och en annan 41 och vad du själv anser att du är värd på skalan (med ett års erfarenhet förmodligen lägre halvan så max 36). I så fall är det 30 000 och vad är det på en livstid?

Vem är ”chefen”? Är det någon på bemanningsföretaget eller på plats där du är?

Om alternativ 1. Så vill dem inte sänka sina marginaler, och kan inte öka priset under nuvarande samtal så då är det kört.

Om alternativ 2. Så är det inte denna som sätter din lön, dem har bara köpt en resurs via bemanningsföretaget och det är bemanningsföretaget som ansvarar för lön (se första alternativet).

Det säger sig självt, bemanningsföretaget cashar in mellanskillnaden, oldest trick in the book

1 gillning

Hej
Hadde samma problem för ett antal år sedan med att jag skulle få snittlön när jag jobbade innom bemannings företag men företaget betalade långt under snittlönen.
Hörde av mig först till cheferna på företagen sedan mina chefer innom bemanningen och alla sa att det ser ut att stämma.
Efter något år fick vi inhyrda nog då vi ofta gjorde mer än de fast anställda och bestämmde oss för att kontakta facket.
Det skicka ut en person som skulle gå igenom allas löner (bemanning och fasta) efter drygt en månad kom de framm till att betalningen var felaktig då de angivit fel siffror till vårat bemanningsföretag.
Företaget fick betala ut ca 75.000kr var till oss som varit där i två år, och en mindre summa till de andra som varit där kortare tid (har inte koll på vad de andra fick), även bemanningsföretaget fick en summa pengar.

Ibland (ofta) försöker företag spara även om det de gör inte är rätt, att gå till facket med en sån här sak kan vara viktigt för att reda ut det men man kommer samtidigt ses som en obekväm och kan fasas ut av företaget.

4 gillningar

Först: Välkommen till forumet! :smiley:

Precis vad jag skulle skriva, samt addera: Du har alltså jobbat i åtta månader med något du nyligen lärt dig? Du får nog svälja att bemanningsföretaget hjälpte dig få jobbet, utbildningen ligger i närtid och att det behöver finnas respektavstånd till de som jobbat längre etc.

Trivs du så stanna ett halvår och börja kolla läget inför fortsatt anställning om 4-5 månader. Men gå inte heller på som en ångvält, för det gagnar inte heller dig innan du har fast.

3 gillningar

Den viktigaste frågan är väl varför du jobbar via bemanningsföretag medan företaget som hyr in dig anställer nytt folk?

Kan det finnas andra skäl till varför de inte vill anställa dig och som bidrar till din lägre lön?

Det finns inget som heter “rättvis lön”. Du får den lön du kan förhandla dig till. Är du missnöjd, flytta till något annat eller ordna detta på ett annat sätt.

Be bemanningsföretaget att ge dig nytt uppdrag nån annanstans, upplys företaget om att du gärna kommer tillbaka om/när de erbjuder den lön du vill ha. Så är tärningen kastad och du får leva med utfallet… För “varför” utsätta dig för en i ditt tycke för låg lön nånstans när du inte ens är anställd där? Utnyttja att du faktiskt jobbar för ett bemanningsföretag!

Jag har jobbat som facklig inom Metall tidigare och är väldigt säker på att du ska ha snittlön för den “avdelning” du jobbar på. Håller med någon föregående talare att du ska ta kontakt med ditt fack. På arbetsplatser med inhyrd personal brukar det finnas lite irritation hos ordinarie personal att den där nya tjänar mer än mig och jag har varit här i 20 år.

Själva grejen med avtalet är ju att du inte ska kunna lönedumpa med inhyrd personal istället för att ha egen anställd personal.

Mvh
Rosen

5 gillningar

Det är nog en blandning av lurande och helt enkelt dålig koll.

Jag gjorde omvänd resa för länge sen, var fast anställd och personal skulle sägas upp men erbjöds att frivilligt gå över till bemanningsföretag och vara kvar en period.
Jag var nyligen klar med skolan och skulle byta jobb ändå så nappade direkt.

Jobbade endast nattskift vid övergången, och min “snittlön” blev med alla tillägg för det.
Och när jag tillfälligt jobbade dagtid sen hade jag fortfarande nattlön, och rätt mycket mer än extra personal som togs in via samma bemanningsföretag.

Slutade dessutom med att alla som gått över blev återanställda och många av de som kommit in extra också :joy:

Men som flera skrivit, tror du på fast anställning på företaget om ett halvår så betrakta det som provanställning.

1 gillning

Finns en länk där så du kan läsa.
De lokala fackombuden borde kunna förklara för dig varför du har lägre än snittet eller att snittlönen på någotvis blir lägre för att de räknar med någon annan avdelning med lägre lön.

Kan du inte få svar på det så tycker jag att du ska vända dig till avdelningens ombudsmän.

1 gillning

När jag jobbade genom bemanning för länge sedan skulle vi ha ett snitt av vad alla som jobbar med samma sak tjänade.
Kan man tänka sig att de du har pratat med tjänar en bit över medel? Om du presterar över medel kanske de kan tänkas vilja anställa dig om du är intresserad. Då brukar bemanningsföretaget få någon slags ersättning också.

Jag i min tur fick garantilön som jag förhandlat mig till i och med att de fastanställda tjänade så uselt. Sedan var jag tyvärr usel på jobbet så de var snarast glada att slippa mig, men jag skulle börja plugga ändå. Nu tror jag att jag presterar bättre.