RÄTTVISA gällande ekonomi vid föräldraledighet - eller är jag bara en vit, kränkt man som borde veta bättre?

Hon får fortsatt tjänstepensionsinsättning ja.

Det jag menar är att då jag inte kan sätta in egna pengar på mitt pensions-isk från min lön pga den ökade ekonomiska ansträngningen så backar jag.

Jämfört med om jag hade varit hemma med barnet då det enligt ovanstående upplägg ska ”kompenseras för” och att jag i det fallet ska få en liten Slant insatt för just detta från min sambo som istället hade arbetat.

Den stora skillnaden är ju att hon har ”bra” tjänstepension och jag har haft 0 och nu 500kr i månaden. Det känns skevt att jag inte borde ”få” fortsätta spara en liten slant i våran gemensamma barn-ekonomi med det som bakgrund känner jag

Tilläggas bör ju att min sambo inte är girig egentligen men hon är heller ingen matematik-fantast utan detta är just att hon läst på diverse hetsiga bloggar som tar väldigt mycket parti för den ”svaga” och i det fallet då kvinnan oftast. Problemet här är ju att jag är ju den som tjänar minst och uppenbarligen inte bäddat lika fint för mig ( något jag gör allt för att kompensera för nu och framåt i livet) och det gör att detta case inte riktigt går att tänka på utifrån de mer ”normklassika” casen… för att uttrycka mig diplomatiskt.

Men landar ju mer och mer i hur mycket jag ”tjänar” på att dela lika… blir en spännande kontring :slight_smile:

Några frågor för att kunna ge ett bättre svar:

Med tanke på att ni har olika stora inkomster, hur delar ni på de gemensama utgifterna i dagsläget (innan det finns barn) och hur tänker ni dela utgifterna efter att barnet har kommit?

Om du hade fått bestämma helt själv, hur stor andel av föräldrarledigheten hade du då velat ha?

1 gillning

Det har sett ut på detta viset:

Delar på boendekostnader/el samt vår leasingbil ( bostadsrätt med lika del kontantinsats)

Delar lika på matkontot där jag för över 625kr/månad extra för min 4-åring som bor varannan vecka.
Delar på alla inköp/kostnader kring bostaden/bilen

I övrigt var för sig gällande studielån och övriga utgifter. Här ligger jag ca 3-4000kr över henne mest pga kostnader relaterat till mitt tidigare barn i form av kläder/aktiviteter/vab/förskola mm mm

Gällande framöver så är ju tanken att jag kommer få gå in och täcka hela bilens kostnad samt lite mer på hyran och mat. Vi kommer förlora ca 10 000 i månaden på föräldraledigheten så det kommer bli rätt så tight för oss på det stora hela

Två gymkort är uppsagda
Vi drar in på slkort för sambon
Omförhandlat räntan
Sänker matkostnader
Har inga övriga lån bortsett från boendet som vi amorterar på

Då är jag tillbaka där jag började. Om ni idag delar 50/50 (enligt @Indigos exempel tidigare i tråden) så förstår jag verkligen inte varför det skulle bli annorlunda med föräldradagar etc.

p.s. Familjeliv är ett skitforum. Lyssna på RT istället. :wink:

Okej, så ni har delat lika på kostnader i kronor trots olika inkomst (inklusive tjänstepension) för din sambo?

Nu vill din sambo att ni ska gå över till en modell som till stor grad tar hänsyn till inkomsten för att anpassa vem som tar kostnader. Detta sammanfaller med att det ändras (p.g.a. barn) för vem det är lönsammast för?

Nej, jag tycker det verkar orimligt. Om den kompensantionen ska ske nu, då behöver ni även kompensera för den tid då du tagot högre kostnader procentuellt sett fram till idag.

11 gillningar

Och när föräldrarledigheten är över, kommer din sambo då stå för det tyngre lasset när hennes heltidsinkomst är högre än din?

Nu svarade du inte på frågan om hur stor del av föräldrarledigheten du hade velat ha. Om du hade velat ha 50% kan jag tycka att din sambo får stå sitt kast med lite sämre ekonomi i utbyte mot att hon fick föräldrardagar som du hellre hade velat ha. Om du vill ha färre än 50% och hon vill ha mer än 50% föräldrardagar verkar det ju iaf rimligt att du som mest ska kompensera henne så att ni får lika stor inkomst (inkl tjänstepension. Om SL-kort som behövs till jobb, barnunderhåll och ev CSN ska dras av kan ju diskuteras), under förutsättning att ni även när föräldrardagarna är slut kommer ta samma hänsyn/göra samma kompensation sett till heltidsinkomst när utgifterna ska fördelas.

Vilket svar du får beror lite på hur ni ser på hushållets gemensamma ekonomi - gemensam eller delad. En annan relevant fråga blir hur ni ser på era skillnader i inkomst - ska parten med högre inkomst helt eller delvis kompensera? Det kan vara frågor ni kunde försöka hitta era gemensamma svar på innan ni tar ställning till hur ni gör med föräldraledighet.

Jag och min fru har helt delade ekonomier och trivs bra med det, men vi tjänar också väldigt lika pengar så vi har inte behövt ta ställning till eventuell kompensation. Mina tankar blir därför mot bakgrund av enskilda ekonomier utan kompensation. Om din partner tjänar mer än du och inte kompenserar dig för det utanför barnsituationen ser jag ingen anledning till att ni ska ta hänsyn till det i er nya situation. Så om hon blir kompenserad trots sin bättre ekonomi, då är det så. Jag tycker det är fullt rimligt att den som är hemma med barn ska bli kompenserad för det - hon gör trots allt en stor insats för familjen (er) på ett sätt som medför en stor ekonomisk kostnad för henne som person. Beroende på hennes jobb kan en längre frånvaro medföra kostnader i karriärmöjligheter som är osynliga i nuet men kan vara ännu mer kännbara på sikt. Här behöver ni förhandla - något som många glömmer är en viktig del i en relation, särskilt en med barn, bostad, lån, jobb etc. Inte för att tillskansa sig så många fördelar som möjligt men för att båda parter ska känna att situationen är hållbar för individen, och någorlunda rättvis.

Jag tycker dina undringar är rimliga och ser inte hur varken din hudfärg eller ditt kön är relevanta i det - låt inte rådande kulturklimat lura dig att tro att du är något annat än en vuxen, fullvärdig part av förhandlingar med din likvärdigt vuxna partner :grinning:

3 gillningar

Jag tycker du ska försöka sträva efter att ha en längre föräldraledighet om det är möjligt, kanske längre än din sambos, så hon kan fokusera på att komma tillbaka i arbetslivet hyggligt snabbt, vilket brukar kunna vara ett problem för kvinnor idag.
Barnet behöver henne främst under första halvåret, därefter kan i min åsikt pappan ta resterande ledighet.

Dessutom är det viktigt att ni båda förstår att inkomsten minskas under en förhållandevis kort tid i förmån för att ni skaffar ett barn tillsammans. Alltså något ni gör av kärlek. Då finns inte utrymme att ”kräva” att någon gör eller betalar mer för att kompensera ens eget eventuella inkomstbortfall. Det ska falla naturligt och inte hänvisas till negativa normer som att mamman förlorar flera års inkomst och pappan ska avvara sin lön. Det kan lika gärna vara tvärtom.

Jag tycker ni ska kolla på procentuell uppdelning av gemensamma utgifter och sparande. Det gjorde jag och min sambo under föräldraledigheten och fortfarande idag. Det fungerar jättebra. Dessutom är ni snarlikt i lön, vilket är jättenyttigt!

1 gillning

Detta inlägg är en mycket bra riktlinje!

Känns som du helt fastnat i den ekonomiska. Min erfarenhet efter 10 år i en relation (hälften med barn) är att ingenting är mätbart jämställt. Finns så många aspekter att ta hänsyn till. vem får mest egentid, sömn, personlig utveckling, utveckling med jobb kollegor osv osv.

Mitt råd är att släpp det och tänk långsiktigt, Känner du att du vill spara mer för att öka din levnadsstandard på sikt, så gör det. Är det på bekostnad över familjens nöjen eller liknande så förklara hur du prioriterar. Förhoppningsvis förstår din sambo dina prioriteringar.

Försök ej eftersträva samma summa eller komma ikapp, alla har olika förutsättningar och mycket kan hända under resans gång. Vi förutsätter att ni stöttar varandra under hela racet. Bryter ni så får jag hoppas att du träffar någon ny, och vilka förutsättningar som gäller där vet man ej.

Njut av blivande familj och hjälp varandra med vad ni kan, ett år går fort och sen kan ni jobba båda två och spara/dela kostnader bäst ni vill.

4 gillningar

Hmm… tråkigt att det upplevs så. Jag har som ovan nämt barn sedan tidigare och har även haft ett tidigare förhållande i drygt 15 år med mitt mitt barns mamma där föräldraledigheten aldrig krånglade och allt löste sig jättefint. Är absolut inte fast i något - men just den här uppdelningen upplevede jag som lite märklig och därför valde jag att vända mig till ett forum som fokuserar till stor del på just ekonomi - därav ekonomi-feelingen på inlägget :slight_smile: för att få lite klok feedback på just denna frågan. ”Pengar är inte allt” ” tiden med barnen är viktigast ” etc etc goes without saying… och hade jag fått välja hade vi haft delad ekonomi… men nu har min sambo tryckt på ganska mycket efter att hon inspirerats av diverse influenser och jag känner att det saknas en rimlig och rättvis syn på just upplägget som diskuteras.
I övrigt är jag en ganska medgörlig, sansad person som verkligen inte fastnat i ekonomin i det stora hela för att uttrycka mig milt :slight_smile:

Allt gott!

4 gillningar

Problemet som det verkar som att fler här upplever (inklusive dig själv?) är att din sambo vill ha dina föräldrardagar, hon vill att du ska kompensera henne ekonomiskt när hon har lägre inkomst än dig men hon vill inte kompensera dig ekonomiskt när du har lägre inkomst än henne. Som du beskriver det verkar det inte som att logiken i resonemanget håller och att det upplevs som att hon ensidigt tar du ensidigt ger. Kanske är det så, eller är det inte så, men ni skulle nog behöva komma överens om vilka ekonomiska principer som ska gälla (som skrivits i tråden finns det många olika alternativ) så att den ena inte upplever att den andra plockar russinen ur kakan om det ska hålla på längre sikt.

6 gillningar

Värt att väga in perspektivet att jämställt inte alls behöver handla om lika utfall. En föräldraledighet där kvinnan tar 100% är i sig inte mer jämställt än en situation där det är 50/50, eller att mannen tar 100%, för drn delen. Det viktiga är att båda parter fattar ett vuxet beslut om vad de anser vara det bästa för just deras familj och för dem som individer. Jag förutsätter att detta är fallet här och ifrågasätter inte deras uppdelning.

Jag håller med detta i sin helhet. Jag tycker TS sambo beter sig jävligt märkligt här.

Som jag ser det är det två olika förhållningssätt som är rättvisa om båda är överens om det.

Antingen har man 100% gemensam ekonomi och delar lika på alla inkomster, utgifter och sparanden.

Eller så har var och en helt separat ekonomi.

Kommer man inte överens om hur man ska förhålla sig eller gör mellanting, då kommer någon känna att det är orättvist och man får ständiga långdragna konflikter.

1 gillning

Hade situationen varit att ingen av er ville ha föräldrardagarna men hon offrade sig och tog dina för att någon måste vara hemma med barnet hade man kunnat tänka sig att det vore rimligt att ni delade på hennes inkomstminskning ifall ni ska ha ekonomierna helt separat.

Men nu är ju inte det fallet, utan du hade ju i så fall tagit din halva av föräldrarledigheten så det exemplet känns ju irrelevant.

2 gillningar

Jag måste ändå väga in procentuellt uppdelade utgifter och sparande om inkomsterna skiljer mer än 10-15%. Då har båda parter möjlighet att spara lika stor del av sin inkomst, vilket oftast brukar vara skälet till konflikter.

1 gillning

Att dela upp gemensamma kostnader procentuellt efter inkomst känns ju mest rättvist. Men då ska ju det gälla kontinuerligt och inte bara när det passar ena parten.

Sen kan man ju också räkna in pensionsavsättningar i inkomsten för att det ska fångas in i en sån här situation.

På detta sätt så kompenseras ju den parten som är hemma mer på ett rättvist sätt.

Ser inte något vettigt motargument mot den procentuella fördelningen av gemensamma kostnader i TS fall, speciellt då gemensam ekonomi verkar va uteslutet.

Är ju en annan sak om parten som tjänar högt över brytpunkten vill va ledig mindre pga att det är mer ekonomiskt effektivt. Då hade ju ett upplägg som TS sambo föreslår haft mer stöd.

2 gillningar

@jingjingmannen, lite OT men jag känner ändå att jag måste dela med mig av detta så du vet hur snabbt dessa samtal tenderar att bli infekterade.
Jag försökte prata med min sambo om din tråd igår för att jag ville ha hennes perspektiv och det blev snabbt ett intensivt samtal där jag märkte att kvinnor och män sätter sig själv i en offerposition på olika sätt utifrån sociala normer.

Bland annat försökte jag förklara för henne att jag alltid uppmanar män att ta längre ledighet eftersom jag ångrar att jag själv “bara” tog 3-4 månader per barn. Anledningen är att arbetsgivaren jag hade vid tillfället suckade och gnällde när jag berättade att vi skulle få barn och att jag ville vara färäldraledig. Vi på avdelningen “fostrades” och näst intill tvingades in i den gamla gubbiga normen att “kärringen ska ta hand om barnet”. Jag valde att säga upp mig kort efter mitt andra barn föddes.
Hon tyckte att det var orättvist att hon behövde va ledig längre men samtidigt kommer jag ihåg att hon ville ta en längre ledighet, dels för att vila upp sig, dels för att jag hade högre inkomst än henne och dels för att hennes syster var föräldraledig samtidigt. Detta är något hon vägrar erkänna.

Hon blev frustrerad när jag nämnde att man får 70% av inkomsten eftersom det inte alltid stämmer. Det beror så klart på hur lång ledighet man tar (vilket jag gissar att du redan vet med erfarenhet av att ha barn sedan tidigare). Här tog jag åt mig och sa att hon har rätt.

Hon började dessutom förklara att hon förlorat två års pension, vilket jag vet är ett argument som används flitigt av kvinnor i min omgivning. De verkar alltså få en vit lögn kastad i ansiktet och får inte förklarat för sig att det är tjänstepensionen de sannolikt, men inte alltid, går miste om. Min sambo nämnde att jag borde ersätta henne för förlorad pension, varpå jag svarade att det isåfall är rimligt att hon gör detsamma eftersom jag också förlorade tjänstepension.

Då kom argumentet “men jag har burit på dina barn, är inte det värt något?”, vilket även hennes mamma använt. Det är grisigt, konservativt och otroligt svårt för mig att bemöta utan att uppröra henne, så jag svarade utan att tänka på att det kan misstolkas “vill du ha betalt för det? är det inte dina barn också? vad hade du gjort om du var ensamstående och valde att skaffa barn? vem är skyldig dig pengar då?”.

Jag berättade att jag nämnde i tråden att kvinnor riskerar att inte komma tillbaka i arbetslivet lika kvickt som män, varpå hon motargumenterade att kvinnor behöver tid att läka efter en förlossning, vilket så klart är individuellt och kvinnan ska själv få möjlighet att välja. Även detta har jag uppfattat är ett argument till varför kvinnor tjänar mindre än män, alltså att det inte handlar om löneskillnaden utan snarare hur mycket inkomst och pension kvinnan förlorar under föräldraledigheten, alltså varför det är viktigt att den som vill ska få möjlighet att gå tillbaka till arbetslivet förhållandevis tidigt.

Därefter förklarade jag om procentuellt uppdelade utgifter och sparande, varpå hon sa “du tvingade faktiskt mig betala hälften av utgifterna under första året!”. Mitt motargument var att det handlade om ca 4 månader då hennes ersättning var enorm och våra utgifter var låga. Det var först strax efter hennes ersättning sjönk p.g.a. hur hon registrerat sin föräldraledighet som vi valde att börja uppdela procentuellt. Under en kort period använde hon sina sparpengar för att betala utgifter, vilket så klart inte var rättvist och något jag skäms för. Samtidigt köpte hon möbler för ett par tusen i månaden p.g.a. s.k. “nesting” under hennes föräldraledighet.

Något som skiljer oss ifrån hur ni sköter er ekonomi är att jag betalar allt för vår bil eftersom hon ännu inte har körkort och inte heller ska skjutsas någonstans. Detta är något jag vet att många tycker är korkat men jag är ok med att göra det tills hon själv kan börja köra bilen.
När hon tidigt i diskussionen nämnde att jag minsann tjänade mycket mer så förklarade jag för henne att bilen och kringutgifter alltid kostat mig 2500-5000kr per månad sedan vi skaffade barn. Dessutom har jag alltid tagit majoriteten av kostnader när vi hittat på något, så hennes argument att jag tjänar mer faller platt.

Det jag vill säga med den här TLDR-boken är att det riskerar att bli infekterat innan, under och efter en föräldraledighet oavsett hur ni gör, ofta beroende på hur många argument ni båda hittar i stereotypiskt vinklade forum. Det bästa du i min åsikt kan göra för din egen och ert kommande barns bekvämlighet är ni ersätter varandra för en del av varandras förlorade inkomst samt att du nämner att det isåfall är orimligt att du är ensam i att betala för ditt andra barn eftersom din sambo valt att gå in i ett förhållande med någon som har barn sedan tidigare.

Något som också är värt att tänka på om ni tjänar snarlikt är att om hon tappar 5000kr per månad och du ger henne 5000kr per månad så har du plötsligt 5000kr mindre per månad och hon har en normal inkomst. Hur är detta rimligt? Därav en del av förlorad inkomst. Detta är ett argument min sambo flaxade med när hennes systers man, med snarlik lön, tvingades avvara en stor del av sin lön i förmån för att systern skulle bibehålla sin.

Alternativt att du säger att ni tar 8 månaders ledighet vardera (8+8=16 månader=bra ålder för barn att inskolas på förskola). Det ger även en bättre jämställdhetsbonus om den fortfarande finns.

Du har extremt mycket matnyttig info i din tråd och min allra viktigaste poäng är ni måste försöka vara realistiska, planera ännu mer, diskutera lugnt och sansat och undvika att råka hamna i forum där stereotypiska mans- och kvinnoargument kastas kors och tvärs.

21 gillningar