Håller på att läsa den boken nu, tycker den är intressant än så länge 
Hehe 
Det är ju skönt att man inte är helt ensam med sina tankar, känner mig nästan som barnet som ropar att kejsaren är naken…
Välskriven artikel av Ray 
Jag känner så att denna teori kan ju vara fel men gör bedömningen att risk/rewarden är bättre genom att hedga sig mot detta scenario. Att bara ligga kvar i en mer klassisk get rich portfölj där räntor inte ingår är ju ett alternativ som inte är så drastiskt.
Man kan utrycka som så också att om Ray dalio mfl har rätt så är allvädersportföljen, och andra portföljer med cash o nominella räntor urusel just nu, sannolikheten att han har rätt kan inte vara 0%, denna risk är inget man får betalt för så jag tar hellre en risk som bör ge avkastning. När man bedömer en risk så får man ta med både sannolikhet att det inträffar och storleksordningen av konsekvens om det inträffar (impact). Impact får anses stor i en portfölj med 50% cash och räntor, då kvarstår bara sannolikhet.
Vilken sannolikhet är rimlig för att acceptera ett high impact scenario som inte har någon tydlig korrelation till ökad avkastning? Som jag ser det bör man åtminstone göra en bedömning av detta och även se vad man kan göra för att minska risken om den inte bedös mycket låg i konsekvens och sannolikhet.
Hade varit intressant att höra @janbolmeson tankar om impact och sannolikhet, är det något här som skaver som gör att du inte riktigt vågar lita på den? Om du gör en riskbedömning enligt ovan och kommer fram till att risken ändå är låg sammantaget kanske du känslomässigt också kan acceptera allokering och placera mer kapital i RT-portföljen?
Jag med, fick den i julklapp😄. Har lästa alla hans böcker. Han håller på skriva en bok om investing, ser fram emot den.
För dig som undrar:
Efter diskussionen här har jag blivit mer tveksam till mina TIPS. Bara att jag inte vet vad som skulle vara ett alternativ när man utesluter nominella obligationer. Men detta är väl frågan vi inte har knäckt än.
Jag lutar åt hållet där värdebolag kan uppfylla samma funktion men har inte kommit till någon småsparare strategi där.
Kanske bjuda in någon från bridgewater till podden? Ray kanske har tid? Jobbar möjligtvis en insatt Svensk där. En Dansk i alla fall vet jag. Han heter Carsten Stendevad.
Vilken är din aktivt förvaltade realräntefond?
Du bör nog fortfarande ha i beaktande att långa räntor fortfarande är det bästa tillgångsslag vid börskrascher historiskt. Avkastningen kommer ju gå ner framöver på grund av lägre räntor, men långa räntefonder ser jag ändå har en plats i portföljen om man inte har en hög exponering mot fastigheter (som ju också är känslig för höjda räntor).
Men det är ju helt klart så att risk vs reward för alla typer av ränteplaceringar känns rätt dålig just nu, men om den är så låg att det motiverar 0% är en annan fråga.
@Daniel_Nilsson
Exakt minska exponeringen blir ju att minska impact. Då har man ändå kommit fram till att något bör göras.
Ser över möjligheterna att bli fastighetsägare men det är ju ett lite större projekt… Vad tror du om REITS i detta sammanhang?
Nu flyter blodet på räntepappersmarknaden (negativ realavkastning, experter avråder, folk säger 60/40 slutat funka o.s.v).
Är det inte då man ska köpa?
Buffets klassiska citat "be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful” kanske inte bara gäller aktier utan även räntor. (Buffet själv är väl inte så förtjust i långa räntepapper, dock) 
Tror du räntan kommer bli ännu lägre?
Räntan är inte det enda i ekvationen. Med inflation långt under förväntan eller hela vägen till deflation så sticker realavkastningen upp.
Om du tror att FED och RB talar sanning när de säger att inflationen är “transitory” osv, visst. Sentimentet i marknaden är snarare att de litar blint på FED, hur dagens KPI-system funkar osv. “Lyssna på experterna!”
Ser man på monetär inflation sedan corona är realavlastningen på en räntefond sisådär -10% till -20% beroende på tidpunkt
Jag tror inte på FED o.s.v. Det jag tror du gör ett misstag när du antar att marknadsentimentet är sådant som du beskriver. Marknaden är nog mycket smartare och bättre än man tror.
För kort tid. Sen är det ett problem till med att titta på det så. Inflation mäts på tidigare prisförändringar, det vill säga siffran kommer efter det har hänt.
Medans marknadspriset sätts snarare på förväntan på kommande ekonomiska situation. Ett räntepapper med 20 års duration prissätts med hänsyn till hur ekonomin kommer gå under alla dessa 20 år.
Just nu har vi en extremt räntekänslig situation i ekonomin med så mycket lån, det kan leda till att mycket små förändringar av räntan ger väldigt stora svängningar i ekonomin och därmed i inflationen.
@Nightowl Hur ser din portfölj ut?
90/10 aktier/räntor hos lysa med mindre delen av kapitalet och 90/10 aktier/guld med absoluta majoriteten av kapitalet. Trots att jag höjt bolånet och investerat pengarna… Så tekniskt sett har jag negativ räntedel om man tänker korta räntor.
Helt enkelt så skiter jag i makrosituationen. Jag vill inte investera åt varken ena eller andra hållet baserat på det. Så inte minska andelen (eller höja) andelen räntor baserat på vad jag tror den om makroekonomiska situationen.
@Nightowl Det är säkert klokt generellt att skippa tankar om makro. Dock kan jag tycka att en strategi som allväders som är baserad på makroekonomiska teorier bör kunna utvärderas i sin rimlighet om man misstänker att spelreglerna ändras så att säga.
Hur tänker du kring att gå lång och kort ränta samtidigt vore det inte bättre att minska bolånet med motsvarande del av dina räntor eller gör du ett arbitrage?
Det är en dålig idé, men räntan jag förhandlade mig till var så bra att det är ett typ nettonoll. Jag har dessutom en mer diversifierad ränteexponering i Lysa än den väldigt korta på bolånet.
Anledningen till varför jag kunde få så låg ränta var delvis att jag öka antalet kronor. Lånet var helt enkelt för litet förut för att få ner räntan (i procent mer) tidigare.
Sen är det lite av en affär p.g.a. optionsvärdet med pengarna. Helt enkelt lätt att höja lånet för ett halvår sen med den inkomst o.s.v. jag har. Inte säkert jag kan höja lånet i framtiden.
Jag håller helt o hållet med Mr Dalio när det gäller medellånga obligationer. Nollavkastning är nollavkastning och symmetri med tanke på upp-/nedgångar är oattraktiv.
Annars har jag väldigt svårt att fatta hans råd. Vad borde vi göra? Och Rise of China, vad vet vi egentligen? Man har pratat om det i trettio år. Väntar fortfarande.
Jag har tänkt å investera i ett gott liv, indexfonder, små- och kvalitetsbolag särskilt i Norden. Som jag gjort i tjugo år. Borde jag ändra nånting?
Här håller jag inte med er. Jag tror absolut man ska tänka på makro. Att man ser att någonting ser väldigt ovanligt ut och funderar på vad det betyder tror jag är viktigt. Det finns många situationer där geografisk koncentration har varit katastrofalt. Det finns många tillfälle där nominella räntor har varit katastrofala att äga. Att förstå att man behöver diversifiera sig så att man ökar antalet utfall man är ok i.
Och det är spännande.
Det luriga här är ju att hela den övriga marknaden ser också detta och prissätter därefter. Därmed att anpassa sig utan mer kompetens än den kapitalviktade genomsnittsaktören gör att man hamnar på den förlorande sidan de affärer man gör.
Precis som med aktier eller andra tillgångsslag. Ändå viktar vi inte ner aktier dramatiskt bara för att vi tror en krasch kommer.
@Guus beror lite på vad man menar, jag tänker tex en allmän rekommendation på att avstå att i någon större grad försöka spå aktiemarknaden etc. Jag är dock inte konsekvent, t ex så kan jag tänka mig öka huslånet vid en börskrasch för att investera men det är ju att tima marknaden, då borde jag hjort denna investering oavsett läge på marknaden. Vet att många här på forumet är motsägelsefulla här på samma sätt, att de t om har cash som de ska tima in på börsen samtidigt som man sprider budorden om att man inte kan tima och bör månadsspara…
vi är bara människor
@Nightowl Att gå via huslånet för hävstången tycker jag också är klokt, jag har inte gjort det ännu men kommer sannolikt göra det, dock avstår jag då cash och korta räntor.
Men nu börjar vi nästan komma lite halvt off topic.