Ray Dalio: vad är strategin exakt framöver?

Tja, Xi går ut o TV med sina generaler och säger till dem att förbereda sig på krig med Taiwan (och underförstått USA). Kontexten runt detta är att det är linjetal där han bland annat nämner att Taiwan inte är en fråga att längre skicka på framtiden.

Kinas militär omstruktureras samtidigt för att gå från mass-arme till professionell i både taktik, vapen och vilka som får arbeta med det. Dvs hundratusentals sägs upp för att kunna skapa en motsvarighet till västs militär. De vill inte ha en parad militär som Ryssland eller NK, utan en riktig med high tech motsvarande väst. De är snabbt på väg ikapp, även om väst totalt med Usa fortsatt ligger före. Men den andra sidan av det myntet är att Taiwan ligger 200 km från fastlandet och 16.000 km från USA. Ett gäng ubåtar och medel distans SAM plus deras f17 hypersonic missiler kan ta ut en carrier group. Så det blir hundrafallt svårare för USA att hjälpa Taiwan vid en blixt attack, jämfört med säg Ukraina där Nato har landsgränser och i lugn takt kan hjälpa till med vapen.
Kinas flotta expanderar på ett sätt som också höjer deras kapacitet på ett sätt som bygger ut i en takt på 4x jämfört med Usa.

Så jo. Jag ser det bara som en tidsfråga, och hade Ryssarna tagit Ukraina snabbt hade redan kriget med Taiwan varit igång. Kinas militär är också inte Rysslands, även om den har sina problem, är den betydligt mer modern, well funded och organiserad. Kina vore också okej med höga förluster så länge de vann, ungefär samma som Ryssland, men med skillnaden att gemene kines stödjer ett slut på att vara ett splittrat land. En miljon mann i förlust vore antagligen en acceptabel siffra, så länge man enar landet igen. I väst eller USA skulle nog höga förluster ifrågasättas… “Why are we there dying when we recognize Taiwan as being part of China?”.

Så jag som både pratar kinesiska och bott där länge ser det som närmast oundvikligt, mest en tidsfråga. Kanske kärnvapen stationerade på Taiwan skulle sätta stopp för det men annars blir det svårt. Därför ser jag det viktigt att min portfölj kan hantera något som kan utvecklas till ett regionalt världskrig i Asien.

6 gillningar