Normalt sett säljer man det som har gått bra och köper det som har gått dåligt. Nu har du fått rådet att sälja av fonder som går extra dåligt för att köpa globalindex, som de flesta här tycker är en bra ide, men det hela hänger på ifall du verkligen tror på de här fonderna i längden eller inte, om du gör det bör du inte sälja av dem nu, precis som du är inne på.
Riskspridningen man får med GB är bra, troligtvis bättre än ditt första alternativ, och även om GB går ner nu så kommer den att återhämta sig bra över tid.
Ska du sälja? Jag satt själv med Avanza Auto 6 och HB småbolag som båda gick rakt ner i källaren från mitten februari tills nu. Rätt stor förlust men inte mycket värre än globalt index så där gjorde jag ett rakt byte.
Ja, får erkänna att jag sysslar med marknadstiming då jag absolut skulle kunna byta tillbaka i sommar beroende på utvecklingen
Och vad GB beträffar är jag lite sugen på att flytta över försäljningarna till en faktorportfölj. Senaste decenniet har GB haft ett visst övertag men kan ju ändras.
Faktiskt, detta är nog den bästa “kompromissen” - att göra litet i sänder. Det är helt olika fonder som ska ersättas (Swedbank new tech, LF Global, svensk index)