Re-balansera fondportfölj - även vid nedgång?

Jag har en fondportfölj med 3-4 blandade fonder. Jag fått rådet att skifta fonderna i just denna portfölj till en (1) fond, Avanza Global.

Men eftersom värdet på samtliga ingående fonder har gått ned rätt mycket så tar det emot att sälja bort och sen köpa in i annan (ny) fond.

Tänker jag fel? - Är det ändå läge att sälja i nedgång för att totalt få bättre balans mellan olika fondportföljer/sparformer…

… eller ska vänta tills värdet återställts en aning och då slå till på en global indexfond?

Martin

Normalt sett säljer man det som har gått bra och köper det som har gått dåligt. Nu har du fått rådet att sälja av fonder som går extra dåligt för att köpa globalindex, som de flesta här tycker är en bra ide, men det hela hänger på ifall du verkligen tror på de här fonderna i längden eller inte, om du gör det bör du inte sälja av dem nu, precis som du är inne på.

2 gillningar

Riskspridningen man får med GB är bra, troligtvis bättre än ditt första alternativ, och även om GB går ner nu så kommer den att återhämta sig bra över tid.

Ska du sälja? Jag satt själv med Avanza Auto 6 och HB småbolag som båda gick rakt ner i källaren från mitten februari tills nu. Rätt stor förlust men inte mycket värre än globalt index så där gjorde jag ett rakt byte.

1 gillning

Avanza auto 6 har ju bättre riskspridning än globalt index, + att den har lite hävstång. Känns helt fel att sälja den för att byta till globalindex nu :thinking:

1 gillning

Vill inte ha hävstången ifall det blir ännu större nedgång.

Ok, tänk så olika man kan vara, jag håller på att öka hävstången nu :grin:

Ja, får erkänna att jag sysslar med marknadstiming då jag absolut skulle kunna byta tillbaka i sommar beroende på utvecklingen :slight_smile:

Och vad GB beträffar är jag lite sugen på att flytta över försäljningarna till en faktorportfölj. Senaste decenniet har GB haft ett visst övertag men kan ju ändras.

1 gillning

Intressant svar Erik040 - Vad är en faktorportfölj?

Den är konstruerad för att utnyttja olika faktorer som har visat sig påverka avkastningen på ett tillgångsslag.

Exempelvis: Värde (Value), Tillväxt (Growth), Storlek (Size), Kvalitet (Quality), Volatilitet (Low Volatility) och Momentum.

Gott stöd i forskning.

Ser inte ut som vad jag skulle kalla re-balansering. Detta låter som en ändring av strategin.

Är det fonder kan du byta lite åt gången och dra ut skiftet över tid för att inte göra 100% vid fel tillfälle.

Kommer aldrig att kännas som att det är rätt läge, finns alltid någon aspekt som skaver. Så bara att sprida ut 1/6-del de kommande 6månaderna.

Faktiskt, detta är nog den bästa “kompromissen” - att göra litet i sänder. Det är helt olika fonder som ska ersättas (Swedbank new tech, LF Global, svensk index)

Vad är GB egentligen? Du nämner aldrig vad det är för fond.

En global indexfond. Globala bolag helt enkelt.

Jahaa! :grin:

1 gillning