Jag funderar just nu om jag ska betala reavinstskatt för min lägenhet som jag sålde under 2018 eller ansöka om uppskov.
Då det verkar finnas möjlighet att reavinstskatten kommer tas bort från 2020, kan det hända att det kommer även gälla retroaktivt, eller kommer det endast gälla för dem som har sålt efter 1.1.2020?
Jag tänkte betala reavinstskatt direkt, men jag vill inte riskera att dem kanske ta bort den även för personen som har uppskovet kvar under 2020.
Har svårt att tro att det gäller retroaktivt med tanke på hur många deklarationsändringar det då lär komma in. Man får ändra deklarationer minst 7år tillbaka i tiden, jag skulle ändra 2017 års deklaration genast om det blev retroaktivt.
För företag vet jag att alla regler inte är retroaktiva.
Tror lite som David skriver, att göra det retroaktivt skulle vara väldigt konstigt.
Mycket skatteintäkter som redan har använts i Sverige skulle försvinna isåfall!
Tack så mycket!
Det är bra att veta att det inte kommer hända retroaktivt, i så fall kan jag fundera på att betala vinstskatten direkt.
Visst är det mer lägligt i dagsläget att betala reavinstskatten istället av att ansöka om uppskov?
Om det kommer göras ändringar från 2020, kommer regeringen troligtsvis bara ta bort räntan på den uppskjutna skatten, eller ta bort vinstskatten helt?