Rebalansera belånad portfölj

svarar lite extra också på detta - ja, räntefonder sänker volatiliteten på hela portföljen varför det ger mening att belåna för att 1)öka aktiedelen jämfört med t:Ex 60/40 utan belåning, 2) få likvärdig volatilitet til högre riskjusterad avkastning än 100% aktier.

Testade lite snabbt i testfolio; se nedan:

Korrigera mig gärna ifall jag överser något fundementalt, men det är väl av samma anledning att t:ex allvädersportföljen blir “bättre” med belåning (?) @Zino @RobertK vad säger ni? I allvädersportföljen ingår väl också “valfri” belåning av ränter?

1 gillning

När du belånar en portfölj så används belåningen till alla ingående värdepapper. Om du börjar med

• Aktier 100% (100 kr)

och sedan lånar 25% av värdet och köper räntor så får du

• Aktier 80% (100 kr, varav eget kapital 80 kr, lån 20 kr)
  • Räntor 20% (25 kr, varav eget kapital 20 kr, lån 5 kr)

Nu är hävstången 125/100 = 1.25x på hela portföljen. Belåningen hör inte till något särskilt värdepapper.

2 gillningar

Tack för svar. Bekräfter det jag tänkte.
Formulerade mig nog klantartad. menade samma som du skriver, t:ex obelånad portfölj 60/40, 1000 kr, 60%, 600 kr aktier/40%, 400 kr ränter.
Samma men med 50% belåning (150% exponering) 90/60, 1500 kr, 90% (inkl. hävstång 1,5 x) 900 kr aktier/60% (inkl hävstång 1,5x) 600 kr ränter.

1 gillning

Vad räknar du med för avgifter/ränta?

Tyvärr har jag inte räknat noggrant på detta ännu, men tänkte i första hand lägga belåningen någonstans under 25% med marginal så det kan hållas på lite över 3% på belånade beloppet på Ava. Givetvis blir det inte samma effekt som med 50% belåning.

Med 50% belåning och 3% ränta borde avkastningen då sänkas dryga 1% och landa på samma som den obelånade portföljen, fast med högre volatilitet?

Du har en bra poäng där, @axr
Jag får räkna på det. Kanske inte värt det om inte man kör en fullfjädrat allväders.
Har hittils mest använt belåning för köp och sälj vid samma tillfälle för ombalanseringar (är medveten om att detta ökar ISK skatt marginellt men väljer ta denna kostnad i stället för att stå utanför marknaden).

Jag räknar belåning som negativ ränta.
Ex Om du har aktier för 80kkr och räntepapper för 40kkr samt lån på 20kkr så är din prtfölj värd 100 kkr med 80% aktier och 20% räntor. Enda anledningen att ha belåning i det fallet är om dina räntepapper ger bättre ränta än lånet, annars är det bättre att låna av sig själv genom att minska belåningen och andelen räntepapper.
Om du vill sätta av en del av ditt kapital för nära förestående konsumtion skulle jag dela upp kapitalet i två portföljer.

Räknar man med

• 7% riskpremie / 15% volatilitet för aktier
  • 2% riskpremie / 10% volatilitet för långa räntor
  • –0.02 korrelation
  • Samt 1% låneränta över riskfri ränta (just nu ca 3-3.5% nominell ränta)

EDIT: räknar man med 0.5% avgift för ex Captor Iris och 0.2% för aktier så sjunker CAGR med ~0.1% för 60/40-portföljen.

(CAGR är avkastning över riskfri ränta)

2 gillningar